Hoi meiden, Ik ben nu 30,5 zwanger en ik ben echt op. Ben zo doodmoe. Ik kan gewoon niet meer slapen. Ik word elke nacht om 3 uur wakker en vervolgens kan ik echt niet meer slapen. Ik werk fulltime, elke dag van half 9 tot 5 en dan kom ik thuis, eten koken, opruimen, wassen, poetsen, strijken (mijn vriend helpt wel, maar hij heeft zelf een drukke baan). En dan om 11 uur val ik doodmoe in bed en word ik dus s nachts wakker. En kan ik echt niet meer slapen. Ik heb nu voor vanmiddag vrij gevraagd en dan krijg ik zon reacties van: ja dat hoort erbij of het zij zo. Ik ben in de hele zwangerschap maar 1 x één dagje ziek thuis geweest (met de griep). Dus dat valt wel mee. En het is ook niet druk op het werk nu. Maar ik voel me dan schuldig omdat ik zon reacties krijg. Wat zouden jullie? Gewoon blijven werken vanmiddag of thuis even rusten. Ik voel de kleine ook bijna niet bewegen, dus ik maak me ook nog een ongerust.
Jezelf in acht nemen en lekker uitrusten, zo nodig ook langer dan 1 middagje! Daarnaast even de boel de boel laten, opruimen, wassen, poetsen en strijken komt vanzelf wel weer
Nou ik zou echt wel lekker voor jezelf en de baby kiezen. . . . . Wat ze bij jou op je werk doen kan echt echt echt niet! Ze mogen blij zijn met zo een zwangere dame als jij! Meid als ik jou was was ik de hele dag thuis gebleven na zo een opmerking! Echt denk aan jezelf een ander doet het niet voor je
Dank jullie voor jullie reacties! Ik voel me dan gewoon meteen schuldig! Ik heb tot nu toe ook nog nergens last van gehad, qua kwaaltjes, nu ook niet echt. Maar ik heb gewoon even geen fut. En de laatste twee weken dat ik werk (ik werk tot week 36) zit ik ook nog alleen (ivm vakanties), samen met iemand die hier pas werkt dus die heeft nog begeleiding nodig. En er komen dan veel klusjes, dus daar zie ik ook tegenop. Stel dat ik eerder beval dan is er ook niemand, maar ja, dat is eigenlijk niet mijn probleem. Maar goed, zouden jullie je niet schuldig voelen? Dan ga ik anders vanmiddag gewoon naar huis en lekker slapen.
Het hebben van een schuldgevoel ken ik wel heb er ook altijd last van, zeker omdat mijn collega's echt super mensen zijn en ik ze niet graag met mijn werk op zadel maar NU tijdens mijn zwangerschap geef ik echt niet toe aan dat gevoel mijn kindje gaat BOVEN ALLES. . . Dat maakt het voor mij wat makkelijker
Jullie hebben helemaal gelijk! Mijn kindje is het allerbelangrijkste! Ik zal het sowieso er dinsdag met mijn vk over hebben, misschien kan ik vitaminen gaan slikken ofzo, ik heb geen idee hoor. Ik ga vanmiddag lekker naar huis en ga lekker slapen en hopelijk wordt mijn kindje dan een beetje actief.... Net wel iets raars, wat ik nog nooit gevoeld heb.....mijn hele buik trilde en ging even op en neer. Zou mijn kindje zich helemaal gedraaid hebben ofzo?
Meid, makkelijk om van afstand te zeggen, maar kies voor je eigen gezondheid en dat van je kindje. Alleen jij weet hoe je je voelt en je werk zal daar geen rekening mee houden. Dat zul jij zelf moeten doen en om moeten vragen. Je hebt maar 1 lichaam en daar groeit een klein wondertje in wat jou zo gezond mogelijk nodig heeft. Het is ook niet niks om 30 weken zwanger te zijn en fulltime te werken. Je lichaam heeft het op dit moment gewoon heel zwaar en je kindje neemt wat het nodig heeft zonder erbij te kijken of jij er wel de energie voor hebt. Ga ekker rusten en laat de boel de boel. Straks als je met verlof bent zullen ze het op je werk ook zonder je moeten redden en dat kunnen ze ook wel een middagje. Bespreek dit anders ook met je VK/gyn en kijk wat die te zeggen heeft. Stephanie
Ik zou mezelf maar in acht nemen en voorzichtig zijn... En ik zou het gevoel wat je hebt (dat ze het maar niks vinden op je werk dat je die rust nodig hebt en daardoor een middagje vrij) gewoon benoemen. Zo van: Ik merk dat je geirriiteerd reageert, klopt dat? Heb je er meoite mee dat ik wat rust neem? Over het algemeen is het dan snel de wereld uit, want mensen verwachten niet dat je hun gedrag benoemt.
Ik ben thuis, ben blij dat ik toch gegaan ben! Morgen gaat mijn collega ook eerder naar huis en zit ik alleen. Ik vind het gewoon zwaar om nu alleen te zitten, maar daar wordt ook niet echt rekening meegehouden, dus ik vind het wel goed. Nu voel ik schuldig omdat ik niet eerder gegaan ben.....(erg ben ik he?). Ik heb mijn kindje niet meer gevoeld na die rare "trilling". Echt mijn hele buik ging op en neer. Zou toch niet engs gebeurd zijn met het kindje of wel?
Hoelang heb je nu je kindje niet gevoeld dan? Als je zegt dat je ej kindje minder of niet meer voelt bewegen moet je even contact opnemen met je vk. Je moet na de 28 weken je kindje wel elke dag zo'n 5 keer voelen. Kom voor jezelf op hoor op je werk. Jij en je kind gaan voor het werk!
Ik heb hem pas nog gevoeld, maar maak me nu even snel zorgen omdat ik me niet zo fijn voel, denk ik. Ik heb hem vandaag al heel vaak gevoeld, hij is super druk vandaag. Maar ik heb dat ene gevoel nog nooit gevoeld. Omdat mijn placenta aan de voorkant ligt, voel ik hem eigenlijk pas sinds een paar weekjes echt goed. Daarom is het nog allemaal vrij nieuw voor mij. Ik voel nu bv. helemaal bovenaan vanalles langskomen, zeg maar. Het zijn niet echt schopjes, maar meer alsof er iets voorbij zwemt. Kan het niet zo goed uitleggen.
Klinkt alsof je kindje net als die van mij met het kontje boven langs schuift. En dat trillen van de hele buik ken ik ook. Bij mij ligt de placenta trouwens ook aan de voorkant en ik ben ook ongeveer 30,5 weken zwanger. Wat goed van je dat je naar huis bent gegaan meid! Weet je trouwens dat jij recht hebt op 1/8 deel extra pauze van je werktijd als het je zwaar valt? Zwangeren hebben namelijk recht op meer rust en het is zelfs zo dat ze een ruimte voor je beschikbaar moeten hebben waar je je even terug kunt trekken om te gaan liggen (maar volgens mij heeft bijna geen werkgever dat). Rust vanmiddag maar lekker uit en geniet van het bewegen van je baby. Stephanie
Meid, neem rust! Kies voor jezelf en je kindje, geef bij je werkgever aan dat je het niet meer trekt, en je voor bv 50% in de ziektwet duikt... Niets is belangerijker dan je kind en jezelf op dit moment!Vergeet dat vooral niet!
Dank jullie wel. Ik voelde me al echt een zeikerd....Maar ik voel me nu al beter, ben wel blij dat ik naar huis ben gegaan. Ga dadelijk even douchen en dan lekker slapen.
Rust nemen is heel belangrijk. Maar wat doe je 's nachts als je om 3 uur wakker wordt? Blijf je dan liggen of ga je eruit? Heb je een idee waardoor je niet meer in slaap kan komen? Kan het komen omdat je teveel overal over aan het nadenken bent? Ik wordt nu rond de 3x per nacht wakker, maar kan wel weer in slaap komen. Ga meestal half slaapwandelend naar het toilet en drink een slokje water en ga dan weer liggen. Wat bij mij vaak ook goed werkt is de buikademhaling. Deze hebben we geleerd op zwangerschapscursus en helpt ook goed om tot rust te komen (vooral nuttig als je overal over aan het nadenken bent). Je ademt dan diep in, in je buik (je buik komt naar voren) en je blaast weer rustig uit via je mond. DIt blijf je een tijdlang doen. Omdat je je er zo op moet concentreren dwalen je gedachten niet zo snel af.
Ik ga dan even plassen en dan terug naar bed, maar idd ik blijf overal aan denken. Dat is ook mijn probleem. Er blijft vanalles door mijn hoofd malen. Ik kan nu bv ook niet slapen. Lig de hele tijd te "wachten" tot de kleine schopt!
probeer dan de 'buikademhaling' zoals ik beschreef. bij mij helpt het echt om mn gedachten af te leiden.