kan mijn zoontje nu al lezen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door twee, 12 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.245
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Woorden als verschrikkelijk en aanwijzingen herkennen? Dan moet je woordenschat en geheugen wel heel erg goed zijn ;). Maar het zijn voorbeelden hè, ze leest gewoon voorleesboeken, we hebben avi boeken t/m e3 maar die begint ze saai te vinden. Volgens de juf zit ze op m4 niveau.

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.282
    6.195
    113
    Ja ik weet het ook niet, maar laatst zat mijn dochter een boek te lezen: ..en hij lachte huichelachtig.. Eh.. Wat zeg je?:D
    En dat boek hadden we nogniet eerder gelezen, maar dan denk ik, ze heeft het vast ergens op school een keer gezien ofzo.
    Ik vond het in ieder geval nogal wat voor een kind wat nog met groep 3 moet starten. Maar dan twijfel ik dus over dat het echt 'lezen' is of herkennen.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Sowieso.. snelle, ervaren lezers lezen ook op woordbeeld.
    Hoe vaker je een woord hebt gezien, hoe makkelijker je het kunt lezen.
    Vandaar ook die gekke lijstjes met woorden in groep 3/4 om thuis te oefenen.

Hier een gup die echt enkel op woordbeeld leest.. al vanaf de eerste dag dat ze kon lezen.
    Meeste kinderen beginnen dus met het hakken en plakken... zij combineert bekende delen met elkaar.
    (En heeft dus waarschijnlijk leren lezen dankzij "meelezen" met het voorlezen :) )

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.245
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als ze alle klanken kennen en een beetje aanleg hebben, kunnen ze bijna alles lezen. Zo las mijn dochter het woord precies de eerste keer meteen goed. Een paar minuten later zat ze ermee te stoeien (prekies) maar kwam er toch wel uit. En het is nogal wat als je kind nog met groep 3 moet starten, ik ben er best een beetje bang voor. Ze moet echt haar eigen werkjes krijgen, want die gekke lijstjes waar Saskia het over heeft meedoen in de klas zou ik echt sneu vinden voor haar. Is misschien een keertje leuk maar een heel jaar onder je niveau werken is natuurlijk niets aan.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.245
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Onze dochter is wel beginnen met hakken en plakken. Nu combineert ze inderdaad woorddelen bij moeilijke woorden. Maar hier zichzelf aangeleerd en niet door het voorlezen.

6. Saskia78

@snoopy: die lijstjes kregen ze hier enkel mee naar huis...
    Dus daar hadden we zelf aardig de hand in.
    In overleg met de juf moest ze ze 1x lezen en meer niet.
    Voor het geval er per ongeluk iets nieuws tussen zat :)

En verder zijn we toen juf zei "ze komt nauwelijks mee met lezen" heel hard gaan protesteren en mocht ze daarna de zonlijn op proef.
    Daarna ging het lezen heel stuk beter :)

EN voor de vrij-lezen-momenten.. een boek van huis of de eigen bibliotheek mee.
    Want DAT ze las was belangrijker dan WAT ze las :)

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.245
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier kregen alleen de kindjes het mee die moeite hadden met lezen en in de klas deden ze die lijstjes ook klassikaal. Als dat het enige is niet zo'n punt op zich, als ze verder maar haar eigen lijn kan volgen. Maar dat komt wel goed, zie de juf ook wel eens privé en heb het al snel even aangekaart en dat zullen de kleuterjuffen ook doen.

8. Saskia78

@snoopy: dan komt het vast wel goed toch :)
    Praten is het belangrijkst.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dan is het inderdaad niet standaard. Maar dat 70% van groep 2 dan al boekjes kan lezen (en dan bedoel ik boekjes met zinnen, niet met losse woordjes) is zeer uitzonderlijk. Dan denk ik dat ze al in groep 2 zijn begonnen met lezen i.p.v. in groep 3.

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Precies. Dat en context. Als er verschr staat, weet mijn oudste (6 jaar, gaat naar groep 4) al dat er verschrikkelijk staat. Hij loopt gemiddeld qua lezen.

Overigens bekeek ik het eerste Borreboekje voor groep 4... ligt het aan mij of is die belachelijk simpel? Houden ze rekening met dat kinderen achteruit gaan in Avi niveau tijdens de zomervakantie?

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.245
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja dat is ook zo. Volgens mij leerden ze bij haar ook al dubbele klanken als ie en ui. Dat doen ze hier pas in groep 3.

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ja hier ook pas in groep 3.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.245
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Op een gegeven moment weten ze dat inderdaad. Maar mijn dochter las de eerste keer 'verschrikkelijk' ook al meteen goed. Net als 'precies'. Gewoon stukken aan elkaar plakken: ver-schrik-ke-lijk. Oh en soms vult ze wel woorden aan maar verkeerd, dan denkt ze, oh dat zal er dan wel staan. Beetje gemakzucht ;)

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hoe weet jij dat dat de eerste keer was? Misschien heeft ze ergens 'verschrikkelijke ikke' zien liggen of zo :D

Maar de 1e keer las mijn zoon het ook goed. Gehakt wel uiteraard, zoals jij zei. Als ze kunnen hakken (en alle letters en dubbele klinkers kennen), kunnen ze allw lange woorden lezen.

Maar als je dat kunt in groep 2 vind ik dat best vroeg

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.245
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Verschrikkelijke is ook maar een voorbeeld ;). Ik hoor aan hoe ze leest of ze het eerder heeft gelezen of niet. Wat je zegt, als ze alle klanken kennen en redelijk wat gelezen hebben en wat aanleg hebben, dan kunnen ze al snel alles lezen. Bij sommige kinderen gaat het wat meer vanzelf dan bij anderen. Mijn oudste moest alle klanken echt leren en oefenen, als ik aan mijn jongste vraag, hoe weet je dat je sch als sch moet uitspreken, dan zegt ze, oh dat weet ik gewoon. Denk dat er bij haar ook veel woordbegrip en inzicht is. Kan me zo voorstellen dat ze de sch heeft geleerd doordat er ergens stond als: als iets vies is maak je het schoon. Het is logisch dat het laatste woord schoon is, en -oon kent ze wel, dan moeten die sch dus sch (sg) zijn. Zoiets ;)

16. Eylem

Eylem Niet meer actief

In groep 3 ja, maar niet in groep 2 waar ik het over heb.

17. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    De (internationale) privé scholen hebben altijd selectie aan de poort, ongeacht de groep/leeftijd.

De openbare scholen zijn in principe toegangkelijk vanaf Primary 1 (groep 3) voor alle kinderen mits ze kunnen lezen, schrijven, sommen maken en nog wat dingen.

Het niveau ligt hier idd hoog.

18. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    Het kan. Ik heb zelf leren lezen toen ik 4 jaar oud was, en ik ben niet hyper intelligent oid. Ik pakte het snel op omdat het me toen interesseerde. Sterker nog, ik heb groep 2 gedoubleerd omdat ik nog veel te speels en timide was om met de grotere kinderen mee te gaan naar groep 3 ;)

19. gaiamaria

gaiamaria Actief lid

17 jun 2009
    154
    4
    18
    Dat moeten ze toch juist gaan leren op school dacht ik?

Deel Deze Pagina