Emigreren Spanje

Discussie in 'De lounge' gestart door tumtummetje, 4 feb 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Steeds vaker denk ik erover na om de hele boel te verkopen en een enkele reis richting een mediterraans eiland te boeken.

Er zijn alleen een paar probleempjes.
    - Wat voor werk gaan we daar doen
    - Hoe is het onderwijs daar
    - we spreken (nog) geen Spaans

En zo kan ik nog wel 1000 redenen bedenken om niet te gaan.

Misschien heb ik het geromantiseerd en blijkt het in de praktijk enorm tegen te vallen. Maar dan hebben we het wel geprobeerd denk ik dan. Mijn man denkt er wat anders over in deze huizenmarkt (snap ik ook wel weer)

Wie heeft ervaring??

2. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.239
    4.194
    113
    Vrouw
    Geen ervaring maar ik zie dat je twee pubers hebt. Wat vinden zij ervan om te moeten verhuizen, ver van een leven hier zonder hun vrienden (en familie zoals misschien opa’s en oma’s)? Zij hebben ook al een eigen leven opgebouwd hier.

die ook de taal niet kennen.

met hele jonge kinderen zou ik het nog durven, maar met de leeftijd van jouw kinderen niet.

jullie spreken de taal niet zeg je, daar zou ik dan eerst mee beginnen.
    Dan kun je ook sneller wat doen qua werk.

maar eerlijk? In jullie geval zou ik er zelf nooit aan beginnen, hoe leuk een warm land mij ook zou lijken

3. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Klopt hoor, mijn oudste 2 zouden wel eerst op kamers moeten zijn voordat we het überhaupt aandurven, helemaal vergeten bij te zetten:oops:.
    Oudste zit nu in examenjaar. Mooiste zou zijn als onze jongste naar de middelbare gaat, over 2,5 jaar. Maar misschien denk ik er (veel) te makkelijk over

4. Loufoque

Loufoque Fanatiek lid

17 mrt 2021
    1.729
    4.878
    113
    Wij zijn na 14 jaar Frankrijk een paar maanden geleden terugverhuisd (niet naar NL, maar naar de UK, daar woonde ik vóór ons vertrek naar Frankrijk ook alweer 14 jaar (partner is Brits). Voornaamste reden, naast het feit dat we de UK misten (de mensen, de humor etc) was ook dat mijn zoon gewoon niet zo lekker ging met de taal (terwijl we er al vanaf zijn geboorte woonden!), en op de middelbare school behoorlijk vaat begon te lopen. En uiteindelijk, hoe aardig de mensen ook waren, was het gewoon niet helemaal onze cultuur daar. We hebben het geluk dat we het ons konden veroorloven weer terug te gaan, maar er zijn veel mensen die dat om financiële redenen niet kunnen. Met kinderen in de leeftijd van die van jou zou ik er absoluut niet aan beginnen.

Diiba, citroenrasp en mamabri vinden dit leuk.
  5. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.239
    4.194
    113
    Vrouw
    Maar ook oudere kinderen hebben hun ouders wel eens nodig… kleine kinderen kleine zorgen, grote kinderen grote zorgen….en zitten zij op kamers en jullie dus in Spanje

en stel je voor: Dan zit je daar in Spanje en over een jaar of 10 wordt je oma en dan zie je je kleinkind misschien 3 x per jaar.

bedenk hoe je dat zou vinden? Ik voor mezelf zou dat dus echt niet willen ( in de familie gezien)

en nee het geeft geen garanties dat mijn eigen kinderen in Nederland blijven natuurlijk, maar als het kan: graag!

6. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.239
    4.194
    113
    Vrouw
    Fransen hebben ook geen humor !!!
    :D:D

7. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.226
    28.192
    113
    Waarom wil je naar Spanje?

8. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.041
    17.010
    113
    Maar willen ze dit wel?

Geen persoonlijke ervaring, maar ik sluit me verder aan bij @mamabri.

En ben benieuwd waarom Spanje? Wat trekt jullie aan?

mamabri vindt dit leuk.
  9. Loufoque

Loufoque Fanatiek lid

17 mrt 2021
    1.729
    4.878
    113
    Sommigen wel hoor, maar mijn humor is nogal on-Frans moet ik bekennen...:roflmao:

spruitje80 en mamabri vinden dit leuk.
  10. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.494
    8.415
    113
    Helemaal mee eens, heb het wel eens gezien en me er altijd over verbaasd.

En wat dacht je er van als je zelf ouder wordt en hulp nodig hebt, ook zo lekker voor de kinderen die in Nederland achterblijven.

mamabri, Neuzeke en Sado vinden dit leuk.
  11. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Ik snap die Franse humor ook niet echt. Vooral op sociale media, dat ze dan zowat achter iedere zin zo'n "mdr :roflmao::roflmao::roflmao:" zetten en ik niet zo begrijp wat er dan grappig aan was. Misschien ben ik er te autistisch voor hoor, maar Britse humor bv kan ik beter inkomen.

Loufoque en mamabri vinden dit leuk.
  12. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.003
    14.667
    113
    Vrouw
    Of je eigen ouders die op een leeftijd komen waarin het meer zorgen zijn. Zit je daar 100en km verderop.

Maar idd moet er niet aan denken zo ver van mijn (klein)kinderen af te wonen.

mamabri en Felice vinden dit leuk.
  13. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.494
    8.415
    113
    Dan is het natuurlijk wel weer handig dat er nog wat kleinkinderen in Nederland wonen :roflmao:

Maar even serieus, ik zou zo'n avontuur òf met het hele gezin aan gaan (bijv met hele jonge kinderen) en dan daar met z'n allen een nieuw leven opbouwen òf helemaal niet.

vruchtje24, Vissenkom, Zxcvb en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Alleen voor het lekkere weer zou ik absoluut niet emigreren. Ondanks dat me dit in NL door meerdere artsen is aangeraden, en het heeft me uiteindelijk ook wel goedgedaan hoor, het droge klimaat. Klinkt misschien stom van iemand die zelf geëmigreerd is, maar bij een emigratie komt nou eenmaal zoveel kijken, daar verkijken mensen zich toch wel makkelijk op. En bij ons nog net wat minder omdat het mijn man zijn geboorteland is, maar ik zie het lekkere weer meer als mooie bijkomstigheid.
    Er zijn andersom wel weer landen waar ik dus niet zou willen wonen vanwege het weer.

Overigens is mijn man dus ook zo'n voorbeeld van iemand die als tiener moest emigreren naar een voor hem vreemd land en eigenlijk nooit helemaal kon aarden. De taal leren was nog wel het makkelijkst, dat kan (bijna) iedereen wel. Maar uiteindelijk nooit 100% thuisgevoeld. Vanaf een bepaalde leeftijd wordt een emigratie met kinderen toch wel wat "riskant".

15. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Mijn schoonbroer en schoonzus willen binnen 5 jaar ook verhuizen.
    Schoonbroer is dan op pensioen en schoonzus moet nog een 12 tal jaar werken.
    Maar hey schoonbroer wil dit en het zal gebeuren ook.
    Dat hun zoon achterblijft met echt niemand in de buurt vinden zijzelf niet zo een probleem. Hij zal zijn plan wel trekken ....
    Tja...

16. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.494
    8.415
    113
    Jeetje, wat rot voor je neefje :$ wat vindt hij er van?

Klinkt i.m.o. wel als een erg egoïstische actie.

Syane vindt dit leuk.
  17. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Ik denk dat überhaupt op kamers gaan al een hele grote uitdaging zal zijn.

Zeebra, Nellie4, Syane en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.494
    8.415
    113
    Ik denk inderdaad dat je het woord misschien wel weg kunt halen.

19. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Hij vind daar heel veel van maar mijn schoonbroer is daar niet zo gevoelig voor denk ik.

20. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.494
    8.415
    113
    Pfff, wat verdrietig voor hem!

Niet dat het jullie 'taak' is natuurlijk, maar kunnen jullie daar nog wat voor hem in betekenen?
    Dat hij altijd bij jullie terecht kan bijv.?

mamabri vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina