schoonouders drinken teveel

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Speklapje, 23 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Speklapje

Speklapje Actief lid

6 jan 2013
    195
    10
    18
    NULL
    NULL
    Hoi even een raad vraag.

Mijn schoonouders houden wel van een wijntje. Ergens tussen 11u / 12u gaat de fles open tot in de avond laat. We hebben al meerdere keren vervelende dingen mee gemaakt als ze dronken zijn. Nu hebben we een zoontje van ruim 1 jaar. We willen absoluut niet dat hij dit soort dingen mee gaat maken. Nu zien we ze niet heel veel. Ze zijn zo'n 6 maanden per jaar in het buitenland met de caravan en ze passen ook nooit op omdat ze niet naast de deur wonen. Het zijn echt lieve mensen maar ons zoontje krijgt met de tijd ook steeds met Door. Mijn man vind het erg moeilijk en is er verdrietig Door. Ook hij wil niet dat onze zoon iets mee gaat maken.

Maarja het blijven wel zijn ouders. Hij kan het niet over zijn hart verkrijgen het contract te verbreken.

Is er iemand die ook in deze situatie zit of heeft gezeten en heeft misschien raad en tips hoe we dit aan moeten pakken?

Thanx

2. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    uitspreken richting ze en alleen 's ochtends op visite gaan?

Lijkt me een vervelende situatie, ook voor je man om zn ouders zo te zien...

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik denk dat je je nu absoluut nog geen zorgen hoeft te maken. Baby's en jonge kinderen weten nog niet zo goed wat wel of niet 'normaal' of 'vreemd' is.

Ik heb ervaring met alcoholverslaafden, wil je meer weten stuur mij maar een pb ;).

Voor nu;
    Jij, je partner of jullie kindje zal hen niet kunnen veranderen. Dit kan pas als zij het zelf willen, maar daarvoor moeten ze het eerst inzien.
    Dus accepteer de situatie zoals deze is. Normaal zeg ik; praat met ze, maar in dit geval zal het zeer waarschijnlijk niets opleveren, behalve dat de kans groot is dat het in jullie schoenen geschoven word. Met hen is immers niets mis, jij hebt er een probleem mee.
    Probeer de vervelende situaties zoveel mogelijk te voorkomen, dus probeer idd in de ochtend af te spreken. Maar spreek ze er ook niet op aan als jullie zoontje erbij is.
    Zorg dat een van beide altijd er bij blijft, dan kan je je zoontje ook uit een vervelende of gevaarlijke situatie halen.

Verder, sterkte.

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Kan heel kort zijn: praat met ze. Zeg hoe jullie erin staan. Dat als jullie bij ze zijn en merken dat er te veel gedronken is, dat jullie dan gaan. Voet bij stuk houden! Want in zo'n geval proberen opa's en oma's zich nogal eens 'zielig' op te stellen of je het gevoel te geven dat je ' iet eerlijk handelt'.
    Zal een paar keer heel moeilijk voor ze zijn, maar uit mijn ervaring valt het kwartje uiteindelijk wel.
    Sterkte! Hele moeilijke situatie. Want opa en oma zijn willen ze meestal allemaal wel.

5. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Erover praten. Hier heb ik ook een aantal dingen die ik gewoon liever niet heb als mijn dochter in de buurt is, ook niet bij haar vader bijvoorbeeld. Ze drinken hier ook allemaal best wel stevig moet ik zeggen, mijn schoonouders overigens niet meer, en de afspraak is gewoon dat de fles pas open gaat als dochter op bed ligt!

6. Fiorella

Fiorella Lid

2 okt 2013
    56
    1
    8
    NULL
    NULL
    Je hoeft toch niet het contact te verbreken? Dat zou ik alleen doen als ze (verbaal) agressief zijn of er gevaarlijke situaties ontstaan. Dat is nog niet het geval?

Niet alleen laten met je kind, niet laten oppassen (dat doe je al) en de bezoekjes kort houden (1 uurtje is ook goed) Ben je toch even geweest,maar dan niet lang.

Praten tegen een verslaafde kun je proberen, maar ik denk dat dat heel erg moeilijk gaat zijn om door te dringen. Dit is hun levensstijl en zolang ze zelf nog geen problemen zien, gaan ze geen actie ondernemen. Hoogstens kun je vragen of ze tijdens jullie bezoek het drinken willen minderen of ze bij jullie uitnodigen en geen drank geven. Als om 11 uur de eerste fles open gaat dan zou ik sowieso de bezoeken s morgens plannen, dan zijn ze als t goed is niet dronken en dan na een uurtje weer gaan. Je zou kunnen communiceren met ze waarom je dat doet, maar ik zou er geen ruzie over maken.

Ik denk dat als je de bezoeken s morgens plant en t heel kort houdt, je zoontje ook niet veel door gaat krijgen. Vaak gebeurd dat toch pas op latere leeftijd, dan kijk je tegen dingen heel anders aan dan als je klein bent.

Deel Deze Pagina