Mijn dochter speelt enorm graag met speelgoed wat licht en geluidjes geeft. We hebben dan ook bijna de gehele vtech collectie hier in huis. Zij is enorm gefocust op de lampjes van het speelgoed en legt haar hoofdje erop om het lampje van heel dichtbij te bekijken. Letterlijk met haar oog op het lampje. Continu. Ik ga sowieso vtech morgen mailen, maar ik vroeg mij sowieso of er meer moeders zijn die dit zijn tegengekomen. Ik heb het zelf geprobeerd met mijn oog op zo'n lampje en het is echt niet prettig. Vreemd dat mijn dochter daar geen last van heeft. Om nu al haar speelgoed af te pakken, dat is ook zo wat. Zou het kwaad kunnen? Doen andere kinderen dit ook (ze is nu 1 jaar)
Heb vtech gebeld. Zij zeggen dat ze voldoen aan de Europese normeringen en dat de lampjes, led, te klein zijn om schade toe te brengen aan het menselijk oog. Wel iets gerust gesteld, maar ik hoor het graag nog eens van de andere kant. Oogarts? Of iemand anders die er iets over weet? Op internet heb ik geen informatie erover kunnen vinden
Ik ben geen expert en ook geen oogarts maar heb me laten vertellen dat babyspeelgoed in NL aan bepaalde eisen moet voldoen, voldoet het daar niet aan dan mag het niet verkocht worden. Lijkt mij dat ze daar dus wel op letten en het idd geen kwaad kan. Als je je toch zorgen maakt kun je eventueel contact opnemen met een oogarts in het ziekenhuis, die zal je vast meer kunnen zeggen.
Oogarts zou je beter kunnen helpen ja. Want eventjes lijkt me niet erg maar echt zo dichtbij en steeds is dat niet zelfde als te dicht op de tv zitten en te lang als kind
Speelgoed moet in Nederland (in heel Europa) inderdaad aan heel strenge eisen voldoen. Maar dat neemt niet weg dat je als ouder altijd heel alert moet blijven. In de wet staat namelijk een zin met ongeveer de volgende strekking: het speelgoed mag bij redelijkerwijs te verwachten gebruik geen gevaar vormen voor de veiligheid en gezondheid van kinderen. De vraag is nu, is het van dichtbij (met het oog op het lampje) kijken naar lichtjes in speelgoed, redelijkerwijs te verwachten gebruik?? Dat is altijd een lastige discussie. Hetzelfde geldt voor speelgoed met geluid. Bij een speelgoedtelefoon is het logisch (dus te verwachten gebruik) dat een kind deze tegen het oor houdt. Maar is dat bij een boekje waar geluid uitkomt ook te verwachten? Sommige kinderen doen het wel. VeiligheidNL adviseert daarom om jonge kinderen geen speelgoed te geven waar harde geluiden uit komen en in dit specifieke geval met de lampjes, is het uit voorzorg (we weten niet of het kwaad kan) toch verstandig om te proberen je dochter af te leren om zo dicht met de oogjes op de lampjes te kijken. En als dat niet lukt (sommige kindjes zijn aardig eigenwijs , misschien nog even wegleggen tot ze iets ouder is? Groet, Angela VeiligheidNL