inderdaad. we hebben niets voorgelezen(allochtoon-autochtoon gezin). zelden een verhaaltje maar heel kort. zoontje las de ondertitelingen van de films. hij is een zeer vroege lezer. maar hij houdt niet echt van lezen van boeken(zoals ik ook ooit, tot de leeftijd 13 of zo)
Hier kunnen veel 4-jarigen al prima lezen en de 5-jarigen zeker, als er geen bijzonderheden zijn. Dus het zou prima kunnen TS, maar de tijd zal het leren!
Bij mijn oudste in groep 2 kon tegen de zomer ook zeker 70%, zo niet meer, al (hakkend en plakkend) lezen. En dat is een zwarte school . Mijn dochter is in de kerstvakantie begonnen met lezen en leest nu boekjes van niveau midden of eind groep 3. En zij is echt niet de enige uit de klas.
Mijn kids zijn straks de jongsten vd klas. Tweeling kan lezen, geen idee hoe goed, iig ieder geval woordjes van 3,4,5,6 letters. Ik weet dat er meerdere uit groep 2 (na zomer groep 3) zijn, die kunnen lezen. Maar absoluut geen 70% of méér. Het is meer een uitzondering hoor.
Hier waren het volgens mij een stuk of vier/vijf kindjes (uit groep 1 en 3), op een klas van 26. Ik vond dat al vrij veel, bij de oudste in de klas was zij destijds de enige (combi 1/2, zij zat toen in groep 1, van groep 2 kon toen niemand nog lezen).
Volgens mijn dochter zijn er maar een paar kindjes uit haar klas die kunnen lezen. Er is 1 kindje dat volgens mij ook al best aardig leest, maar mijn dochter zegt dat die nog wel hakt en plakt. Mijn dochter doet dat niet meer, ze zit qua lezen op groep 4 niveau.
knap! maar is er een selectie bij de deur bij die scholen of is het openbaar, voor iedereen toegankelijk?
Kwestie van vroeg beginnen en ambitieuze ouders denk ik? In azie is het sowieso normaler om al vroeg fanatiek met schoolse vaardigheden bezig te zijn.
Dat is nogal standaard. In groep 3 beginnen ze met lezen. Met de kerst kunnen ze een boekje lezen. En het niveau verschilt per kind. Sommigen lezen dan al op E3 of zelfs op M4 niveau. Dat is ook niet vreemd. Sommigen lopen achter. Maar het gemiddelde leest dus boekjes rond de kerst.
De dochter van Eylem gaat na de zomer naar groep 3, dus dat ze nu m3/e3 boekjes leest is niet standaard Sommige kinderen lopen achter, sommige kinderen lopen voor en sommige lopen precies op schema mee (mijn oudste toen in groep 3). Nu loopt mijn oudste (volgend jaar groep 5) 2 jaar voor en mijn jongste ook. Oudste vindt rekenen wel lastig, jongste loopt daarin ook voor maar de vraag is of ze die voorsprong behoudt
Voorsprong behouden zonder enige vorm van les op dat gebied is sowieso lastig Sommen worden steeds lastoger om zelf te bedenken hoe je ze uitrekent. Dus als ze geen extra sommen op dat niveau krijgt is de kans heel groot dat het vanzelf minder wordt. (Daarentegen zal ze het vast wel relatief makkelijk blijven oppakken als ze er een goed gevoel voor heeft... dat is altijdprettig )
Overigens in groep 3 kwam dochter qua lezen nauwelijks mee met de klas dacht juf. Begin groep 5 was ze avi-uit (Eind groep 4 bij dr rapport was ze 5 seconden te langzaam om officieel avi-uit te zijn.. dus de eerst volgende test in groep 5... haalde ze dat op dr sloffen) Zo kan het ook
Ik heb geen idee of ze gevoel voor rekenen heeft. Denk wel meer dan haar zus. Maar goed maakt ook niet uit, ben wel heel benieuwd. Wist ook niet dat ze voorliep met rekenen, maar de juf zei het . Lezen merk je natuurlijk veel sneller. Heeft ze zichzelf helemaal aangeleerd, zo bijzonder (vind ik ). En ze leest nu woorden als bv 'verschrikkelijk' en 'aanwijzingen' alsof het niets is. Ben erg benieuwd naar volgend jaar, snel maar even een gesprekje met de juf regelen.
Dat doet mijn dochter ook, maar vraag me af of het echt lezen is, of woordbeeld, het herkennen van woorden.