Kan kolven direct na de bevalling?

Discussion in 'Borstvoeding' started by PamPapilio, Feb 22, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

Dec 16, 2008
    4,736
    1
    0
    Anna Paulowna
    De reden dat ik voor borstvoeding kies en niet voor kunstvoeding is simpel, borstvoeding is beter dus ga ik daarvoor.
    Ik weet dondersgoed dat er een kans is dat het niet slaagt, niet lukt niet kan of dat ik t lichamelijk niet volhoudt (slecht lichaam :) ) Maar ik weet ook dondersgoed dat ik een doorzetter ben en dat er tegenwoordig veel meer mogelijk is qua hulp erbij krijgen en dergelijke. kunstvoeding kan natuurlijk ook gewoon.. maar pas als t andere niet gaat.

Ik wil niet bij voorbaat al zeggen, oei borstvoeding is zwaarder dus doe ik t maar niet!

En om de 3 uur moeten voeden, niet heel lullig hoor.. maar dat is toch heel normaal? het is dat ik nu al kleintjes heb meegemaakt waarbij ze snachts mochten doorslapen omdat ze een goed geboortegewicht hadden, maar bij de meeste ukjes was t in t begin ALTIJD om de 3 uur.. dus ook 's nachts..

En slecht slapen doe ik altijd al dus ik weet hoe dat is.. :) ik rekende nou niet bepaald op lekker slapen en uitrusten met een pasgeboren baby eigenlijk ;)

Hoe ik over borstvoeden en erna/erbij kolven denk komt gewoon omdat ik er nog erg weinig van weet.. zoals ik al zei ik ben geen expert maar dit leek mij de ideale oplossing.. een fles geven in het openbaar is een stuk makkelijker en ja ik vind het momentje voor zowel de papa als de oma's bijv erg bijzonder.

Ik heb ook al uitgelegd dat ik niet wist dat dat slecht was voor je kleintje, en voor de borstvoeding in het algemeen, vandaar dat ik ernaar vraag! Het leek mij gewoon erg leuk voor hen, als het niet kan kan het niet..maar als t wel gewoon zonder problemen had gekund dan had dat leuk geweest!

ook heb ik ondertussen heel erg veel kleintjes in mn omgeving gehad en bij allemaal geven ook familieleden de fles of vrienden (ik ben zelf vaak zon persoon) en pas als er problemen zijn stopt dat.. ik heb nooit geweten dat dat zon kwaad kan en denk gewoon dat dat erg aan het kindje zelf ligt door de vele kindjes die ik ken die er totaal geen probleem mee hadden, dat zijn mijn ervaringen erin waardoor ik er geen probleem in zag :)

Ik krijg eerlijk gezegd steeds meer het gevoel dat ik mezelf moet verdedigen terwijl ik gewoon om informatie vraag. Ik vraag gewoon naar de opties hierin, en leg erbij uit wat mijn idee is. Als ik daarin helemaal fout zat kan dat natuurlijk maar bij sommige reacties voel ik me bijna gewoon aangevallen.

De keuze voor borstvoeding heb ik al gemaakt, en die heb ik niet zomaar gemaakt. ik denk niet "dat doe ik ff" en dat heb ik ook nooit gezegd..

Kolven leek mij gewoon een ideale oplossing voor de voedingen in het openbaar, waar andere kolven voor hun werk wilde ik dat doen voor die momenten. Puur omdat dat makkelijker zou zijn en ik weet dat veel mensen t totaal niet vinden kunnen of er heel erg mee zitten als iemand in de buurt borstvoeding zou geven.

Dat dat niet makkelijk is geloof ik meteen! maar ik vraag naar de mogelijkheden erin..

Dus ik hoop dat dat nu duidelijk is, en dat iedereen snapt waarom ik dit vraag..

2. appeltje

appeltje Niet meer actief

Je bent in ieder geval al heel reeel in je verwachtingen, dat scheelt! En goed dat je erin verdiept. Maar inderdaad vanaf 4 weken gewoon af en toe kolven en een flesje geven is prima. Je moet alleen ongeveer op de tijden dat de kleine een fles krijgt kolven, dus dat is dat wel even een gepuzzel.

Overigens ken ik niemand die 'er heel erg mee zou zitten' als er borstvoeding in het openbaar / in de buurt wordt gegeven. Jij wel dan? Wat bekrompen! Je kindje moet toch eten? Wat voor omgeving kom jij dat alleen een fles als maatschappelijk aanvaard wordt gezien?

3. appeltje

appeltje Niet meer actief

Overigens, als je daarin meegaat, dan hou je het ook een beetje in stand. Kom op. toon je rebelse kant!! Bloot met die borsten!! :p

4. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

Dec 16, 2008
    4,736
    1
    0
    Anna Paulowna

hahaha ja ik draag gewoon nooit meer bovenkleding, zijn ze nou helemaal! :D :p hahaha

Nee t is niet helemaal geaccepteerd en deels snap ik t ook wel, ik snap dat een baby moet voeden en ik zie t zelf als iets moois, maar ik weet bijv. ook van mn vriend dat ie t moeilijk vind.. hij zegt ook als man zijnde gaat je aandacht er toch naartoe en dat vindt ie dan genant. en dat snap ik wel.. en ik zou niet willen dat mensen zich generen omdat ik dat zo graag wil..

En een familielid die net een kleintje heeft gaf letterlijk als antwoord op mn vraag of ze borstvoeding zou geven dit.. "Echt niet! ik ben geen koe!"

Dus dat zegt genoeg denk ik? ;)

Dus gewoon om gelul achteraf en zeker via via te vermijden (onder t mom van "vond jij dat nou normaal hoe ze dat deed" ) dacht ik dan is een flesje meenemen ergens heen gewoon een stuk makkelijker.. :)

5. Seth

Seth Niet meer actief

pampillo
    heb niet heel het topic gelezen, maar wil even zeggen waar ik bij de eerste beetje tegenaan gelopen ben.... is dat als ik ergens naar toe ging... en melk meenam...ik enorme stuwing kreeg.... en dan alsnog naar huis moest.....
    ook de nachten..... partner gaf baby fles en ik werd wakker van pijn en moest alsnog kolven....

verder wordt soms "simpel" gedacht over kolven, maar het is soms een tijdrovend karwei....
    tis niet zo van je zet het ding erop en tappen maar...... :) en je haalt er vaak niet zoveel uit, als de baby het doet, en kan je bv drastisch doen afnemen......

verder heb je regeldagen die normaal je baby aangeeft en zul je met kolven ook rekening moeten houden.... (clusteren)....

dussuhhhhh allebei heeft voor-nadelen... :)

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    O, ja, kan best zijn dat je man een eerste flesje bijzonder vindt. Mijn ervaring is dat de meeste mannen er geen biet aanvinden om een kind een fles te moeten geven (waardoor ook met kunstvoeding per fles het meeste toch op mama neerkomt), net zoals ze liever ook geen luiers verschonen. Knuffelen, spelen enzo wordt hoger aangeslagen als 'papawerk'. Hier vond papa het flesgeven een noodzakelijk kwaad (hij gaf fles als ik aan het werken was), maar hij vond het veel handiger en prettiger als ik gewoon borst gaf hoor!

En ja, een oma heeft hier wel eens gezeurd of ze een flesje mocht geven (terwijl ze wist dat er gewoon borst gegeven werd). Nou toen heb ik gekolfd en mocht ze een fles geven. Alleen de baby wilde niet.

Ben verder naar de omgeving op dat punt heel duidelijk geweest. Kind krijgt borst. Punt uit. Dat is beter voor het kind, en als familie heb je veel meer aan een gezond jongste familielid. Ook van hand tot hand gaan deden we niet. Natuurlijk mochten de grootouders na de geboorte even baby vasthouden en ermee op de foto, maar in de belangrijkste hechtingsmaanden, alleen mama en papa. Was niet anders geweest als er geen borst maar fles gegeven was trouwens.

7. InLove

InLove Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    3,707
    0
    0
    Een speciaal momentje kan ook gewoon samen betekenen. Lekker met zn drieën op bed en dan voeden. Heerlijk! Denk dat de papa dat mooier vind dan een flesje geven. Mss iets voor in de eerste weken te proberen.

Ik was ook de enige in mijn omgeving die bv gaf. Af en toe heel frustrerend want je moet je constant verdedigen, echt niet fijn. Vooral schoonfamilie toen was gewoon stikjaloers dat ze geen flesjes konden geven. Ik heb me daar niks van aan getrokken, gewoon je eigen ding doen.

Maar t niet in het openbaar voeden,,,, als je zegt dat je dan een flesje wil geven hoe doe je dat dan met je volle borst? Tegen de tijd dat er een flesje gegeven moet worden is je borst ook vol. Dus ook voor jou is t prettiger om gewoon te voeden. Ik zag daar eerst ook tegenop want dacht dat iedereen zou kijken.

Dat valt reuze mee! Gewoon met de rug naar de mensen toe en met een bvshirt is t zo gedaan. Heb nog nooit een opmerking gehad. Dat gaf me echt t vertrouwen door te gaan met bv.

Trouwens hier ook direct begonnen met kolven omdat ze de eerste dagen vanwege suikerschommelingen van de kleine. Idd via cupfeeding gegeven, daarna niet meer nodig gehad. Pas met 6 weken begonnen met kolven en dat ging goed!

goed dat je van te voren zoveel info vraagt, heeft mij toen ook goed geholpen.

8. fabsie

fabsie Fanatiek lid

Jan 19, 2010
    1,289
    0
    0
    Ik zou nooit voor de lol maar even gaan kolven.... Ik moest uit pure noodzaak anderhalf uur na mijn bevalling beginnen met kolven, omdat mijn dochter veel te vroeg geboren was en niet zelfstandig kon drinken. De eerste paar dagen moest ik 8 tot 10 keer per dag kolven en pas na een dag of 3 kwam er een keer wat uit. Dus eventjes tussendoor een flesje vol kolven was er toen echt nog niet bij. Ik heb het ook echt uit pure noodzaak gedaan en het volgehouden voor mijn dochter, maar anders... pffff.

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

@PamPapilio: dat is dus ook mijn ervaring, dat manlief de fles geven helemaal niet zo leuk vond.
    En ook hier: ik moest ofwel voeden, of op datzelfde moment kolven, want anders stroomde ik helemaal over en lekte ik dwars door de zoogcompressen heen :( Dus ergens een flesje geven en bij thuiskomst afkolven was ook hier niet echt een optie.

Over hoe anderen er tegenaan kijken en het ervaren: mijn ervaring is inmiddels dat als je er zelf niet moeilijk over doet en je gewoon discreet gedraagt, mensen het allemaal niet zo'n probleem vinden hoor...
    Ik ken een verhaal van iemand die pontificaal haar borsten bloot liet hangen als babylief dan eventjes nog niet zo gauw wilde, met de visite erbij. Ja, daar zou ik me zelf ook ongemakkelijk bij voelen.
    Ik voed gewoon overal, (nouja, tegenwoordig niet meer, maar dat heeft met Thirza te maken, dat die anders vreselijk is afgeleid), en heb dat altijd gewoon discreet gedaan. Niet pontificaal midden in de kamer, niet me totaal ontkleden voor de voeding, eerst Thirza klaarleggen en dan de borst bloot, dat soort dingen.

Enneh, over dat "ik ben toch geen koe". Ik heb werkelijk waar nog nooit zo'n hersenloze opmerking gehoord. Dat mens heeft toch naar ik mag aannemen gewoon melkklieren in haar borsten zitten? Nou, dan heeft ze echt 1 ding wel echt gemeen met koeien, net als het overgrote deel van de vrouwen. Maar dat maakt je toch niet tot een koe? Kom op zeg!
    laten we borsten alsjeblieft ook weer wat gaan ontseksen met elkaar, in deze oversekste maatschappij. Dan kunnen we dit soort dommigheid de kop indrukken :D Borsten zijn voor voeding EN voor seks. Allebei. Niet 1 van beiden.

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Het is overigens maar goed dat ik er niet bij zat toen die koeienopmerking gemaakt werd, want dat had ze van me gehoord hoor! Hahaha, hoe hoog is je IQ dan als je dat soort opmerkingen maakt, zou ik gezegd hebben, geloof ik :D
    Ze heeft blijkbar bijzonder slecht opgelet bij biologie vroeger, :D

(OK, en dan ben ik daar nu wel weer klaar mee ;))

11. Boterkoek

Boterkoek Bekend lid

Apr 19, 2006
    818
    0
    16
    Haar kind is blijkbaar wel een kalf dan? Het drinkt toch koeienmelkpoeder? :D

12. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,500
    36,455
    113
    Oh, die opmerking over die koe had ik ook niet gepikt.

Overigens ook hier een man die helemaal niet staat te springen om flesjes te geven. Hij vind bijvoorbeeld het badje heel leuk om te doen.

13. banjabes

banjabes Fanatiek lid

Jun 29, 2008
    2,134
    0
    0
    Hier pecies hetzelfde. Ook Zoey kwam te vroeg op de wereld. Je begint dan echt zo snel mogelijk met kolven als je borstvoeding wilt geven. Bij mij kwam er de tweede dag al iets uit. Het is dan nog zo weinig, maar bij mij werd dat snel meer hoor. Ik zat na de eerste week op 80 cc en de derde week al op 200cc per kolfbeurt. Dat ging erg snel. Zoey had lang niet zoveel nodig toen nog, dus de vriezer in het ziekenhuis stond helemaal vol met mijn melk:p! Zoey heeft jammer genoeg nooit echt de kracht gekregen om volledig te drinken uit mijn borst, dus toen ze 5 weken was heb ik dat opgegeven en ben ik alleen nog gaan kolven, want ik trok het niet meer om te wegen-borst-wegen-fles-kloven en dan begon het binnen no time opnieuw. Ik was kapot. Het kolven doe ik nog steeds en wil ik tot een jaar blijven doen.

14. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,074
    2,220
    113
    Brabant
    ik vond kolven een h*l, heb 6 weken fulltime gekolfd en zat voort 6x 1 uur te kolven, dus daar hebben we wat anders op verzonnen...(juist ja, de tiet:) zonder alle mensen om ons heen lukte het mijn meisje en mij ineens wel;))
    Daarnaast: toen ik eenmaal life bv gaf was ik daar zo wreed mee dat ik overal met mn parmantige borstjes bloot zat, hahaha. Nee ik ben kei preuts, maar ik heb overal gevoed.
    Zelfs bij mijn ontzettende conservatieve, preutse schoonouders. schoonma zei: ik heb de verwarming boven voor je aangezet, kun je voeden. nou dacht het niet he??? ben aan de eettafel gaan zitten en wie niet wou kijken zag helemaal niks. Ik had dan altijd een bv-shirtje aan, voedingsbh, hempje en een sjaal, niemand die wat kon zien hoor;)

Maar meid, dat zijn mijn ervaringen: ik zou zeggen, koop nog niks, ga eerst voor de bv en kijk dan verder. ik vind je overwegingen goed en je bent positief ingesteld, dat is al stap 1! ik zou wel een voorlichting door een lk aanraden!

Share This Page