Ziekgemeld ivm BI. Moet ik nu ook eerder met verlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door onzewonders, 12 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Ik heb een vraagje:

Sinds vandaag weet ik officieel dat ik BI heb. Ik zit momenteel al bijna een week thuis omdat ik niet/ nauwelijks vooruit kom. Ik sta zelf voor de klas en dat is best zwaar de hele dag als je zo'n pijn hebt.

Nu willen wij (therapeut en ik) er na streven mij na de kerstvakantie weer aan het werk te krijgen. Dus als het goed is sta ik dan 2 weken ziekgemeld, dan 2 weken vakantie en dan weer werken. Dan moet ik nog 5 weken tot aan mijn verlof.

Ik vroeg mij af of mijn werkgever mij nu kan verplichten om ipv 4 weken al met 6 weken van te voren met verlof te gaan?

2. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Als jij straks gewoon weer aan het werk bent kun je gewoon 4 weken van tevoren met verlof. Alleen als je tegen die tijd nog (gedeeltelijk) ziekgemeld bent ga je eerder met verlof.

3. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Ok, dank voor je snelle reactie Chiggy!!

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.316
    2.599
    113
    even pessimitisch zijn hoor maar ik denk niet dat je tot vier weken voor de bevalling kan werken als je bekkenklachten hebt.
    Het kan zich goed stabiliseren maar de laatste 6 weken zijn dan echt zwaar.

5. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Klopt. Als je dan (gedeeltelijk) ziek bent bepaald het UWV dat je zes weken van te voren moet.

6. All Mine

All Mine Bekend lid

22 feb 2009
    913
    0
    0
    NOP
    Denk niet dat het haalbaar is met bekkenklachten... het wordt aan het eind alleen maar zwaarder.

7. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Ik zou het niet doen... Ik eb daar over getwijfeld, of ik me weer voor een paar weken voledig laat betermelden, maear daar heb ik later alleen maar last van. Ik ga die laatste 6 weken gewoon zoveel mogelijk mijn lichaam tot rust laten komen (hoop ik)... Anders kun je straks misschien niet eens met je baby van de trap lopen oid...

8. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ai, ik vrees ook dat je dat niet gaat redden na de vakantie weer aan de slag.

Zelf had ik vanaf week 11 BI en dat werd erger en erger, zelfs een maand of 3,5 NA de bevalling was het op zijn hoogtepunt. Ik was even bang dat ik er nooit vanaf zou komen, maar nu *en ik klop het gelijk af* gaat het echt beter. Voel me zoveel fijner.

Heb aangepast werk nu (werk in de gehandicaptenzorg, nachtdiensten, doe de zware til en sjouw klussen niet en alleen zorg geven aan de clienten IN bed.) en ik ga echt heel rap vooruit opeens. Heb ook nog elke week therapie.

Ik vrees dus dat je te hoopvol bent. Hoop het voor je hoor, dat je nog een week of 5 aan de slag kunt, maar echt het wordt niet minder naar mate de zw vordert....neemt juist toe...

Sterkte het is echt zo niet leuk BI!

9. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Ik hoop voor je dat t je lukt, maar ik zou de BI echt heel serieus nemen hoor! Al heb je nog maar een beetje pijn, ik zou daarmee echt niet gaan werken. Zoals de andere meiden al zeggen, het wordt alleen maar zwaarder en als je toch door je pijn heen gaat werken kan het zijn dat het nog eens 2 x zolang duurt voor je ervan af bent.

Ik ben ook met 26 weken thuis komen te zitten, terwijl ik al weken daarvoor pijn had. Heb t zelf genegeerd, dacht het hoort er nou eenmaal bij, gewoon doorbikkelen. Hierbij ben ik echt over mijn pijngrens heen gegaan met als gevolg dat ik nu niet kan gaan werken. Mn uk is nu 10 weken en heb iedere dag hulp in huis nodig, omdat ik zelf niet de hele dag voor hem kan zorgen. En dan doet mijn man, samen met mijn moeder ook nog eens het huishouden.
    Dus meis denk echt goed na voor je toch gaat werken! Hoop dat t bij jou niet zo zal verlopen!

@ ukoldaatje: pffff jouw verhaal geeft me hoop, thnx!

10. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    ik denk persoonlijk ook niet dat je het haalt... BI moet je niet onderschatten

Bij mijn (nu ex-)werkgever kreeg ik ook BI in mijn eerste zwangerschap (en ik had nog wel een kantoorbaan!), maar de arbodienst heeft me met 16 weken al naar huis gestuurd en me thuis gehouden.

En m.b.t. je vraag... alleen als je deels of helemaal in de ziektewet zit vanwege de BI moet je van het UWV al met 6 weken van tevoren met verlof.

Als ik je dus een tip mag geven: ga alsjeblieft niet overmoedig weer aan het werk, maar gun je lichaam rust... anders trek je het niet tot het einde

11. Bri

Bri Niet meer actief

Wat je werkgever er ook van vindt, jij moet bij 34 weken met verlof als je op dat moment geheel of gedeeltelijk ziekgemeld bent.

Als jij na de kerstvakantie volledig aan het werk kunt, zou je langer mogen doorwerken. Maar als je nu al zo veel last hebt, geloof ik er niks van dat dit een reële optie is.

Deel Deze Pagina