Hallo, Weet iemand misschien of paracetamol kwaad kan als je zwanger probeert te worden? Rond oud en nieuw had ik mijn vruchtbare dagen en ook goed geklust volgens mij maar nu ben ik ziek. Kan ik dan gewoon paracetamol slikken? vinden jullie de periode van de ei tot de test ook zo lang? vreselijk!!
Paracetamol is zo ongeveer de enige pijnstiller die je gewoon normaal mag innemen romdom de zwangerschap. Uhm en ja ik vond de tijd tussen klussen en testen ook lang duren... al hebben wij gelukkig niet heel erg lang hoeven wachten. Was beide keren in ronde 4 zwanger.
Ja hoor je bent nog niet zwanger dus je kan gewoon paracetemol nemen. Ook als je zwanger bent mag je dit hebben. Beterschap
Bedankt voor jullie reacties, hoef ik me daar in ieder geval niet druk over te maken! En nu maar afwachten dan...
Pcm is geen probleem, zeker als je nog niet zwanger bent. Ibuprofen daarentegen blijkt een negatief effect op de vruchtbaarheid te hebben, tenminste dat heb ik me laten vertellen. Dat kan je dus beter niet gebruiken. Beterschap!!
Ik heb net nurofen (bevat ibuprofen 200) genomen ivm zware verkoudheid. Heb namelijk ervaring met ontstekingen in mn holtes. Kan dit dan effect hebben op een evt zwangerschap?
Kans is natuurlijk klein maar ik zou paracetamol nemen als de neurofen is uitgewerkt. Dit is er te vinden over ibuprofen. Ik zelf heb het niet meer genomen toen heb bij ons wat langer duurde om zwanger te worden. Kan ik dit medicijn gebruiken als ik zwanger ben, wil worden of borstvoeding geef? Zwangerschap Gebruik dit medicijn NIET vanaf de zevende maand van de zwangerschap, want dan is de kans op bijwerkingen bij de baby te groot. Overleg met uw arts als u dit medicijn wilt gebruiken tijdens de eerste zes maanden van de zwangerschap of als u zwanger wilt worden. U heeft door dit medicijn iets meer kans op een miskraam of aangeboren afwijkingen bij de baby. De kans hierop is zeer klein, maar neemt toe bij een hogere dosering en bij langduriger gebruik. Als u dit medicijn gebruikt heeft u bovendien iets minder kans om zwanger te worden. Men adviseert dit medicijn alleen tijdens zwangerschap als de pijnstiller paracetamol onvoldoende werkt. Bespreek met uw arts of u (tijdelijk) kunt overstappen op een ander medicijn dat wel veilig is. Als dat niet mogelijk is, zal de arts een zo laag mogelijke dosering adviseren, voor een zo kort mogelijke periode. en 4.6 Zwangerschap en borstvoeding Zwangerschap De inhibitie van de prostaglandinesynthese kan een negatief effect hebben op de zwangerschap en/of de embryonale foetale ontwikkeling. Gegevens uit epidemiologische studies doen bezorgdheid rijzen over het hogere risico van miskramen en van hartmisvorming en gastroschisis na gebruik van een prostaglandinesyntheseremmer in de vroege zwangerschap. Verondersteld wordt dat het risico stijgt met de dosis en de behandelingsduur. Studies op dieren hebben aangetoond dat er een toxiciteit is voor de voortplanting (zie rubriek 5.3). Tijdens het eerste en tweede trimester van de zwangerschap mag ibuprofen niet worden toegediend, tenzij duidelijk noodzakelijk. Als ibuprofen wordt gebruikt door een vrouw die zwanger probeert te worden, of tijdens het eerste en tweede trimester van de zwangerschap, moeten de dosis zo laag mogelijk en behandelingsduur zo kort mogelijk gehouden worden. Tijdens het derde trimester van de zwangerschap kunnen alle prostaglandinesyntheseremmers de foetus blootstellen aan: - cardiopulmonaire toxiciteit (met premature sluiting van de ductus arteriosus en pulmonaire hypertensie); - nierdisfunctie, die kan progresseren naar nierfalen met oligo-hydroamniosis; de moeder en de pasgeborene, aan het einde van de zwangerschap, blootstellen aan: - mogelijke verlenging van de bloedingstijd, een anti-aggregatie-effect dat zich bij heel lage doses al kan voordoen; - inhibitie van baarmoedercontracties met vertraagde of verlengde bevalling als gevolg. Bijgevolg is ibuprofen gecontra-indiceerd tijdens het derde trimester van de zwangerschap. Borstvoeding Minimale hoeveelheden van ibuprofen en de afbraakproducten worden uitgescheiden in de moedermelk. Aangezien er geen bijwerkingen voor de zuigeling bekend zijn, is het meestal niet noodzakelijk om de borstvoeding te onderbreken tijdens kortstondig gebruik bij de aanbevolen dosis om lichte tot matige pijn of koorts te behandelen. Vruchtbaarheid Het gebruik van ibuprofen kan de vrouwelijke vruchtbaarheid verstoren en is niet aanbevolen voor vrouwen die proberen om zwanger te worden. Vrouwen die moeilijkheden hebben om zwanger te worden of die onderzoek ondergaan voor onvruchtbaarheid moeten overwegen om het ibuprofengebruik af te bouwen.
Bedankt Zoe, voor deze info. Heb toch nog 2 pillen genomen (met 5 uur ertussen). Maar nu ben ik wel voldoende afgeschrikt, en ik voel me ook al wat beter. Van nu af aan ga ik gewoon aan de paracetamol, indien nodig. En neusspray kan ik gewoon blijven gebruiken gelukkig. Toch is het erg onwaarschijnlijk dat ik zwanger ben. zit nu denk ik midden in mijn vruchtbare dagen en we hebben niet geklust vanwege mijn verkoudheid.
Nurofen zegt in de bijsluiter trouwens; Vermijd het gebruik van Nurofen 200 tijdens de eerste 6 maanden van de zwangerschap. Gebruik Nurofen 200 niet tijdens de laatste 3 maanden van de zwangerschap. Oftewel: NIET GEBRUIKEN tijdens zwangerschap.