Dilema, moet ik me vrienden verraden bij jeugdzorg?

Discussie in 'De lounge' gestart door alecia, 18 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    Me vriend en ik zitten met nogal een behoorlijk dilemma.
    Probeer het zo kort maar krachtig te houden en hopelijk ook duidelijk.

vorig jaar omtrent december, gezin 3 kinderen in huishouding vader en moeder blowen. Vader mogelijk ook wel meer dan alleen blowen.
    Laatste waarschuwing gehad, met behulp VNN stoppen met drugs.

Dit gaat goed, als vriend zijnde besloten hun te helpen, ook gestopt met blowen. Al was dat voor mij heel gemakkelijk ik blowde al bijna niet meer.

Verhuizing van hun komt eraan, alles gaat redelijk, wel heel druk, moeder houd het prima vol om er vanaf te blijven. Vader daarin tegen niet. Mogelijk weer meer dan alleen blowen.

Gesprek met hem aangekaart het werd tijd om over de toekomst na te denken, wou hij wel zag ook prima in dat hij fout bezig was. Maar meneer gaat gewoon verder met druggebruik met dus kans dat de kinderen afgenomen gaan worden.

Wat moeten we doen, zelf jeugdzorg op de hoogte brengen met gevaar voor moeder ondanks dat ze ontzettend hard haar best doet maar niet bij die vent weg durft te gaan. Of moeten we het nog maar even aankijken?

Moeder kan het opzich aan om 3 kinderen op te voeden, dit bewijst ze al jaren, want papa helpt toch nooit mee.
    Letterlijk want zijn computer daar is hij mee getrouwd. Tevens met de drugs ook.

Zo hoop dat het duidelijk was kan niet te veel in detail treden.
    Maar wij weten niet meer wat te doen, weten wel dat dit niet meer langer kan.

2. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Als het echt heel goede vrienden zijn, zou ik bespreekbaar maken met je vriendin, dat dit zo langer niet kan. Alles in het belang van de kinderen.
    Sterkte, lijkt me heel rot.

3. Leliana

Leliana Niet meer actief

Het is werkelijk waar om pisnijdig van te worden hoe mensen met hun wondertjes omgaan! :x

Maar als ik jou was zou ik me er niet mee gaan bemoeien! Hoe moeilijk ook .. :(
    Als de mama in kwestie al hard op weg is om haar leven te beteren zal ze uiteindelijk (hopelijk) ook het beste voor haar kinderen willen!

4. mvthijs

mvthijs Fanatiek lid

10 feb 2010
    2.232
    0
    0
    Student
    Provincie Utrecht
    Ik zou inderdaad ook nogmaals met de ouders praten, helpt dat niet. Dan zou ik toch zelf stappen onder nemen, hoe vervelend het ook is voor je vrienden. Wat sisa ook al zegt, alles in het belang van de kinderen!

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    wat is nu de voornaamste reden om jeugdzorg in te schakelen? Omdat vader blowt en niet meehelpt met de kinderen?

6. Dora en Boots

Dora en Boots Niet meer actief

Ik zou het wel doen, hoe lullig misschien tegenover je vrienden.
    Wel na een eerlijk gesprek met je vrienden.
    Komen ze hun afspraken en beloftes niet na, dan zou ik contact opnemen met jeugdzorg.

Je weet nu dat de kinderen er onder lijden en ik zou het niet kunnen laten gebeuren. Het belang van de kinderen staat in mijn ogen boven de vriendschap.

7. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Zoals ik begrijp zijn de ouders nog samen? En ik maak ook op uit je verhaal dat de moeder erg haar best doet. Ik persoonlijk zou dit niet doorgeven. Ik snap dat je het beste wilt voor de kinderen, en het is ook lief dat je hier in mee wilt denken. Besef alleen wel goed in wat voor positie je je vriendin brengt. Wat als er sprake is dat de kinderen weg worden gehaald dat word dit een hele moeilijke periode voor de moeder om haar onschuld hier in te bewijzen. Dus nee ik zou niks zeggen.

8. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Dit is natuurlijk al heel goed. Maar hoe is het verder met de kinderen? Krijgen ze aandacht, liefde, wordt er goed voor ze gezorgd? Zijn dingen die ook meetellen. Is het antwoord daarop ja, dan zou ik er zeer zeker niet zomaar jeugdzorg erbij halen.

9. Dora en Boots

Dora en Boots Niet meer actief

@TS
    Ik neem aan dat er meer aan de hand is? Vooral gezien het feit dat er als hij doorging met drugs, de kinderen worden afgepakt.
    Of snap ik dit nu verkeerd?

10. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    als er niet meer aan de hand is dan het drugsgebruik van vader, zou ik geen extra melding meer maken.
    Ik zou wel de moeder goed duidelijk maken dat als ze bij zo'n lapzwans blijft ze de kans heeft dr kindjes kwijt te raken.
    je kan hierin natuurlijk ook duidelijk maken dat je altijd achter dr zal staan en dr zal helpen waar je kan (dan durft ze miss eerder de stap te nemen).
    maar als de kids het verder goed hebben en vader geen drugs gebruikt in bijzijn van de kids zou ik het verder even zo laten

11. naatje070

naatje070 VIP lid

24 jul 2007
    5.531
    0
    0
    huisvrouw
    Den Haag
    Ik zou jeugdzorg niet inschakelen.
    Omdat hij blowt is nog geen reden dat de kinderen slecht verzorgd worden ofzo. Althans dat staat niet in je verhaal.
    Mijn vriend heeft ook geblowd. Maar Mike is nooit verwaarloosd ofzo. Had er niet aan moeten denken dat iemand jeugdzorg had ingeschakeld.
    Drugs in combinatie met kinderen is niet goed, maar dan hoeft te betekenen dat de kinderen er slecht aan toe zijn.
    Ik zou ze eerder hulp aanbieden.

Mijn vriend is er overigens vanaf. Blowt al ruim een jaar niet meer. Eerst opname, en toen een 12-wekelijks-programma.

12. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Zou denk ik ook nog niks zeggen.

De moeder zorgd volgens mij wel goed voor haar kinderen. Dat ze verder een foute man heeft zo zijn er zo velen. wel goed in de gaten houden en misschien is ze al onderweg om bij hem weg te gaan. Wel moelijk. Verhaal hoor.

Hier in de straat ken ik ook een gezin waar van de vader softdrugs gebruikt maar ze worden er niet weg gehaald. Dus dan moet er meer gebeurt zijn.

Geef zeker de moeder nog even de voordeel van de twijvel.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het lijkt me ook dat er meer aan de hand is dan alleen een vader die softdrugs gebruikt. Als hij constant onder invloed is, dus ook waar de kinderen bij zijn, dan vind ik het niet kunnen, maar als hij alleen 's avonds blowt en moeder niet is er in ieder geval iemand voor de kinderen.

14. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Als de kinderen niet geslagen worden en er vrolijk verzorgt uitzien zou ik het zo laten

15. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Je bent een vriendin, je vriend is een vriend van hun. Jullie verwarren die relatie met die van hulpverlener. Dat lijkt me sowieso niet echt een gezonde verhouding.

Misschien als je die al eens terug brengt naar de juiste verhouding, dat je ook beter in staat bent zelf te beoordelen wat je het beste kan doen.

Sterkte.

16. Stephanie20

Stephanie20 Fanatiek lid

6 mei 2007
    1.502
    47
    48
    student
    België
    Zoals ik het lees, heb ik het gevoel dat er meer aan de hand is dan dat we daadwerkelijk lezen. En dat het blowen maar één van de problemen is. Het is dan zeer moeilijk om als buitenstaander een goed gegrond advies te geven. Als het alleen maar over het blowen gaat zou ik zeggen...aankijken. Maar zit er meer achter, om het even wat, dan zou ik er toch naar handelen.

Groetjes

17. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Wow, is blowen dan zo verslavend dat je opgenomen moet worden?

Ik heb dus nog nooit drugs gebruikt, maar dacht dat softdrugs net als alcohol, voor af en toe oke was...

18. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    ik zou met je vriedin apart praten want ik lees uit jou verhaal dat zij weg wil van hem maar bang is.
    Misschien wilt ze wel dat je hun aangeeft zodat zij bij hem weg kan gaan met hulp van buiten af

Ik vind het jammer dat mensen zo lichtzinnig over drugs gebruik kunnen praten want voor mensen die zon partner hebben is het een HEL.
    Ik heb drugsgebuik in mijn fam gehad en ik vind het echt niet kunnen dat kinderen daarmee opgroeien die denken o het is normaal .
    Elke verslaving is erg .
    Zelfs een blow verslaving kijk maar naar de series van keith bakker ofzo afkikken en family matters .

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het verbaasde mij ook al. Ik ken mensen die hebben geblowd, veel ook en voorheen ook andere drugs hebben gebruikt, maar die zijn ook gewoon gestopt (zij in ieder geval, hij gebruikt misschien nog af en toe). Ik vind ze ook heel geschikt als ouders (zijn ze nog niet).

Daarom denk ik ook dat er bij de vrienden van TS meer aan de hand is.

20. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Ik ben zelf ooit in een heel ver verleden een beetje van de wap afgeweest. Toen gebruikte ik het regelmatig. Samen met andere verdovende middelen, meestal in de vorm van medicatie. Dat waren allemaal geen 'verslavende' middelen. Hetgene wat het verslavend maakt is het onderliggende probleem wat je door het gebruik hiervan uit de weg wil gaan. Je krijgt op een gegeven moment ook wel een bepaalde afhankelijkheid, maar ik heb nooit ervaren dat dat met blowen zo was. Dan moet je het volgens mij van smorgens tot savonds doen. Daar kan ik niet over mee praten.

Als je op zo'n manier in therapie moet, dan doe je dat lijkt mij, voor het onderliggende probleem. Niet voor de drugs zelf.

Deel Deze Pagina