Kan werkgever je verplichten eerder met zwangerschapsverlof te gaan bij problemen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Fnoepie, 22 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fnoepie

Fnoepie Actief lid

25 nov 2008
    184
    0
    0
    Allround medewerkster dierenasiel
    Ik vroeg mij af in hoeverre je werkgever je kan verplichten eerder met zwangerschapsverlof te gaan dan gepland bij problemen?
    Ik heb er nl. voor gekozen 4 wkn voordat ik uitgerekend ben pas met zwangerschapsverlof te gaan, omdat ik me gewoon hartstikke goed voelde en liever meer tijd ná de bevalling over heb voor de baby.

Ik heb al die tijd ook gewoon normaal kunnen werken, maar sinds vorige week heb ik erge last van m'n bekken/onderrug en heb die week dan ook voor het eerst niet gewerkt. Nu werk ik gelukkkig maar 24 uur per week en wil het deze week weer gewoon oppakken, maar ik heb nog dusdanig last, dat ik niet denk dat ik het trek om hele dagen vol te maken.
    Ik heb in principe verlof vanaf 9 juli, maar is het nu niet zo dat mijn werkgever dalijk moeilijk kan gaan doen en zeggen dat ik beter eerder verlof op kan nemen, aangezien ik maar een halve kracht ben momenteel?
    Weten jullie wat je rechten zijn?

2. anira

anira Actief lid

23 nov 2008
    191
    0
    0
    Als je ziek bent in de 6 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum ben je verplicht om 6 weken van te voren met verlof te gaan.
    Maakt niet uit wat de klachten zijn of dat je gedeeltelijk of geheel ziek bent.
    Ziek in de 6 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum dan moet je 6 weken van te voren met verlof.
    Dat is wettelijk zo vast gelegd in de wet wazo. Meer info kun je vinden op www.uwv.nl of bij de uwv telefoon navragen.

3. Fnoepie

Fnoepie Actief lid

25 nov 2008
    184
    0
    0
    Allround medewerkster dierenasiel
    Oké hartstikke bedankt!

4. anira

anira Actief lid

23 nov 2008
    191
    0
    0
    graag gedaan!

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Lijkt me ook wel logisch :)

6. San L

San L Lid

22 jun 2009
    14
    0
    0
    Enschede
    Ik ben in de Ziektewet gegaan, in verband met bekkenproblemen, voordat mijn verlof inging. Ik ben daardoor automatisch 6 wkn voor de uitgerekende datum met verlof gegaan.

7. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ik moet ook eerder met verlof omdat ik vanwege vermoeidheid minder moet gaan werken. Ik moet me dus gedeeltelijk ziek melden. Nu ik aan het idee gewend ben, vind ik het eigenlijk alleen maar beter... Nog even wat meer tijd om uit te rusten, en op krachten te komen voor de bevalling. Zal het ongetwijfeld nodig gaan hebben :p

8. Ladymoi2

Ladymoi2 Actief lid

17 jun 2009
    420
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik moet ook 6 weken van te voren omdat ik ivm bekkenproblemen halve dagen werk, maar mijn werkgever wil juist dat ik wel langer ga werken, tot 4 weken voor verlof! Maar arbo zegt dan dat ik die 2 weken extra niet voor terug krijg!! dus denk dat ik maar wel 6 weken voor verlof ga!

9. Geekess

Geekess Actief lid

13 mei 2009
    185
    0
    0
    Den Haag
    Jouw werkgever mag dan wel willen dat je tot 4 weken voor je bevalling doorwerkt, maar die heeft pech, dit is wettelijk namelijk bepaald. Je zit gedeeltelijk in de ziektewet, dus *moet* je 6 weken van te voren met verlof.

10. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Dit snap ik dus niet zo. Ikzelf werk nu 12uur minder vanwege vermoeidheid. Deze uren krijg ik wel als ziekte uren betaald. En ik werk toch tot 4 weken voor de uitgerekende datum door.

Maar dat mag dus eigenlijk niet?

11. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Nee idd, dat mag officieel niet. Als je (gedeeltelijk) ziek bent dan moet je 6 weken van tevoren stoppen met werken, dat is wettelijk zo bepaald.

12. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Kreeg net een telefoontje van het UWV. Ze sprak mijn voicemail in, was nog werken.
    Ze zei dus dat ik duidelijk aan moet geven waarom mijn baas me voor een aantal uur ziekgemeld heeft en dan gaan zij kijken of ik er wel recht op heb om die uren betaald te krijgen.

Baal er wel mooi van. Mijn baas heeft altijd gezegd dat ik die uren zo ie zo betaald krijg. En dit wil wrs ook zeggen dat ik 6 weken van te voren met verlof moet.

Dan werk ik nu dus al 2 dgn tijdens mijn verlof....

Is het nou de verantwoordelijkheid van mijn baas om dit uit te zoeken of had ik dat zelf moeten doen? Ik ging er eigenlijk vanuit dat zij wel wisten hoe dit geregeld moet worden. Of is dat heel dom??

13. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Voor ik halve dagen ging werken heb ik wel eerst zelf uitgezocht hoe of wat. Het lijkt mij dat je beide moet kijken hoe het zit. Alleen gaat het om jouw geld dus moet je het zelf ook goed in de gaten houden. Maar ik zou nu dus thuis blijven als ik jouw was, want je krijgt die dagen niet terug!! Bel anders nog even met het UWV wat zij ervan denken! Je mag ze altijd bellen. Succes

14. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Net 30min met UWV aan de telefoon gehangen.
    Het is nu dus zo dat mijn baas mij wel ziekgemeld heeft voor 8 uur per week.

Maar dit wil iid dus zeggen dat ik gister al had moeten stoppen met werken.

nu gaf ze me de keus.
    - Of NU stoppen, met dus 6 weken vtv verlof. (met 2 extra dgn omdat ik gister en vandaag gewerkt heb)
    -Of doorwerken met de uren die ik nu werk, maar dat wil wel zeggen dat bij de UWV mijn verlof al ingegaan is en ik dus maar 14 wkn verlof in totaal heb, ipv 16.
    - Of Mezelf betermelden. Dan kan ik tot 4 weken vtv doorwerken maar dan wel weer volledig.

Kvind het erg moeilijk om te kiezen. Baal er ook een beetje van. Had dit een tijdje geleden bij mijn baas aangekaart, en die zei "maak je niet druk, komt wel goed". Natuurlijk stom van mezelf om het hier bij te laten.

Mijn baas belt me straks nog even om te kijken wat te doen.

15. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Oh, bah, dat is vervelend, zeg! Ik heb expres zelf UWV gebeld om na te vragen hoe het zit, omdat ik al vermoedde dat mijn baas het niet zou weten... Mij werd dus ook duidelijk verteld dat ik bij een gedeeltelijke ziekmelding niks meer te kiezen heb; dan is het gewoon 6 weken vtv stoppen.

Als ik jou was zou ik dus lekker nu het verlof laten ingaan! Je bent niet voor niks deels ziekgemeld; je zult het nodig hebben, lijkt me...?

Succes!

16. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Jah, lijkt me ook dat je niet nu ineens wel fulltime weer kan werken toch??? Zou niet goed voor je zijn denk ik dan. Kan je niet nu stoppen en dan bijv. 2 weken langer velof nemen door vakantiedagen erachteraan te plakken? Het is opzich al heel erg netjes van het uwv dat ze je die 2 dagen terug willen geven.

17. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Nee precies, Fulltime werken zit er echt niet in.

Helaas heb ik geen vakantie dagen. Werk in een huisartsenpraktijk en ben alleen vrij als de praktijk dicht is. Maar dan nog, dan zou het mij natuurlijk geld gaan kosten omdat ik werk op dgn die ik eigenlijk zonder te werken ook betaald zou krijgen.

Dus wacht even op t telefoontje van mn baas. Maar zoals ik het nu zie zit er niets anders op dan nu te stoppen.

Ben benieuwd....

18. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Je kan ook ouderschapsverlof opnemen, maar is misschien lastig voor je om dat nu nog allemaal te gaan regelen :S

19. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

kan dat ja? Heb nog geen kind dus klinkt een beetje raar.

20. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Nee, kan nu nog niet, maar wel na je verlof. Als je nu bijv 32 uur werkt en je wil na je verlof 16uur werken dan kan je die andere 16uur als ouderschapsverlof opnemen. Je werkgever mag dit niet weigeren. Het is ook heel gunstig voor het opbouwen van pensioen en je kan er geld voor terug vragen bij de belasting! Hierdoor verdien je dus eigenlijk weer meer!

Deel Deze Pagina