Kan werkgever eisen dat ik mijn werkdagen verander?

Discussie in 'De lounge' gestart door rbnlin, 6 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jurassic

Jurassic Actief lid

13 jan 2014
    475
    68
    28
    Offtopic maar dit is dus de reden dat ik op sollicitaties niet meer vertel dat ik 4 kinderen onder de 4 heb. Als ik alle voorwaarden die gesteld worden aan een baan begrijp en me daar ik kan vinden, is het niet aan de recruiter om te bepalen dat ik niet flexibel kan zijn.

On topic, ik zou toch eens kijken hoe onoverkomelijk het nou werkelijk is om bv eens per maand een vrijdag te werken. Maar ook ik ken alleen maar onregelmatigheid in mijn werk, dus ik weet niet hoe dat gaat in een baan waar je alleen overdag werkt.

2. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Ik krijg de indruk dat t's absoluut geen reguliere opvang wil afnemen en daarnaast een zeer beperkt netwerk van opvang heeft. Dan krijg je dit soort taferelen. Ik vind ook dat t's absoluut niet meer recht heeft op de vrijdag vrij omdat ze anders een opvangprobleem heeft. Wel dat vaste dagen wenselijk zijn ivm opvang

3. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Ik werk in de zorg, ik heb een vier wekelijks cyclisch rooster waar mijn opvang op aan gepast is. Maar...bij ziekte en vakantie zal ik moeten schuiven..en zijn mijn kinderen mijn probleem en niet die van mijn baas. Voor mij zoveel anderen dan ;)

Wij mogen 1 dagdeel aangeven waarop we niet werken. Daar komen ze niet aan.

4. berbel

berbel Fanatiek lid

25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Volgens mij mag hij gewoon vragen of je komt werken, in vakantieperiode zal het wel moeten toch?
    Je ouders kunnen misschien een dag schuiven, je partner kan misschien een dag opvangen, kdv kan misschien ook schuiven?

5. Draak

Draak Bekend lid

31 mrt 2009
    675
    2
    18
    Ergens in NL
    Ik snap je punt niet helemaal waarom je niet af en toe zou willen schikken?
    Maar als er af en toe gevraagd wordt aan je of je een dag kan ruilen? Dan is dit toch geen probleem?
    Als je het op tijd weet kan je mis. Je opvangsdag ruilen en kost t je niks extra en ben je een keer een andere dag vrij.
    Zo moeilijk zijn ze niet toch op een kdv?
    In geval met ziekte snap ik het wel dat het lastiger kan zijn dan heb ik ook.. maar vind dat in geval van ruilen je een beetje moet geven en nemen en niet zo star moet zijn in je "verplichte" aanvraag.
    In de zorg gaat het iig heel anders.. mag blij zijn als ik mijn vaste aanvraag heb (waar ik er maar 1van mag hebben en er dus nog 6 dagen van alles gepland kan worden)
    Weet dat ik er zelf voor kies en dat is ook prima maar denk dat onregelmatig werken je wel wat flexibeler houdt als vaste dagen.. al geldt dit ook niet voor iedereen!! (Voor er commentaar komt ;) )

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ts, heb je dat gesprek al gehad?

7. mamalap

mamalap Niet meer actief

tja heel zwart-wit gezien:
    als jouw dagen niet op contract staan (wat vrijwel geen enkele werkgever doet) kan een werkgever eisen dat je jouw contracturen op andere dagen werkt dan nu mondeling afgesproken.
    dit heeft te maken met bedrijfsbelang.
    daarbij dient de werkgever dit op tijd aan te geven zodat de werknemer evt opvang ook anders kan regelen. dit in kader van de zorgwet.

daarnaast kun je 1 keer per 2 jaar vragen om jouw uren aan te passen wet arbeidsduur aanpassing hier heb je dus onlangs gebruik van gemaakt.

nou zullen de meeste werkgevers niet heel star zijn in het luisteren naar de persoonlijke omstandigheden van zijn werknemers. maar als er ergens echt een groot probleem zit qua bezetting zou het zomaar kunnen dat er toch iemand van jullie 3 aan het kortste eind trekt.

zo heb ik een keer een toegezegd verlof moeten intrekken vanwege echt megadrukte op die dag in de winkel. echt niet leuk en flinke discussie over gehad achteraf, maar wel het recht van de werkgever waar het bedrijfsbelang voor ging.

8. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    ik snap eigenlijk niet waar je je druk om maakt voordat je überhaupt het gesprek hebt gehad met je leidinggevende....
    waarom al in de paniekmodus schieten terwijl je niet eens weet of er wel echt iets aan de hand is of je leidinggevende daar überhaupt over wil gaan beginnen...

ik heb collegialiteit hoog in het vaandel staan, dus ik ben wel van mening, ook al heb je kinderen, dat je toch je best doet om incidenteel (moet dus niet elke week raak zijn) een andere opvang ziet te regelen, en wanneer je dan een werkdag kan ruilen en je kdv heeft plek op die vrijdag, dan is er dus geen probleem.

overigens wil ik wel reageren op iedereen die zegt dat je makkelijk een dag kunt ruilen met het kdv. dat is niet zo. tenminste niet bij de onze. het is een kleinschalige, maar heel populaire, kdv die zelfs in de crisistijden dat alle kdv's bij bosjes omvielen, ook nog wachtlijsten heeft...ruilen van dag is echt haast onmogelijk, zelfs al is het incidenteel zitten ze doorgaans gewoon welke dag vol. dus nee, even een dag ruilen op het kdv is niet altijd makkelijk.

9. Zara123

Zara123 Bekend lid

25 sep 2015
    654
    26
    28
    Dit! Maak je niet bij voorbaat al druk om iets wat misschien niet eens gaat komen...

10. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Allemaal een vrijdag per maand werken klinkt leuk, maar is niet altijd mogelijk bij een KDV. Bij ons zitten de groepen zo vol dat er geen flexibele opvang mogelijk is...

11. Logan

Logan Niet meer actief

Ik vind het dubbel. Voor na mijn verlof heb ik mijn werkdagen vast gezet en opvang geregeld. Als mijn leidinggevende ineens zou willen dat ik een dag ruil, zou ik ook even in de paniekmodus schieten. Maar aan de andere kant, ik heb geen alleenrecht op mijn vrije dagen en mijn collega's moeten ook eens vrij kunnen nemen/ziek zijn en onderbezetting is ook niet wenselijk. Om de tafel zitten en samen tot een oplossing komen lijkt me dan handig. Zou je eens in de maand kunnen ruilen op het kdv of heb je een oma/oma/buurvrouw/vriendin achter de hand?

12. rbnlin

rbnlin Actief lid

28 jul 2014
    314
    12
    18
    NULL
    NULL
    Dat is bij ons dus ook zo vandaar mijn "in de paniek schiet fase".

Vandaag het gesprek met mijn leidinggevende gehad, hij heeft een probleem met het feit dat de afgelopen 2 vrijdagen de beide fulltimers er niet waren, er geen van ons drieën die op vrijdag dus niet werken daarom aanwezig was. Normaliter vind hij dat er minstens 1 persoon moet zijn en de fulltimers met elkaar moeten overleggen als 1 van die 2 vrij wil. Door ziekte en vrij zijn van deze mensen is het nu zo gelopen.

Wel vroeg hij mij om na te denken om van dag te ruilen voor vast en dan mijn opvang te wijzigen. Hij droeg zelfs als "oplossing" aan dat mijn ouders die altijd van zondagavond tot maandagmiddag oppassen dan maar op vrijdag moesten oppassen. Vond dat best onbeschoft. Mijn ouders hebben hun leven zo ingericht dat maandag oppasdag is en kunnen niet eens op de vrijdag. Buiten dat, vanaf januari gaat mijn oudste naar school en zal zij daar niet meer slapen op zondagavond. Ze wonen namelijk niet in de buurt dus de oudste naar school brengen is voor hen absoluut geen optie.
    Heb aangegeven dat ik incidenteel, mits ik het van te voren weet, wil kijken of ik een keer op vrijdag kan werken (en dat meen ik, ben echt de rotste niet). Eventueel een rooster tijdens de vakantieperiodes zou mogelijk ook kunnen maar dan wel in overleg met mijn man, hij zou dan vrij kunnen nemen.

Al met al viel het me mee maar kwam de ruildag dus toch ter sprake.

13. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Klopt. Dus waarom kan de man van ts die ene dag in de maand niet bijspringen? Of geldt jouw flexibiliteit alleen voor de vrouwen? Dan ben ik daar als werkgever wel vlot mee klaar: geen vrouwen meer aannemen

14. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Maar,correct me if im wrong, als je nu aan het kdv doorgeeft dat over een maand of 2 de vaste dag de vrijdag wordt dan maken ze daar toch plek voor? Voor nieuwe kinderen geldt vol is vol miss maar de vaste klanten willen ze toch houden?
    Stel dat kdv zegt over 3 maanden hebben we wel plek op vrijdag dan communiceer je dat weer door naar je baas. Prima maar met ingang vanaf bijv februari.
    Heb je het al aan het kdv gevraagd of het kon? Wat is anders de grootste reden dat je op vrijdag niet wilt werken?
    Wij hebben een groot en populair kdv maar afgelopen 4 jaar regelmatig van dag geswitched met oudste dmv mijn werkdagen of die van man. Heb 3 kids er zitten 3 dagen lang en over 3 maanden moet er weer geswitched worden. Nu al aangevraagd en geen enkel probleem.
    Ander kdv kan evt ook. Denk aan kdv bij je werk of desnoods bij je ouders in de buurt als je die afstand toch zou rijden.

15. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Dit , lijkt me praktischer je vaste vrije dag te verschuiven. Overleg met kinderdagverblijf naar de mogelijkheden! Er is toch geen noodzaak om op vrijdag vrij te zijn? Je kinderen kunnen toch net zoveel plezier hebben met je op donderdag dan als op vrijdag? En vrijdag is best een fijne werkdag! Vee mensen vrij dus ik kan dan echt eens werken!

16. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Ja dat mag een werkgever, ook al heb je t op contract. En dan mag jij kiezen.....of delen.

Hij moet je wel de tijd geven om eea te regelen.

Ik vind het ook vrij star om je te verschuilen achter de opvang. Dan zouden jouw collega s zonder kinderen, of grote kinderen of met wel oppas altijd de dupe zijn van jou

17. Mamalove2014

Mamalove2014 Bekend lid

9 okt 2014
    649
    384
    63

Helemaal mee eens, helaas begrijp ik steeds beter waarom sommige werkgevers liever geen vrouwen willen hebben van middelbare leeftijd.

18. Logan

Logan Niet meer actief

Dit vind ik ook. Het maakt toch niet uit of je nu donderdags werkt of vrijdags? Als zo het probleem is opgelost op je werk...
    Zo zijn degene zonder kinderen altijd degene die de problemen op mogen lossen, niet helemaal eerlijk natuurlijk.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Nou hier zou er echt wel een verschil zitten in do of vr werken. Op onze school zijn nl de kinderen de eerste 4 jaar op vrijdagmiddag vrij. Op donderdag is dat niet zo. Voor ik kinderen had werkte ik ook op de wo en vr gewoon omdat ik dat logisch vond. Voor mij maakte het geen barst uit op welke dag ik werkte. En ik snap heel goed dat ouders op die dagen graag vrij zijn.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Ik begrijp helemaal niet dat werkgevers denken dat het leven van de werknemers compleet om het werk draait. Mijn prive leven is mij echt 100 keer belangrijker dan werk. In mijn werk nu (zzp'er) is dat perfect te combineren en kan er dus 100% voor beiden zijn. Maar is dat niet zo, gaat mijn gezin dus altijd voor.
    Er hoeft hier wat mij betreft geen onderscheid gemaakt te worden in mannen en vrouwen. Mijn man heeft nu ook een leidinggevende die zn leven om zn werk draait en dus niet om zn gezin. Maar hij zal moeten gaan accepteren dat dat niet voor iedereen geldt.

Deel Deze Pagina