borstvoeding en flesvoeding mengen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Stippel, 12 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stippel

Stippel Actief lid

23 aug 2009
    347
    1
    18
    Hallo,

Even een paar vraagjes. :)

Mijn dochtertje is nu 7,5 week en krijgt vanaf de geboorte afgekolfde borstvoeding. Dit, omdat ze te vroeg geboren is en het aan de borst drinken niet zo goed lukte. Af en toe drinkt ze wel wat aan de borst, maar ze krijgt dan te weinig binnen.

Sinds een paar dagen moeten we de borstvoeding aanvullen met flesvoeding. Ze krijgt nu borstvoeding gemengd met flesvoeding (in 1 fles), meestal is de verhouding 70cc borstvoeding en 30cc flesvoeding, zodat ze ongeveer uitkomt op 100cc per voeding. Mag je de borstvoeding en flesvoeding inderdaad gewoon mengen? Ik heb ook al een keer een flesje volledige flesvoeding gegeven en dit ging ook prima.

Ze zit nog steeds op 7 voedingen per dag, krijgt ze niet teveel binnen (700cc)? Ze weegt nu ongeveer 3,9 kilo (5 weken te vroeg geboren). Als ik 120cc maak, gaat dit ook zonder problemen op. :D

Alvast bedankt voor het antwoorden!

2. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Beste Stippel,

Borstvoeding en flesvoeding kunnen gemengd worden, maar ik adviseer meestal om een voeding of volledig borstvoeding of volledig flesvoeding te geven. Dit met name om al jouw zo zorgvuldig gekolfde borstvoeding wel te kunnen geven en niet dat ze ineens wat laat staan ;).

Als algemeen rekenmethode voor de hoeveelheid voeding wordt aangehouden: 150 tot 180 ml per kilogram gewicht per dag. Dus in jouw geval: 4 (3.9 kilo) x 150/180: 600-720 ml per dag. De hoeveelheid is dus voldoende. Bij twijfel of meer hongerbehoefte is overleg met je consultatiebureau natuurlijk mogelijk, want er zijn geen gemiddelde kinderen!

Mocht je nog tips willen om eventueel je productie op te hogen dan hoor ik het wel.

groeten,

Annemarie

Deel Deze Pagina