Mijn kinderen hebben een spaarpotje waar hier en daar nog wat oude euro briefjes in zitten. Nou vindt ik het zonde om het spaarpotje open te breken om het om te wisselen. Maar gezien er nieuwe briefjes in omloop zijn, vraag ik mij af hoelang de oude briefjes dan geldig blijven ? Gisteren pinde ik ook nog gewoon 2 oude briefje. Blijven deze briefjes geldig?
De briefjes blijven geldig. Het idee is dat de oude briefjes die je inlevert, niet meer uitgegeven worden. Een bedrijf brengt ze naar de bank en daar worden, als het goed is, de oude briefjes eruit gehaald. Als je pint zou je opzich alleen nieuwe briefjes moeten krijgen. De oude briefjes blijven de komende jaren nog wel geldig en anders melden ze het en hoor je het snel genoeg
Ik denk dat wanneer ze niet meer geldig zijn dat dat wel uitgebreid in het nieuws komt en mensen er veel aan herinnerd zullen worden. Dus zou me niet druk maken zolang je er niets over hoort!
Blijven zeker geldig, worden idd zelfs nog uitgegeven. Als geld terugkomt bij de bank wordt gecontroleerd of het nog goed is (kapot, vies etc) als het nog goed is blijft het in gebruik (dus ook de oude) en anders worden ze eruit gehaald en vervangen door een nieuw briefje. Op die manier zal in de loop der tijd alle briefjes vervangen worden. Als ze ook alle goede oude briefjes gaan vervangen komen er veel te veel kosten bij. Daar zijn ook cijfers over, hoe lang een briefje gemiddeld mee gaat. Maar die weet ik zo niet
Ja hoor, die blijven voorlopig wel geldig.. Als zoiets uit de roulatie gehaald wordt doen ze dat vooral door het bij inleveren door winkel eruit te halen en alleen nieuwe uit te geven. Als het echt ongeldig zou worden, dan wordt dat wel heeeeeel groot in de media verspreid. En dan nog kun je vaak heel lang die briefjes inleveren (zoals bij de gulden)
Dat denk ik wel hoor, ik denk gewoon totdat de oude briefjes op een gegeven moment helemaal zijn verdwenen. De oude briefjes van 5 zijn geloof ik al een jaar of 4 terug vervangen voor nieuwe en nog steeds zie ik op mijn werk nog dagelijks oude briefjes.
Die oude worden ook gewoon nog in bv geldautomaten gestopt hoor, alleen niet meer gedrukt. Ze blijven gewoon geldig. Bij de gulden was dat ook zo; er was al jaren een nieuw tientje, maar zo af en toe kreeg je een oude, die bleef ook gewoon geldig.
Ik krijg nog best vaak een oud briefje die kapot is deze komt gewoon nog uit de pinautomaat. dus kapot gaat niet altijd op helaas haha. heb een hekel aan kapot geld