Kosten psycholoog

Discussie in 'De lounge' gestart door Haje32, 22 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    582
    383
    63
    Vrouw
    Mijn partner heeft dit jaar gebruik gemaakt van een gz-psycholoog. Nu krijgen we de rekening en die bedraagt voor 4 sessies ruim 700 euro. Dit betekend een uurtarief van 180 euro. Het gaat via de zorgverzekering en eigen risico, maar is dit normaal?

LesGra vindt dit leuk.
  2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.169
    10.677
    113
    Zou best kunnen hoor. Tarieven voor dienstverlening op universitair niveau, van advocaat en notaris tot psycholoog en tandarts, liggen daar wel ongeveer.
    Vergeet niet dat een psycholoog ook met jouw consult nog vooraf en achteraf bezig is. Verder worden alle kosten voor bedrijfsvoering, van pand tot doktersassistente tot verzekeringen, uit dat geld betaald. Het is dus niet alsof de psycholoog zelf 180 euro per uur verdient.

3. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    582
    383
    63
    Vrouw
    Het is een zelfstandig werkend psycholoog geweest. Op zijn website stond een tarief van 95 euro per sessie als dit zonder verwijzing was. Dus ik vind dat wel een bizar verschil eigenlijk. Bijna het dubbele omdat je het via de zorgverzekering doet.

4. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.781
    212
    63
  5. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.781
    212
    63
    Zonder verwijzing betekent vaak dat het geen basisverzekerde zorg is (er is een lijst met klachten/ stoornissen wat namelijk sowieso niet vergoed wordt) in dat geval kun je per sessie afrekenen en afhankelijk van je aanvullende verzekering indienen (valt vaak onder alt. geneeswijze dan)

6. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Er schijnt verschil te zitten in eerste lijns en tweede ... wellicht heeft het daarmee te maken het tarief verschil?

7. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    582
    383
    63
    Vrouw
    Nee geloof direct dat het niet meteen te linken is aan een uurtarief. Maar als manlief dus zonder tussenkomst van de zorgverzekering had betaald was het bedrag uitgekomen op 4x95 euro = 380 euro. Nu dus ruim 700 euro. Ik vind dat echt een bizar verschil en dat alleen omdat het via de zorgverzekering loopt. Ik snap dan wel dat zorg onbetaalbaar wordt.

8. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.169
    10.677
    113
    Best kans dat ze hun eerstelijns tarieven bewust laag houden om de zorg toegankelijk te houden, maar daar weinig of niet aan verdienen, en dat compenseren met de verzekerde zorg.

9. Zomerbloem

Zomerbloem Fanatiek lid

19 mrt 2018
    2.122
    2.577
    113
    Vrouw
    Moet jouw man de rekening van 700 betalen of alleen het eigen risico?

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat heeft met de manier van declaren te maken. Ze krijgen per tijdblok één bedrag. Ik weet niet precies wat die blokken zijn, maar bijvoorbeeld voor 0-8 uur krijgen de bedrag X. Daarbij maakt het niet uit of je 3 uur bent geweest of 8 uur. En bij 8-16 uur krijgen ze bedrag Y.
    Je snapt dat het dan een beter idee is om 9 uur aan een client te spenderen dan 7 uur.

En mede hierom, is de zorg zo duur!

11. Loufoque

Loufoque Fanatiek lid

17 mrt 2021
    1.729
    4.878
    113
    Serieus? Een uurtarief van 95 is buiten de zorg om onder professionele zelfstandigen van universitair niveau ondanks de stijgende uurtarieven nog altijd als royaal te beschouwen.
    Ik vind het eigenlijk best schrikbarend dat voor verzekerde zorg zoveel meer gerekend wordt. Zéker in de huidige situatie.

xxmoixx, citroenrasp, Biny en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Deze 4 uur zijn de directe tijd. Maar indirect (dus buiten het daadwerkelijke contact) zal er ws ook nog een intake, behandelplan, vragenlijsten en overleg met collega's gemaakt/gedaan zijn. Mogelijk is dit ook in het uurtarief meegenomen?

13. saro81

saro81 Actief lid

12 aug 2014
    222
    32
    28
    Ik vermoed dat dit een behandeling betreft die valt onder de Basis GGZ. Die wordt in 2021 nog bekostigd door 1 integrale prestatie (kort, middel, intensief of chronisch). De psycholoog kiest afhankelijk van de zorgvraag en het patientprofiel de prestatie en ontvangt daar een vergoeding voor. Het aantal minuten is dus niet leidend. De ene keer zijn er meer sessies nodig dan een andere keer. Het betreft een gemiddeld tarief.
    Voor meer informatie zou je het ook kunnen navragen bij je eigen zorgverzekering.

14. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.169
    10.677
    113
    Als netto verdienste per uur of als alles inclusieve kosten voor een contact van een uur, waar makkelijk 1,5 uur werk in zit of soms nog meer, en ook alle logistiek en ondersteuning en bedrijfsvoering van betaald moet worden?

15. Loufoque

Loufoque Fanatiek lid

17 mrt 2021
    1.729
    4.878
    113
    Als alles inclusieve kosten per uur voor een professionele ZZP'er die eveneens hun eigen logistiek/ondersteuning en bedrijfsvoering moeten bekostigen. Dit is in het bedrijfsleven in elk geval de norm. Geen idee waarom dit in de zorg anders zou werken.

16. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.169
    10.677
    113
    Ik ken heel veel dienstverleners die duurder zijn hoor. Advocaten, accountants, notarissen, senior computernerds...
    En een ZZP'er is Zonder Personeel. Een (para)medisch professional zal veelal nog ondersteuning hebben. En hebben jouw ZZP'ers een eigen behandelkamer?

17. Loufoque

Loufoque Fanatiek lid

17 mrt 2021
    1.729
    4.878
    113
    Ik werk voornamelijk op het vlak van senior computernerds en finance professionals. En daar zijn dit soort bedragen min of meer acceptabel. Er vindt in elk geval geen verdubbeling van uurtarieven plaats wanneer er gedeclareerd kan worden bij een zorgverzekeraar.
    En die behandelkamers van zelfstandig medisch professionals zijn natuurlijk doorgaans niet veel meer dan een geïsoleerde garage of aanbouw aan de eigen woning. Oh, en een toegewijde echtgeno(o)t(e) als ondersteuning om de agenda bij te houden...

18. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.169
    10.677
    113
    Een aangebouwde garage? Heel veel huisartsen en tandartsen hebben gewoon personeel in dienst (soms is het niet alleen de agenda en de telefoon maar ook een extra paar opgeleide handjes aan de stoel/bank) en een praktijkpand, soms vol apparatuur afhankelijk van wat je doet.

19. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Heb je de factuur van de psycholoog gezien? Zo nee, zou je die eventueel kunnen inzien? Als je het niet vertrouwd zou ik willen weten wat er precies in rekening wordt gebracht. Het is bij ons namelijk een keer misgegaan toen wij in het MMM traject zaten: na een gesprek van 10 min. bij de fertiliteitsarts (ter voorbereiding van een cryo terugplaatsing, zonder lichamelijke onderzoeken/medicatie) werd er een rekening bij de zorgverzekeraar ingediend voor het opstarten van een complete IVF behandeling o_O 700 euro eigen risico down the drain. Dit is gelukkig, na 2 jaar :rolleyes:, wel recht gezet, maar toch.

20. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    582
    383
    63
    Vrouw
    Mijn man heeft contact gehad met de zorgverzekering. Zij kon alleen zien dat hij 300 minuten directe tijd en 75 minuten indirecte tijd heeft gedeclareerd. Even een grove berekening is:
    - intake 45-60 minuten
    - 2 sessies 45-60 minuten
    - Afsluitend gesprek 15 minuten.

De directe tijd klopt dus sowieso al niet. Hij heeft de factuur bij de zorgverzekering met een maand kunnen opschorten om het één en ander met de psycholoog te bespreken. Mijn man heeft destijds overigens aangegeven om het zelf te betalen zonder tussenkomst van de zorgverzekering. Maar voor de psycholoog zou het makkelijker zijn om het via de zorgverzekering te declareren en het zou qua kosten niet uitmaken. Ik ben benieuwd waar het uiteindelijk op uit gaat komen.

Wordt vervolgd...

rijo en Mamavandrie34 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina