werken met besmettelijke ziektes

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Nispie, 22 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nispie

Nispie Actief lid

24 mei 2012
    337
    0
    16
    Ik ben verpleegkundige, en heel pril zwanger.
    Nu werk ik op een afdeling met gedragsproblemen waar ook besmettelijke ziekten heersen. Denk hierbij aan hepatitis c, hiv en ook een cliënt met s.yfilis)(lues, waar je ook ook geprikt wordt omdat dit spontane abortus kan veroorzaken).
    Uiteraard dragen we handschoenen bij de verzorging, maar toch voel ik me er niet echt veilig bij.
    Ook omdat er veel agressie is met soms lichamelijk geweld (denk aan slaan, krabben, bijten), waar ik vanzelfsprekend niet op zit te wachten als zwangere (ook als niet zwangere overigens niet).
    Hoe veilig kan ik mijn werk doen?
    Op mijn afdeling doen ze nogal laconiek, dat je zomaar niet iets oploopt in de normale omgang / verzorging, en misschien stel ik me aan (in het verleden klachten van smetvrees gehad) maar toch....

2. Sorarocks

Sorarocks Bekend lid

9 jul 2013
    791
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou het gewoon tegen je leidinggevende zeggen. Ik was 6.5 week zwanger toen we een cliënt kregen met de mrsa bacterie en e-coli+. Zat ik dus ook niet op te wachten als ze een ongelukje zou krijgen. Heb het toen ook maar tegen mn collega's verteld en dat ik haar liever niet hielp. Dus gewoon op je werk vertellen en hopelijk kunnen ze rekening met je houden ;)

3. Boris10

Boris10 Niet meer actief

Dam heb je niks aan mij. Ben ook (ic) verpleegundige en heb altijd alles gedaan. Zolang je je aan de kleding voorschriften houdt kan je niets gebeuren.

Ben daar erg makkelijk in.

Agressie moet je natuurlijk wel mee uitkijken in de loop van de zwangerschap.

4. flippo

flippo Actief lid

3 dec 2010
    396
    5
    18
    NULL
    NULL
    je kan even het beleid lezen van je instelling wbt zwangerschap. ze zijn nl wel verplicht je te beschermen. kan je vast wel opvragen bij personeelszaken. dan kan je hiermee overleggen met je leidinggevende en sta je in je recht.

succes! ik snap je zorgen heel goed!

5. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ik zou zeggen, vraag de RI&E op voor jouw werk, en vraag of ze een speciale voor zwangeren hebben. Maar als ik het zo lees heb je altijd een risico wat in de werkprocedures vastgelegd moet worden. Agressieve patienten met HIV of hepatitis zijn niet gevaarlijker voor je geworden nu je zwanger bent. Dus of je voor een uitzonderingspositie in aanmerking komt vanwege je zwangerschap durf ik niet te zeggen. Ik denk van niet, aangezien de maatregelen al enmen moeten zijn in de normale werkprocedures. Dit staat los van zwangerschap lijkt me.

Maar gewoon navragen bij je arbo.

6. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Ik werk ook op een afdeling waar besmetting een risico is. Mijn collega's zijn echter erg beschermend ten opzichte van mijn zwangerschap. De patiënten die geïsoleerd verzorgd moeten worden, hoef ik niet te verzorgen. Nu is dat gemakkelijk te verdelen aangezien het slechts 20% van de patiënten betreft, 80% kan ik dus zonder risico's verzorgen. Ook zijn er altijd minimaal 2 personen op de afdeling aanwezig

7. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    hier ook en doe ook nog vrijwel alles, alleen de agressie ga ik uit de weg natuurlijk. Zou er niet tussen springen.

Als t goed is ben je ook ingeënt tegen t een en ander en hiv geldt gewoon tzelfde als niet zwangere.

Bespreekbaar maken onder collega;s en aangeven wat je wel en niet wil, maar je hebt net zoveel kans om iets op te lopen dan dat je niet zwanger bent.

8. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    helemaal mee eens!!
    veligheidsprotocollen ook even lezen.

Deel Deze Pagina