Tandjes poetsen dreumes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MamavanMischa, 2 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanMischa

MamavanMischa Fanatiek lid

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Hoe doen jullie dat??? Mischa vindt tanden poetsen heel leuk, maar alleen als hij het zelf mag doen. En aangezien hij pas net 11 maanden is en ik kauwen op de onderkant van het handvat niet als tandenpoetsen beschouw mag hij dat dus niet. ;)

De boventandjes gaan nog wel, maar de ondertandjes krijg ik niet voor elkaar! Hij houdt gewoon zijn tong er overheen en probeert tegelijk met twee handjes de tandenborstel af te pakken. Vooral 's avonds na de fles wil ik die strijd niet, het idee is dat hij lekker slaperig van defles zijn bedje in gaat om te slapen. Dus poets ik twee keer per dag, 's ochtends ga ik de strijd wel aan. Maar dan nog, het valt niet mee om die ondertandjes te doen. Nu heeft hij zowel onder als boven pas 2 tandjes, maar toch.

Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft! :)

2. zonnestraal83

zonnestraal83 Bekend lid

19 jul 2009
    587
    1
    16
    Misschien is een siliconen tandenborstel iets? Dat is een soort hoesje dat om je vinger gaat en mijn dochtertje accepteert dat beter dan een gewone tandenborstel. Van difrax heb je ze.

3. Zijvandehoek

Zijvandehoek VIP lid

8 jun 2009
    6.894
    0
    0
    Mijn man en ik doen het samen bij hem en maken er een A-spel van.
    Natuurlijk stribbelt hij af en toe tegen en probeert het gewoon.
    Toch bepalen wij het tanden poetsen en niet hij, als wij klaar zijn mag hij zelf even.
    Of als hij zijn tanden op de houder zet en wij bijna geen kant uitkunnen, kietel ik hem een beetje, dan gaat het scheurtje vanzelf open :D

4. MamavanMischa

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Misschien een combi. Voor het slapen gaan even met een siliconen-borsteltje (goed idee!) en dan 's ochtends na het ontbijt er een spelletje van maken met de "echte" tandenborstel zodat hij ook daar aan went...

Bedankt voor jullie tips!

5. Zijvandehoek

Zijvandehoek VIP lid

8 jun 2009
    6.894
    0
    0
    Twee keer tanden poetsen op een dag doe je vanaf twee jaar heb ik mij laten vertellen ;)

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva heeft een eigen tandenborstel waar ze mee mag poetsen. Toen ze kleiner was poetsten we gewoon allebei tegelijk, ik maakte er een spelletje van, de ene keer ging het beter dan de andere keer. Naarmate ze ouder werd begreep ze natuurlijk steeds meer en nu gaat het al meer dan een half jaar altijd goed, ze mag eerst zelf poetsen en daarna ik. Ze vindt het gelukkig nog steeds leuk, dat vond ik altijd het belangrijkste en gelukkig poetst ze nu dus met veel plezier meestal 2 keer per dag.

Ik weet trouwens niet of 2 keer per dag poetsen met 11 maanden verstandig is. Kan zijn dat ze dan teveel fluoride binnenkrijgen. Vanaf 2 jaar hoeft het pas 2 keer per dag.

7. MamavanMischa

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Ja dat wist ik, maar ik had er niet aan gedacht dat teveel fluor misschien niet goed zou zijn... Natuurlijk zal het op den duur beter gaan, maar ik ben zo bang dat als ik nu niet goed poets, die tandjes slecht worden...

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Volgens mij is het belangrijkste dat ze fluor binnenkrijgen en dat er niet supergoed gepoetst wordt maakt volgens mij niet echt uit. Kauwen op een tandenborstel doet toch ook wel iets en als je zelf even snel een heel klein beetje kan poetsen zit het wel goed volgens mij. Je hebt er ook zo weinig aan als je het altijd onder dwang moet doen en vervolgens nooit echt goed kan poetsen. Maar goed, dat is mijn mening. Er zijn hier een aantal maanden geweest waarbij er wat minder goed gepoetst is en ze viel tussen de 6 maanden en 1 jaar vaak aan de borst in slaap en dan poetste ik ook niet (vaak wel de ochtend erna).

9. MamavanMischa

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Nee dat is ook zo he, aan die paar tandjes kunnen ook nooit heel veel etensrestjes blijven plakken. ;) Het sneue is dat Mischa dus ook bij de fles in slaap valt en dat ik hem dan dus wakker maak met de borstel... Het kauwen zal inderdaad ook goed zijn en dat mag hij ook wel een poosje van me, maar Mischa heeft nu voorkeur voor het handvat zeg maar. ;) Een tijdje terug kreeg hij een late fles. Dan mocht hij de tandenborstel van me mee naar bed nemen en die haalde ik er dan een paar uurtjes later weer uit als ik die fles ging geven, meestal lag hij dan naast zijn bed op de grond. Maar nu durf ik dat niet meer. Hij gaat staan in zijn bed en ik ben als de dood dat hij valt met dat ding in zijn keel, moet er niet aan denken!!

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Een tandenborstel in bed zou ik ook echt niet doen, veel te gevaarlijk (vind ik sowieso hoor, niet alleen als ze gaan staan in bed en je weet ook nooit wanneer ze dat opeens gaan doen). Eva mag van mij ook echt niet lopen met een tandenborstel in haar mond, ze moet netjes gaan zitten (dat weet ze ook heel goed en als ze dan zit te poetsen zegt ze dat ook altijd terwijl ze haar hoofd schudt: 'Eva wolle niet lopen tanden poetsen' (wolle betekent hier mogen of willen, eigen taaltje ;))

Eva kauwde ook een hele tijd op de achterkant van de tandenborstel, gewoon consequent blijven omdraaien :)
    Is het niet een idee om sowieso alleen 's ochtends te gaan poetsen? Dan hoef je 'm na de fles ook niet wakker te maken. Ik heb wel eens ergens gelezen dat borstvoeding niet zo slecht is voor de tandjes, ik weet eigenlijk niet of dit ook geldt voor flesvoeding. Maar 1 keer per dag poetsen zou genoeg moeten zijn, ik zou het dan wel 's ochtends ná het ontbijt doen.

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij geven onze zoon zelf de tandenborstel (hij is nu 15 maanden). Hij mag dan een tijdje zelf klungelen (kauwen) en dan gaat papa of mama even helpen. Dan weer even zelf, dan weer helpen. En we zingen er een liedje bij:
    Poetsen, poetsen, poetsen maar
    Poetsen hier, poetsen daar
    Poetsen, poetsen, poetsen maar
    KLAAR!

Soms laten we hem ook even heel hard lachen zodat we er even goed bij kunnen. 1 per dag (voor het slapen gaan) is voldoende tot 2 jaar. Als het goed is, krijgt een kind van zijn leeftijd weinig tot geen agressieve voedingsmiddelen zoals suiker of zuren.

12. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Tot een maand geleden vond Roy het fantastisch, tanden poetsen.
    Nu is het echt een drama. Hij wil het ook zelf doen. Kaken gaan klemvast en daar kom je niet tussen. Ook zijn tongetje over zijn ondertandjes inderdaad.
    Meestal laat ik hem eerst wat aanklungelen zelf, maar daana moet er toch echt even gepoetst worden.

Deel Deze Pagina