kan spruw/candida terugkomen lang na bv-periode?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Sanny76, 16 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Beste lactatiekundige,

Sinds 3 dagen heb k ineens een hevig jeukende rechtertepel, die af en toe ook branderig voelt. Er komt ook kleurloos vocht uit, waardoor m'n tepel aan het eind van de werkdag aan m'n bh vastplakt.

Ik heb de dokter gebeld en een zalfje tegen schimmel en ontstekingen gekregen: Daktacort. Hopelijk helpt het snel!

Sinds een antibioticakuur tijdens m'n laatste zwangerschap heb ik af en toe last van een schimmelinfectie. Tijdens de bv-periode van m'n dochtertje hebben we beide spruw gehad en ik heb 2x een vaginale schimmelinfecte gehad. Kennelijk is het iets dat sindsdien bij me hoort en wel eens de kop opsteekt :(

Maar ik vraag me nu af: Hoe komt het nu ineens weer op m'n tepel? Kan dat nog van de spruw zijn? (dat is al meer dan een jaar geleden en ik geef ook al ruim een jaar geen bv meer) of gebeurt dat op een andere manier? En hoe dan? Dan kan ik het misschien in de toekomst voorkomen...

Oh ja, ik bedenk ineens dat m'n tepels tijdens het hardlopen wat ik sinds een aantal maanden weer doe, misschien gevoelig worden door het schuren van m'n sportbh. Ik weet het niet zeker en heb er nooit last van gehad. Maar zou het kunnen dat m'n tepel al een beetje geschuurd was en dat de schimmel toen toegeslagen heeft? Of is dat te kort door de bocht?

Hellupie :)

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Bij minder weerstand steekt de schimmel vaak de kop op. Goed letten op je gezondheid dus,
    Ook letten op je voeding. En je gewicht. Je suikerspiegel kan veranderen wanneer je gewicht blijvend toeneemt of is toegenomen. Kan dat aan de hand zijn? Een paar (2 of 3) kilo eraf kan al net zorgen dat je geen last hebt van schimmels.

Hoe de schimmel daar is gekomen? Kan door van alles. Denk aan bijvoorbeeld het zwembad, dan ben je lang in water, lekker warme, broeierige omgeving, misschien te lang in nat badpak?
    Het kan ook door het voorspel komen wanneer je sexueel actief bent. Wanneer jij of je partner een sluimerende schimmel hebben en je borsten zijn actief betrokken in jullie sexbeleving kan het ook zo komen.

Zorg dat je je ondergoed (beha) goed op minimaal 60 graden wast met azijn in het waswater. Om kruisbesmetting te voorkomen en eventuele schimmels te doden.

Bij het hardlopen zou ik even op zoek gaan naar een beha die heel zacht is, of koop voor jezelf heel zachte inleg voor je tepels, zodat het niet meer schuren kan. Dat kunnen lilypadz zijn (siliconen) of zijden zoogcompresjes. Of gewoon een katoenen gestreken zakdoek. Zolang het maar niet schuurt en op zijn plek blijft zitten tijdens het hardlopen ;)

Veel succes!

3. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Bedankt voor de reactie! Jeetje, wat kunnen die schimmels op veel manieren de kop opsteken, zeg!

M'n gewicht is al lange tijd stabiel (beetje jammer, want ik ben nu een half jaar aan het hardlopen, fietsen en sinds kort bootcampen, maar ik blijf 70 kg wegen. Ik denk dat m'n vet-spierverhouding alleen verandert, want m'n broeken gaan bijvoorbeeld wél losser zitten)
    De laatste tijd wel enkele keren in het zwembad geweest en we zitten thuis altijd lang met het hele gezin in bad. Dat is schimmeltechnisch gezien dus niet zo handig...

Ik zal m'n bh's eens heter wassen (doe nu altidj 30 graden)
    Moet het natuurazijn zijn in het water? Of schoonmaakazijn?

Bij het hardlopen gisteren had ik gelukkig geen last. Ik had een flinke dot vaseline op m'n tepels gedaan en m'n sportbh is van glad materiaal. Ik heb lang gezocht naar een goede sportbh waarin beweging zoveel mogelijk beperkt wordt ook bij een grotere cup (ik heb D) en deze bevalt heel goed!

Dank voor de tips in elk geval!

Groetjes, Sanderijn

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    zijn kan allebei, ik neem altijd de goedkoopste voor de was

Deel Deze Pagina