bedrijfsarts versus uwv arts

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door cindybaby71, 16 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

ik zit momenteel in de ziektewet wegens rug en bekkenklachten.
    nu had ik gisteren een afspraak bij de uwv arts en die zei metteen arbeidsongeschikt tot na de bevalling. maar nu wacht ik nog op de oproep van de bedrijfsarts.

mijn vraag is dus eigelijk welke van de twee artsen bepaalt nu of je arbeidsongeschikt bent? de bedrijfarts of de uwv arts?

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik heb geen idee, maar mijn ervaring is wel dat ze bij het uwv je heel erg snel arbeidsongeschikt verklaren tot aan het verlof. dat zeiden ze tegen mij ook terwijl ik me 1 dagje ziek had gemeld omdat mijn bekkenklachten ineens fors toenamen. ben de volgende werkdag (was 3 dagen later ivm weekend) gewoon weer begonnen.

3. Geekess

Geekess Actief lid

13 mei 2009
    185
    0
    0
    Den Haag
    Je werkgever bepaalt dat voor een groot deel.
    De bedrijfsarts werkt voor je werkgever. Deze zal dus altijd naar het belang van de werkgever kijken, niet naar jouw belang. In het geval van zwangerschap zijn ze wat makkelijker.

Het UWV gaat over betaling van jouw ziekte aan de werkgever. Zeggen zij nu dat je arbeidsongeschikt bent tot aan je verlof en gaan de bedrijfsarts en werkgever hiermee akkoord, dan is dat het.

Zeggen de werkgever en bedrijfsarts: no way josé, dan blijf je werken.

Zegt de bedrijfsarts: je bent arbeidsongeschikt tot aan verlof (en is werkgever akkoord) maar ziet UWV je niet als ziek, dan betaalt UWV niet zomaar jouw salaris door aan de werkgever.

Zitten bedrijfsarts en werkgever niet op één lijn, dan bepaalt uiteindelijk de werkgever... maar... daar zitten grote haken en ogen aan op het gebied van aansprakelijkheid enzo, dus dat zal tegenwoordig niet vaak meer gebeuren (al heb ik het vroeger wel meegemaakt).

Hoop dat het zo duidelijk is.

Deel Deze Pagina