heey lady's Vervolg van het staartje... Ben vandaag naar de verloskundige geweest omdat ik weer lichtroze afscheiding had, heel gesprek met haar gehad over wat mij dwars zit en waarom ik het niet meer trek op mijn werk. Ze adviseerde mij van de week idd naar de arbo te gaan en daar mijn verhaal te doen en als hun moeilijk zouden doen zou ik haar kunnen bellen en dan krijg ik van haar een verklaring waarom ik niet zou kunnen werken. Want eerlijk is eerlijk: ik probeer veel van me af te lachen maar nu lukt het me gewoon niet meer, ik voel me gewoon echt heel verdrietig als ik eraan denk dat voor mijn zwangerschap alles goed was en nu dat mijn werkgever het weet alles fout is en er van alles aan wordt gedaan om te zorgen dat ik ontslag neem (ik heb een vaste aanstelling dus hij kan mij niet ontslaan) voordeel van vandaag is wel geweest dat ik het hartje voor de 1e x heb gehoord dus dat is het mooist valentijnskado ooit! ennuh (voor degene die het zich afvroegen) uit navraag (burgelijk wetboek)blijkt idd dat een werkgever je vakantie niet zomaar kan intrekken, moet binnen 14 dgn na aanvraag of het moet schriftelijk met redenen omkleed en dit mogen geen structurele redenen zijn Jullie horen/lezen het wel weer als ik iets meer weet veel liefs, Marlene
Ben benieuwd. Maar momenteel werk je toch niet? Gek hè dat werkgever ineens je weg wilt hebben omdat je zwanger bent. Heel triest dat het nu nog kan.
Nou meis, heel veel sterkte. Is ook niet normaal, dat je zoveel stress voor je kiezen krijgt dat je daar roze afscheiding van krijgt. (althans, denk dat t daardoor komt) Ik wil alleen niet lullig zijn, maar prijs je nog niet rijk met de verklaring van je vk! Je moet ook echt even naar de huisarts met je klachten, aangezien een vk alleen maar een advies mag geven en haar mening niet bindend is. Heb nl hetzelfde probleem gehad. De huisarts neemt dit advies 99 van de 100 keer zo over, maar bij wet staat hij boven de arbo-arts en hebben ze te luisteren! In ieder geval heel veel succes en probeer een beetje te ontspannen meis! Baantjes kan je overal vinden hoor, baby's liggen over het algemeen niet voor het oprapen! Liefs Mo
AAAAAAAAAAAAAAAGGGGGGGGHHHHHHHHH! Net gebeld met de ARBO, wat is mijn werkgever een @#&(*%^@!~ De arbo had hem te kennen gegeven dat ik had gebeld voor een afpraak met de bedrijfsarts, toen had hij te kennen gegeven dat ze daarmee moesten wachten omdat ze het intern gingen opnemen.... echter heeft de arbo nog steeds niets vernomen van me werkgever... dus geen nw afpraak en ik kan nog geen stappen ondernemen! Wordt hier zo moe van! GGGGGGGGGRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
Lekkere baas heb je! Als ie nog een keer belt, en vraagt wanneer je komt werken, dan geef je gewoon aan, dat had ik nou graag met de bedrijfsarts willen bespreken! En je mag toch gewoon een afspraak maken voor het spreekuur van de bedrijfsarts? Dat kon bij ons wel, maar ligt natuurlijk ook aan de afspraken tussen de arbo en je werkgever (kost namelijk wel geld). Ben ergens wel benieuwd hoe dit gaat aflopen, want het is wel een belacheljike situatie zo hoor! Sterkte! Groetjes Daphne
Ik kan je niet echt een advies geven maar wilde toch even zeggen dat ik hoop dat je je niet te druk maakt, hoe moeilijk dat ook is. Ik heb in het verleden ook een vervelende situatie gehad met mijn werkgever en ik heb me daar toendertijd ongelovelijk druk over gemaakt. En achteraf.....dan is het dat nooit waard geweest. En zeker nu je zwanger bent! Maar ik begrijp wel hoe moeilijk het is hoor. Bazen hebben mij ook geregeld slaploze nachten bezorgd. Ik wil je dan ook in ieder geval heel veel sterte wensen met deze situatie!
Jeetje wat een K**te situatie zeg! Ik vraag me dan altijd af wat zo'n werkgever probeert te bereiken..... rustiger wordt het er op de afdeling in ieder geval niet van! Maar goed: volgens mij kun je ook op jouw initiatief een afspraak maken bij de ARBO arts... helemaal als jij op dit moment bij de arbo aangeeft dat het dreigt een langdurige sitautie te worden... van langer dan 6 weken... dan is jouw werkgever volgens de wet poortwachter verplicht een afspraak met de arbo te maken. Door dit tegen te houden kan je werkgever worden verweten niet correct te hebben gehandeld bij jouw ziekmelding en dat kan hem geld gaan kosten .... dit is zoals ik het heb geleerd,... misschien kan je e.e.a. op google nakijken of eens infomeren bij jouw arbo arts: aangeven dat je zelf heel graag het gesprek wilt hebben en bang bent voor de gevolgen als je werkgever dit zelf gaat afhandelen. Heel veel succes!
Goh vreemd dat je niet bij de arbo arts mag komen, zeker nieuwe regels word er zeker niet beter op. Zover ik het weet kan jij gewoon een afspraak maken, stel je voor je meld je ziek omdat er sexuele intimidatie is op het werk, nota bene door je werkgever zelf. En jij kan dan niet op eigen houtje naar de arbo.... maar moet dit via je werkgever regelen, klinkt nogal krom. Ik zou zeker niet opgeven bij de arbo, bel ze nogmaals en ga niet accoord met een nee. Overigens gaat de arbo vaak mee op advies van de vk, zeker als die op schrift is. Ze willen namelijk geen risico's nemen met zwangeren.
Toestemming voor vakantie = toestemming.. Ik zou lekker naar die arbo arts gaan, die staan echt wel achter jou.. Verveledn zeg, zo'n situatie!
Je hoeft echt geen toestemming van je werkgever te hebben om langs je arbo-arts te gaan, hoor. Probeer nogmaals een afspraak te maken. Mocht het ooit echt zover komen tot bijvoorbeeld een arbeidsconflict of ontslag, dan sta je al sterker doordat je hebt aangetoont er iets aan te willen doen. Hou alles op papier bij!
En vraag aan de arbo arts niet direct te rapporteren aan je baas als je je ongenoegen uit over hoe hij zich heeft gedragen. Normaal gaat er een verslag van jullie gesprek 1x naar jou en 1x naar je baas toe. Alles wat je dan dus meent vertrouwelijk besproken te hebben met de arts weet je baas 2 dagen later dus ook. Zorg dus dat ook dat op papier staat.
Nou dames weer een stukje vervolg op dit lange staartje: Heb dus de arbo weer gebeld en kreeg toen te horen dat ik eerst contact op moet nemen met mijn werkgever alvorens zij een afspraak kunnen maken omdat mijn werkgever moest beslissen of dat nodig zou zijn. Ik heb de dame aan de telefoon uit proberen te leggen dat het weinig zin heeft om met mijn werkgever een gesprek aan te gaan want het enige wat die man wil weten is wanneer ik weer kom, die man wil niet horen dat ik maar halve dagen kan werken en ik weet dat als ik gewoon ga werken en na een halve dag naar huis ga (zonder overleg met de arbo) hij dit dan als het spreekwoordelijke schot voor open doel ziet om me op staande voet te ontslaan. Zij bleef echter volhouden dat het noodzaak was dat ik eerst met mijn werkgever ging overleggen (tis dus goed te merken wie de arbo betaald) Wederom juridisch loket gebeld en die zeiden dat het onzin is dat ik eerst contact op moet nemen met mijn werkgever maar die raden me wel aan om nog maals een schrijven te sturen waarin ik specefiek vraag waarom hij een gesprek met de arbo uitsteld en daarmee mijn herstel in de weg staat. Kortom: krijg van veel personen en van veel instanties te horen dat ik in mijn recht sta maa daar heb ik op dit moment zo weinig aan daar mijn werkgever in zijn recht staat mijn loon te schorsen totdat ik op bezoek ben geweest bij de arbo. pfff wist dat het een rotzak was..maar zo erg?.. Liefs, Marlene
Goed idee om een brief te sturen. Ik heb in het verleden ook te maken gehad met de arbo en omdat ik toen ook alles op paier wilde hebben deed ik alles per mail (met ontvangst/leesbevestiging) en vroeg ik altijd aan de arbo om per brief of mail te reageren, zodat ik het wederom op schrift kreeg. Als jij dat doet, meis, kunnen ze je niets maken.
Kleine tip als je een brief schrijft doe dit dan aangetekend, en bewaar zelf een kopie van de brief met het verzendbewijs erbij. Klinkt overdreven maar je weet nooit waar die goede administratie nog voor nodig is. Je hebt dan zowiezo bewijs dat je de nodige stappen hebt ondernomen. Want zover ik weet is de email nog niet een rechtsgeldig bewijs.
Nou dames, De beruchte brief is vanochtend aangetekend bij postkantoor achter gelaten. Nu maar ff afwachten wat er nu allemaal gaat gebeuren. Mijn vriend is van mening dat als mijn baas me uitnodigd voor een gesprek dat hij daarbij wilt zijn omdat het om mijn gezondheid gaat en dat van ons ongeboren kindje. Aan de ene kant vindt ik het wel een goed idee want stel dat ik dichtklap of over me heen laat lopen maar aan de andere kant.. zou dat niet een beetje raar zijn? (als hij meegaat bedoel ik)
Nee hoor lijkt mij niet raar gewoon mee laten gaan na hoe je baas tegen je gedaan hebt lijkt me dat meer dan logisch dat je iemand mee wilt hebben...
nee niet raar , je baas zal daar naar alle waarschijnlijkheid ook niet alleen zitten. Als jij dan wel alleen bent voel je je meteen "klein" worden, het werkt namelijk psychisch als er dan 2 mensen tegenover je zitten (hun voelen zich sterker en jij je zwakker) laat je dat dus niet gebeuren. Dit word ook vaak gedaan bij solicitatiegesprekken, en dan word je ook nerveus. Je vriend zal trouwens minder snel emotioneel reageren, en dat kan een gesprek wat luchtiger en zakelijker houden, wat alleen maar in jou voordeel werkt. Zeker je vriend meenemen dus, laat je niet intimideren als het zo ver is ga daarom dus niet alleen.
heey lady's weer korte/snelle/kleine update: AAAAAAAAAAAAAGGGGGGHHHHHHH IK WORDT GEK! M'n wergever heeft me ipv de hele mnd alleen 1 week uitbetaald de rest blijft vooralsnog geschorst totdat ik bij de arbo ben geweest... en jullie raden het waarschijnlijk al... die dodo van een werkgever heeft nog niet gereageerd op mijn schrijven. ik weet dat ik me rustig moet houden en stress moet vermijden maar wordt zo wel erg moeilijk pphhffff das er ff uit liefs, marlene
yep, hij houdt het tegen daarom heb ik hem ook schrijven verzonden. En als ik daar vrijdag nog niets op heb gehoord moet ik weer contact opnemen met juridisch loket en dan kan ik pas weer iets doen.... schiet niet op voor mijn gevoel... tis een spelletje aan het worden wie de langste adem heeft