Inmiddels ben ik 23 weken zwanger. De zwangerschap valt me zwaar en heb veel klachten waardoor ik met regelmaat een dag thuis ben. In het begin veel door misselijkheid en ondragelijke hoofdpijn en de laatste tijd door veel buikpijn/harde buiken. Advies van de verloskundige was daarin om te stoppen voor mijn grens omdat ik te veel deed. Ik schat dat ik in de zwangerschap tot nu toe in totaal zo'n 3 weken thuis ben geweest. Gisteren ben ik na 2 uur werken weer naar huis gegaan omdat ik steeds harde buiken en ontzettende buikpijn had. Nu kreeg ik vanmiddag via whatsapp een bericht van mijn baas dat ik door mijn frequente verzuim 50% ziekgemeld ben en binnenkort naar de bedrijfsarts moet. Dat ik naar de bedrijfsarts moet vind ik geen probleem, maar wat ik wel raar vind is dat ik ineens 50% ziek gemeld word terwijl ik lang niet 50% van de tijd ziek ben. Ik had net het idee dat het wat beter ging en heb de afgelopen 2 weken volledig gewerkt. Mijn vraag dus: kan dit zomaar? Hoort dit niet in overleg te gaan?
3 weken thuis... Dat is gemiddeld 1 dag in de 1,5 week dat je er niet bent.. Ik denk niet dat het zomaar zonder overleg kan... Maar eerlijk... Ik geef je werkgever niet helemaal ongelijk... Je bent er regelmatig niet... En hij zit die dag moeilijk omdat hij een werknemer mist en betaald er ook voor... Als jij je gewoon 70%-50% ziekmeld, hoe jij niet elke keer naar huis, en je baas mist jiet elke keer een werknemer
Ik heb het nog even terug gezocht. Het gaat om 2 weken (geen 3) Waarom 50% ziekmelden en geen 25% waar het werkelijk op neer komt? Ik snap ook dat het voor het werk vervelend is, daar voel ik me al lullig genoeg over. En vervanging wordt er toch niet geregeld... Dan lopen ze gewoon met een man minder. Ik vind het op zich ook geen probleem. Maar ik vind 50% belachelijk en helemaal hoe dit (via whatsapp?!) gaat zonder enige vorm van een gesprek oid. Ik krijg net een uitnodiging van de bedrijfsarts die begint met: U heeft zich op 28/01/2015 ziek gemeld. Daarom nodigen wij u graag uit voor een gesprek met de bedrijfsarts. Dat is de eerste dag dat ik ziek was. Lijkt wel of ik na die tijd nooit meer beter gemeld ben. Morgen maar eens even navraag doen...
Bedoelt je werkgever het gewoon niet goed? Oke whatsapp is een slechte manier, maar wellicht ziet hij gewoon in dat je teveel van jezelf vraagt en neemt hij hierdoor maatregelen Ik zou het gewoon even rustig aan doen en het gesprek met de arboarts afwachten.
Je hebt kans dat je werkgever dit doet omdat hij dan natuurlijk al vergoeding krijgt over die periode. Natuurlijk is overleg wel zo netjes, maar als ik jou was zou ik als je toch niet zo lekker bent je gewoon 50% laten ziekmelden. Geeft jou meer rust. Ik ben ook 50% ziek gemeld en moet eerlijk zeggen dat ik het heerlijk vind. Als ik meer week heb ik veel last van mijn bekken/rug Op deze manier is het goed te doen. Ik ben er dus blij mee Ik ben geholpen, blijf nog wel deel van het arbeids proces, en mijn werkgever krijgt het gewoon vergoed.
Ja dat is lekker zeg. Je werkgever krijgt jouw ziekte uren 100% uitbetaald van het UWV. Jou voor 50% ziekmelden betekent dat hij 50% van jouw salaris krijgt van het UWV terwijl jij misschien wel veel meer werkt...daar klopt iets niet.
Ik weet niet helemaal precies hoe het zit, maar het is zo dat als je ziek bent en daarna weer beter en je binnen een bepaalde periode weer ziek bent, dat telt als 1 ziekteperiode. En eerlijk gezegd zou ik me niet zo druk maken over het percentage. Meestal gaat zoiets in overleg, maar het kost jou toch geen geld? Als je ziek bent tgv je zwangerschap moet je gewoon 100% doorbetaald worden. Ja ok, je werkgever harkt even wat extra geld binnen, maar dat gebeurt zo vaak... Ik was voor 50% ziek gemeld in mijn 1e zwangerschap en ik heb gewoon 100% gewerkt. De helft van de dag deed ik administratieve dingen de andere helft werkte ik gewoon mee op de afdeling.
Ik ga morgen wel even in gesprek. Het is namelijk niet met het idee dat ik echt 50% ga werken... Als dat zo was, was het ook terecht. Vind het gewoon ern kromme gang van zaken. En het zal vast goed bedoeld zijn, maar zo komt t op mij niet over. Helpt ook niet mee dat ze het empatisch vermogen van een paasei heeft...
Als je (gedeeltelijk) wordt ziek gemeld ben je overigens wel verplicht om 6 weken van te voren met verlof te gaan. Ik weet niet precies wat jouw plannen hierover waren maar mocht je 4 weken in gedachten hebben dan gaat dat niet als je vanaf nu 50% ziek bent gemeld.
Poeh, het zou mij wel uitmaken hoor! Het hoort goed in de boeken te staan en als de werkgever 'even wat geld binnen harkt' op deze manier is het gewoon fraude.
Het was mijn bedoeling al om 6 weken van te voren met verlof te gaan dus wat dat betreft maakt het niet uit.
Dat snap ik en dat is in principe ook zo, maar ik bedoelde meer van: Er is niemand die controleert of de werkgever ook daadwerkelijk iemand inhuurt voor dat geld of dat hij het binnen de organisatie oplost. Volgens mij is de werkgever ook helemaal niet verplicht om iemand anders aan te nemen. Verder is het zo dat een werkgever je, ook als je 50% ziek bent, je kan vragen om voor die uren toch te komen werken maar dan hoor je wel aangepaste werkzaamheden te hebben. Je werkt dan wel arbeidstherapeutisch.