bijzondere borstvoedingsverhalen ??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door nikkie83, 1 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    Ik heb op mijn werk een cliente van 93 , super lief vrouwtje , kan niets meer door dr lichamelijke toestand ,
    maar praten kan ze wel :) was heel actief in de politiek en een ECHTE Dame die voorzich zelf opkomt , echt n supervrouw :)

Toen ik zwanger was van mn dochter heeft ze n paar gezegd , Je gaat toch wel borstvoeding geven he ? :)
    Ik heb gezegd dat ik het zou aankijken , nja dat aankijken duurt nu al 9 maanden :)

Elke keer als ik bij der ben vraagt ze hoe het met de borstvoeding gaat en of Ise goed groeit , we hebben dus altijd iets om over te praten hihi

vorige week vertelde ze me een verhaal van een keuringsarts die jongens moest keuren voor het leger
    hij vertelde dat hij de jongens die borstvoeding hebben gekregen er zo uit kon pikken , zij waren namelijk gezonder , leniger en hielden langer vol dat was nog voor of in de oorlog

Zelf heeft deze mevrouw alle 4 haar kinderen 2 jaar borstvoeding gegeven , aan tandemvoeden gedaan en toen haar kinderen geen borstvoeding meer kregen heeft ze nog 3 jaar gekolfd voor andere baby's denk dat het al meer dan 60 jaar geleden is
    Ik vond het zo bijzonder om te horen , en zij vind het leuk om te delen maar had nog nooit een ADL-er ( ik en mijn collega's) meegemaakt die borstvoeding geeft en het al zolang doet .

ze heeft ook steeds tips voor me . pas geleden had ze in mijn vakantie naar me gevraagd bij een collegá , ik was al 3 weken niet bij dr geweest en ze wou me zoo graag vertellen dat ik waneer de borstvoeding terug zou lopen ik een paar dagen lang n schoteltje bruine bonen moest eten :)
    De collega heeft mij ook gebeld en dit verteld , zo schattig :)

hebben jullie ook bijzondere verhalen ?

2. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Wat een mooi verhaal zeg. Zo leuk dat die vrouw zo enthousiast is over borstvoeding geven. Ik hoor ook altijd graag van die verhalen van 'vroeger' van mijn oma. Dat je de flessen kinderen er zo uit kon pikken was wel logisch. Vroeger was er nog geen goed alternatief voor borstvoeding. Deze kindjes hadden echt veel gezondheidsproblemen. Wat mijn oma vertelde was dat ze dan aangelengde koemelk kregen, en soms bij andere voedende moeders mochten drinken. Dat laatste was toen trouwens nog heel gewoon. Als je dan weg moest en de baby kon niet mee, werd die bij iemand gebracht die ook borstvoeding gaf. Nu wordt daar heel anders over gedacht.
    Wat bijzonder trouwens dat die mevrouw zo lang nog heeft gekolfd!! Ben wel benieuwd hoe zon apparaat eruit ziet uit die tijd (en voelt, auwauwauw denk ik)

3. PippiMax

PippiMax Actief lid

15 mrt 2011
    153
    0
    16
    Wauw zeker een mooi verhaal zeg!
    Ik ben wel benieuwd wat ze vroeger tegen spruw deden. Of het vervolg.. blijvende geirriteerde tepels..

Sparkie: toevallig ben ik laatst tussen oude rommel van een oud stel een oude borstkolf tegen gekomen. Kan er vanavond wel eens een foto van maken

4. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Ben benieuwd!!!!

5. PippiMax

PippiMax Actief lid

15 mrt 2011
    153
    0
    16
    Bij deze:

Bijgevoegde bestanden:

6. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ben ik even blij met mijn freestyle...

Wel gaaf!

Mijn Oma vertelde dat haar zus geen bv kon geven en dat een andere zus ook net een kindje gekregen beide kindjes voedde! Ze woonden heel dicht bij elkaar dus dat ging ook makkelijk.

7. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    hihi wat een eng ding zeg ,
    Ik heb haar vandaag gevraagd wat ze deden tegen spruw en kloven .
    Spruw heeft ze nooit gehad dus dat wist ze niet en voor kloofjes gebruikte ze vaseline of purol :)

de kolf was idd een simpel ding wat haar best veel pijn deed maar het meeste kolfde ze met de hand :)
    toen vroeg ze hoe ik t deed heb ik haar mijn kolf laten zien , die vond zij maar weer vreemd uitzien haha

8. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Ik ben idd ook wel benieuwd wat er gebeurt als je spruw niet behandelt. Begrijp dat het ook gewoon over kan gaan.

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Bosbessensap misschien tegen spruw? Kokosolie schijnt ook te helpen.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Er werd met azijn en citroensap gewerkt, maar volgens mijn (bijna gepensioneerde) vk zag je 40 jaar geleden veel minder spruw dan tegenwoordig.

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Niet heel vreemd.. het aantal ziekenhuisbevallingen lag vroeger veel lager.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In de categorie 'oude mevrouwen'...de eerste weken voedde ik Dirk met een tepelhoedje. 'O die dingen zijn zo fijn' zei een oude Indische dame tegen me, 'die gebruikte ik in Indië ook. Je ziet meteen dat je wel melk hebt terwijl je denkt dat je niet genoeg hebt'.
    Maar in haar tijd waren ze niet van siliconen, maar van glas. Ik zag er later eentje in een museum. Blij dat ik die niet op mijn tepel hoefde!

13. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Woehaaaa!! Wat een apparaat zeg. Ben ik ook wel erg blij met mijn medela hoor!
    Mijn oude buurvrouw van 70 vertelde dat kolven enorm pijn deed vroeger. Zij moest ook veel kolven maar dat was een behoorlijke opgave.

Enne, glazen tepelhoedjes??????

14. PippiMax

PippiMax Actief lid

15 mrt 2011
    153
    0
    16
    Ik heb het ding ook echt niet uitgeprobeerd:D
    Maar ik kolf inmiddels al een paar maanden zonder kolf en dus met mijn handen en moet zeggen dat dat inmiddels prima gaat en soms zelfs handiger is.
    Wbt spruw ik denk ook dat dat vroeger minder was gezien het voedingspatroon vroeger ook heel anders was.

15. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik vind mijn verhaal ook wel bijzonder...
    Ik heb noodgedwongen ruim 3 week, bijna 4 week afgekolfd en die melk weggegooid ivm medicijngebruik.
    Ik ben al die tijd blijven kolven om hopelijk iets van productie te behouden. Ik was namelijk nog niet klaar om te stoppen met borstvoeding geven, mijn kindje is ook pas 13 maanden.

Gisteren mocht ik weer voeden. Ik ben met mijn dochter in bad gegaan. Ineens zag ze mijn borsten en haar oogjes werden groot en ze kroop in bad naar me toe, met haar mondje wagenwijd open. Ze hapte in 1 keer weer aan....

Ze kan het nog!!!!!

Haar oogjes begonnen te stralen, ze begon te lachen en gierde het uit van de pret... Zo mooi!!

16. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Wauw!!! Kippevel!! Wat super zeg, lekker genieten saampjes:D

17. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Super!!!!!!!

18. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Fijn verhaal... Hopelijk kunnen jullie er nog lang van genieten!

19. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Wat een mooie verhalen!! leuk om te lezen hoe het vroeger ging en dat het toch heel normaal was om lang te voeden. Ik geef nu zes maanden borstvoeding en ik word nu al moe van de reacties om me heen (het zal nu wel snel stoppen, je gaat zeker afbouwen, kolf je nog??) pff..
    Mijn moeder heeft mij vroeger ook borstvoeding gegeven en die had ook zo'n ballonkolf.

Deel Deze Pagina