Aha, weer wat geleerd. Ik heb eind mei een afspraak met de Geertgen kliniek... Ze vertelde dat zij ook samen werken met Düsseldorf en Düsseldorf ook de daadwerkelijke handeling doet... Mocht het zover komen. Ik moet me nog verder verdiepen maar misschien kan ik het dan bij het Geertgen houden... Ik was eerst nog van plan om OOK in Düsseldorf een afspraak te plannen. Of zal het toch nog verschil maken wat betreft mogelijkheden en kansen dat ze er überhaupt aan willen beginnen met mij..?
Hoi Loek, Inter-relationele ECD betekend in de meeste gevallen eiceldonatie binnen een (liefdes)relatie. Dus Papaver heeft helemaal gelijk. Mijn vrouw heeft eicellen aan mij gedoneerd. Deze zijn via Geertgen bevrucht in het lab van Düsseldorf. In september hebben wij een dochtertje gekregen. Over Geertgen en Düsseldorf kan ik je dus wel het één en ander vertellen. Mocht je vragen hebben, mail me gerust. Ik zou met beide klinieken een afspraak maken en kijken waar ze je het beste kunnen en willen helpen. Geertgen werkt enkel met het lab in Düsseldorf samen. De eigenlijke behandeling doen ze zelf. Er zijn verschillen grote tussen de twee klinieken wat bijvoorbeeld de aanpak en de medicatie betreft. Wat ik ook niet onbelangrijk vind is dat je naar de kliniek moet gaan waar je zelf het beste gevoel bij hebt. Geertgen maakt gebruik van het lab van Düsseldorf. De behandeling met medicatie, de punctie en de terug plaatsingen doen ze zelf. De eicellen gaan na de punctie op transport naar DD, worden daar bevrucht en komen dan een dag later weer naar Nederland. Met een beetje geluk worden er drie 'verse' embryo's meegegeven en de rest als cryo's. Dit komt omdat Geertgen geen vergunning heeft voor het bevruchtingsgedeelte. Ze mogen dus geen eicel en zaadcel bij elkaar brengen. Fijn dat je eind mei een gesprek met Geertgen hebt. Je kan er bij Düsseldorf voor kiezen om naar één van de (vrijblijvende) infoavonden te gaan.
He chybou Wat leuk en bijzonder dat je samen met je vrouw op deze manier een kindje hebt gekregen. Was het een bewuste keuze dat dit gebeurde met haar eicellen en dat jij dan de zwangerschap 'op je nam'? Of was dit door omstandigheden ( kwaliteit eicellen oid) Bedankt voor je ervaringen tot nu toe. Ik moet zeggen vond het telefoongesprek om de afspraak te plannen al een verademing ten opzichte van die stroeve gesprekken steeds in het ziekenhuis waar ik nu onder behandeling was. Er zijn daar ook regelmatig tegenstrijdige dingen tegen me gezegd... Zoals nu ook weer over dat donorzaad... ik ben zooo blij dat ik dit keer een vriendin mee had genomen naar de gyn anders zou ik nog aan mezelf gaan twijfelen. Als ik het zo lees is het dus best nog een plan om ik Düsseldorf te bellen. Overigens nu ik een beetje Google lees ik ook wat verhalen over fraude en geertgens... Is die lucht weer helemaal geklaard? Of weet jij dat ook niet?
Ik ben geboren met een ernstige erfelijke rug afwijking. Mijn vrouw had/heeft geen zwangerschapswens en die had ik wel. We wilden samen heel erg graag een kindje. Zo ontstond het idee eiceldonatie. Geertgen wilde hier aan meewerken en zo kwamen we bij deze kliniek terecht. Wij hebben de behandeling bij Geertgen als prettig en persoonlijk ervaren. Er hangt totaal geen ziekenhuis sfeer. Onze ervaring is dat het wel belangrijk is om zelf goed op te letten. Je hebt steeds een andere arts (dat is op zich niet erg) en die spreken elkaar regelmatig tegen. We hebben een aantal keren een aanvaring met de chef van de kliniek gehad. Zo stelde hij onder andere, nadat er een stomme fouten met de medicatie was gemaakt en de hele IVF ronde de prullenbak in leek te kunnen, dat een cryo net zo veel kans van slagen had als een 'verse' TP. Maar eerlijk is eerlijk. We hebben er ruim 1,5 jaar gelopen. Dan is het niet zo gek dat er in die periode dingen zijn die fout gaan. Dat zal vast in een ander ziekenhuis niet anders zijn geweest. Wij hebben na die aanvaringen bij ICSI 2 gekeken of we naar Düsseldorf konden. Helaas kon dit niet omdat eiceldonatie in Duitsland per wet verboden is. Dat verhaal over de fraude... Ik zit er momenteel niet helemaal meer in. Maar volgens mij gaat dit over het wederkerigheidsverhaal bij Geertgen. Stellen die donorzaad of donoreicellen nodig hebben kunnen er voor kiezen om zaad en eicellen te ruilen. Stel dat er donorzaad nodig kan een stel er voor kiezen om eicellen te doneren. Vaak wordt er voor gekozen om na een IVF ronde de helft van de eicellen af te staan aan een ander stel. Geertgen brengt zowel bij het stel dat eicellen doneert als bij het stel dat eicellen ontvangt een IVF ronde in rekening. Dit doen ze omdat er hogere kosten zouden zijn dan bij een normale IVF ronde. Geertgen helpt veel stellen met ernstige vruchtbaarheidsproblemen en krijgt hiervoor van de verzekeraars het standaard bedrag. Toch maken ze grotere kosten dan dat ze kunnen declareren. Zo zijn er bijvoorbeeld al veel hogere kosten omdat Geertgen uit moet wijken naar Duitsland omdat ze zelf niet de eicellen mogen bevruchten. Dat transport kost geld en dat kunnen ze niet in rekening brengen. Om het allemaal te kunnen betalen declareren ze bijvoorbeeld het volledige IVF-bedrag dus bij het gevende én het ontvangende stel. Sommige mensen vinden dat fraude. Wat je hier bij moet bedenken is dat veel mensen, politieke partijen, ziekenhuizen en kerken niet zo blij zijn met het beleid van Geertgen. Zo vinden ze het niet Ok dat ze BAM-ers , lesbische stellen, stellen die uitbehandeld zijn, mensen met overgewicht, enz. helpen. Ook staan veel mensen niet achter het idee van onderlinge wederkerigheid wat Geertgen hanteert. Het verhaal over de fraude gaat al heel lang. Je kan er zelfs het één en ander op de website over lezen. Geertgen wordt, door hun beleidskeuzes, heel goed in de gaten gehouden door de inspectie. Ik ben van mening dat als Geertgen echt zou frauderen de kliniek al lang dicht zou zijn.
He chybou Bedankt voor he uitgebreide antwoord! Ik ben nu in ieder geval ook niet echt tevreden over het ziekenhuis waar ik behandeld ben... Ik loop daar al ruim 10 jaar voor die endometriose... En hoewel ze op medisch vlak wel ' een steekje hebben laten vallen' misschien wel ernstiger dan ik wil laten ' binnenkomen' ( lang verhaal... Waardoor is mijn buik nu zo'n rotzooi?) ik had wel het gevoel dat ze het altijd goed bedoelde. Zelfs daaraan twijfelde ik lichtelijk de laatste keer.. Maar goed misschien sta ik ook wen beetje te emotioneel in dit verhaal nu om daar een soort van objectief beeld van te krijgen. Ik ga je op de hoogte houden!