Kan ze dit al door hebben?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door AnneLiesje, 6 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Helemaal mee eens!
    In het begin voelde ik me ook gestressed als ik moest kolven. Ik wilde het 'zo snel' mogelijk doen. Maar daardoor lukt het juist niet. Ik zat daardoor soms 45 min. per kolfbeurt. Nu nog maar 15 min.!

Probeer het ook te relativeren hoor... Wat is nu belangrijker?!? Die klojo van een kerel of bv geven aan je kindje van wie je zoveel houdt.
    Ik merkte dat ik juíst door bv geven die energie kreeg. Ik verlangde dan naar het momentje samen met Yara als ik thuis was uit mijn werk. Heerlijk!

Richt je daar maar op.

Veel sterkte en rust toegewenst!

2. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Lieve meiden, bedankt voor jullie reacties. Ik kom er snel op terug, maar moet nu voeden.
    Wel goed nieuws: Famke heeft vanochtend 15 cc uit de fles gedronken! Dat geeft wel hoop!

Tot snel!
    Marla

3. AnneLiesje

AnneLiesje Fanatiek lid

4 dec 2006
    3.241
    0
    0
    Marla, wat knap dat ze uit de fles gedronken heeft! Amber raakte op een gegeven moment ook helemaal overstuur toen ze alleen de fles maar zag. We zijn toen gestopt met proberen.
    Ze krijgt nu alleen nog maar op de 2 dagen dat ik werk een fles aangeboden de overige dagen zorg ik ervoor dat ik er altijd ben.

Ik heb met mijn moeder afgesproken dat ze om 12uur de fles aanbiedt en daarna om de 2uur 50cc.

Appelsientje, hoe doe jij dat met de hoeveelheden? Stel dat ze goed drinkt wil ik niet te weinig mee geven maar op deze manier verdwijnt bijna al mijn melk in de gootsteen :cry:

Het scheelt wel dat we sinds een week op 4 voedingen uit komen, dat zijn er maar 2 in de tijd van de oppas, vorige week heeft ze 1x 120cc gedronken om 13.00. Daar ben ik tevreden mee!

4. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Hoi Appelsientje, toch heel netjes dat Thijs 400 gram in 3 weken is aangekomen! Dat zal je vast wat rust geven. Sowieso begreep ik van de Lactatiedeskundige die ik heb geraadpleegd dat babies het hardst groeien tot 3 maanden en dat het vaak veel langzamer gaat vanaf 3 maanden. Ik merk dat Famke nu veel meer is afgeleid.
    Sorry, dat wat die paniekaanvallen betreft, gaat over mij en niet over Famke. Famke kan wel overstuur raken van de fles, maar dat is gelukkig niet altijd het geval, alleen mama kan het niet altijd aan. Ik wil zo graag een alternatief hebben voor als ik bijv. weer ziek wordt. (mijn onzekerheid kwam op na een buikgriep). Ik merk dat ik de hele dag met BV bezig ben. Heb ik wel genoeg? Als Famke niet genoeg drinkt, wanneer moet ik dan bijkolven. Echt heel vervelend. Als ze echt uit de fles zou kunnen drinken, dan zou dit mij zo veel rust geven.

Appeltje, ik heb mijn baas ook een dag later opgebeld om het uit te praten, want ik voelde me er heel rot onder. Gelukkig is hij wel wat bijgedraaid en zegt hij nu dat Famke natuurlijk voor gaat. (logisch toch? ;)) Gewoonlijk is mijn baas heel sociaal en begripvol. Misschien zat hij zelf ook omhoog, maar goed, hij snapt natuurlijk niet hoe vervelend de situatie is.

Line, inderdaad werkt stress heel negatief op je TSR. Fijn joh, dat je zo'n energie van BV krijgt. Ik hoop je dat nog eens na te zeggen.

En Anneliesje, wat grappig dat jij er juist bij het fles geven bij bent. Is Amber dan niet afgeleid of vindt ze dat juist fijn? Wow, wel heel netjes dat ze een keer 120 cc heeft gedronken, maar wel balen dat er zo veel van je kostbare melk in de gootsteen verdwijnt. Onze babies weten wel precies wat ze willen en dat is lekker bij mama zijn. Mijn HA (die hetzelfde heeft meegemaakt) vertelde me dat we dat dan echt als compliment naar ons zelf toe moeten beschouwen.

Liefs,
    Marla

5. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Anneliesje, ik geef de oppas een volle fles van 240cc mee. Dan haalt zij er kleine beetjes uit en verwarmt deze. Meestal doet ze 60cc. Als ze dan denkt misschien kan ik meer geven, dan warmt ze 80 of 100 op. Ze bied het wel vaker aan dan dat ik normaal voeding geef. Beter wat vaker kleine beetjes dan niets denken we dan!
    Vandaag heeft hij 2x 60 en 1x30cc gedronken (en wat slokjes water) en ik had in mijn flesje nog 50cc zitten. Dus zoveel gaat er niet door de gootsteen. Die 50cc heeft mijn man vanavond weer voor de pap gebruikt.
    Wat ze nu op het moment doet is eerst de tommee tippee aanbieden (gaat steeds beter, tis niet te geloven) en als hij de fles zat is dan giet ze de melk over in een tuitbeker en dan drinkt hij vaak de rest nog wel op.
    Ik moet zeggen dat ze er aardig inzicht in heeft hoor, vind het heel knap.

Marla, ow jij hebt paniekaanvallen, haha, ja dat kan ook natuurlijk. Ik ben er vanaf dat Thijs 3 maanden was heeeel veel mee bezig. En vooral in het begin, vond ik het heel vervelend en kon ik er nachten niet door slapen. Maar nu voed ik zoveel als het kan zelf en als ik toch weg moet dan probeert papa of de oppas maar gewoon en als ie niet wil, jammer dan! Ik ben er achter gekomen dat hij dan voor de rest best tevreden is en de schade haalt hij wel weer in bij mij als ik thuiskom.
    Die onzekerheid en geen alternatief hebben als je ziek bent... misschien kan ze in nood wel gewoon van een lepeltje eten.
    Hoe was trouwens die schisisspeen?
    kom later terug.... thijs alarm

6. appelsientje

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Toen ik (naja mijn man) veel oefenden, deed ik s ochtends 1 borst afkolven en dan die andere nog overhouden voor noodgevallen.

Ja het is niet makkelijk, maar probeer je er bij neer te leggen... hoe meer jij je zorgen maakt, hoe gestressder jij wordt wat Famke weer merkt. Ik kon me er pas bij neerleggen toen ik zeker wist dat hij het niet meer zou gaan doen en dat ik wist dat hij heel vrolijk bleef. Nu weet ik dat hij nog steeds goed groeit dus dat maakt het ook weer makkelijker.

Het enige nadeel is dat Thijs nu wel weer eens voor een nachtvoeding komt omdat hij overdag blijkbaar toch te weinig heeft gehad.

Het is inderdaad een heel groot compliment van onze babies! Ze willen alleen et allerbest en heel veel mamaliefde erbij, wat met een flesje en de oppas natuurlijk niet lukt!

7. AnneLiesje

AnneLiesje Fanatiek lid

4 dec 2006
    3.241
    0
    0
    Marla,
    ik ben half april weer begonnen met werken en sinds vorige week kan ik zeggen dat ik rustiger op min werk zit. Ik heb iedere avond als ik thuis kwam van mijn werk heel de avond gehuild, uit onmacht, van verdriet, modat ik het zo met mijn meisje te doen had. (komt ook door gedoe op kdv hoor)
    Ik heb veel vrij genomen om maar te zorgen dat ze toch dronk, ben een paar keer heen en weer gereden.
    Maar ze groeit nog steeds goed en is nog steeds vrolijk en dat is toch het aller belangrijkste.
    Bijkolven, Amber slaapt van 7 tot 7. Ik ben bijna door mijn voorraad heen en kolf nu 's avonds rond 22.30 een keertje. Verder kolf ik 's ochtends 1 borst als ik ga werken, zodat ik verse melk mee kan geven.
    Oja en ik ben er niet bij hoor als ze de fles krijgt, dan wil ze hem zeker niet! Ik moet ook niet boven zijn ofzo, dan is ze de hele tijd naar boven aan het kijken, Kleine slimmerik.
    Gelukkig is het met je baas opgelost!

Appelsientje,
    Misschien geef ik ook wel teveel mee, maar ben zo bankg dat ze tekort kom. Heb nu 350 meegegeven, terwijl ze vorige week maar 120 dronk.
    Netjes hoor 2x 60 en 30cc. Wil hij wel water dan? Dat hebben we nog niet geprobeerd eigenlijk, maar misschien ook wel een oplossing, zeker als het zo warm is.

Hoop dat ze de bijvoeding straks wel van een ander accepteert ;)

8. appelsientje

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    ja water dronk hij zomaar uit de tommee, echt drinken... gekke Thijs! Maar met het warme weer vind ik het wel fijn, want hij moet niet vocht te kort komen...

Dus amber slaapt wel netjes door als ze overdag minder heeft gedronken? Hier vanacht ineens ook weer, heerlijk even lekker bijgeslapen!

9. Caraemma

Caraemma Lid

4 jun 2008
    71
    0
    0
    Groningen
    Dag allemaal,

Ik heb gisteren dit subtopic ontdekt en lees/schrijf graag mee. Mijn dochter Emma is nu 3,5 maanden oud en weigert ook uit een fles te drinken. BV gaat prima gelukkig, en ze groeit er heel goed op (was bij geboorte 3360 gram en is nu ruim 6 kilo...).

We zijn al een tijd bezig met oefenen maar er zit niet veel schot in. Sinds kort proberen we de Tommee Tippee in combinatie met afleiden (in wipstoel met speeltje boven haar hoofd). Dat lijkt iets beter te gaan. Ze protesteert in ieder geval niet meer, maar weet wel nog steeds niet wat ze met die speen aan moet, zit er maar een beetje mee te spelen.

Bij het lezen van het verhaal van AnneLiesje over het KDV liepen bij mij ook te tranen over de wangen. Wat erg om je baby zo terug te zien bij het ophalen.. Kreeg meteen visioenen hoe dat straks met Emma zal gaan, zie er al zo tegenop haar naar het KDV te moeten brengen straks (ik ga over 2 weken weer voor 3 dagen p/wk aan het werk). Naja, heb binnenkort intakegesprek daar, zal dan vragen hoe ze hier mee om gaan. En wie weet, misschien pakt ze daar opeens wel de fles, heb die ervaring al van meerdere mensen met flesweigeraarbaby's gehoord.

Heb ook nog een vraag over de tuitbeker. Wat is een goed tijdstip om daar mee te gaan oefenen? (mocht het met de fles echt niet gaan werken)

10. appelsientje

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Caraemma, wij doen de tuitbeker gewoon ipv het flesje. We zijn daar mee begonnen omdat hij gewoon helemaal niets uit de fles kreeg, op advies van CB... als allerlaatste redmiddel zeg maar. Wie weet wil Emma de fles straks wel gewoon als je er niet bij bent in een vreemde omgeving.

11. AnneLiesje

AnneLiesje Fanatiek lid

4 dec 2006
    3.241
    0
    0
    Caraemma, het gaat vast goed komen op het kdv! Probeer je daar niet te druk over te maken en maak goede afspraken over als ze niet wil drinken uit de fles. (met lepeltje, zelf komen voeden etc.)

Hier was het weer helemaal niets gisteren, mijn moeder heeft 2x 40cc met een lepeltje gegeven. Ze had echt de grootste schik met de fles, maar weer niet drinken.
    Gisteren avond was ik echt even bang dat mijn melk op was, ze heeft ruim een uur aan allebei mijn borsten gedronken en was nog op dr handjes aan het sabbelen.
    Misschien moet ik eind van de middag op mijn werk maar niet meer kolven zodat er meer melk in zit?
    Ben wel boos geworden op een collega, die ging mij even de les lezen: "je hebt het ook niet goed gedaan, maar had vanaf het begin 1 voeding met kv moeten geven, ze moet toch ook aan de smaak van kv wennen voor straks" Toen ik zei dat ik voorlopig nog bv wil blijven geven keek ze me aan of ik gek was, ik moest met 6/7 maanden maar stoppen want zo'n groot kind aan de borst was absurd :(

Appelsientje, ja ze slaapt gewoon 's nachts door, maar dat komt misschien ook wel omdat ze ook niet slaapt (en zelfs niet poept, eigenwijs ding) bij de oppas

12. appelsientje

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    haha, Thijs poept ook pas sinds deze week bij de oppas. En dan verwelkomt hij de oppas s ochtends vroeg (ik ben dan net weg...)met een hele dikke vette poepbroek! Dat was maandag zo en vandaag weer! Das even een andere manier van "goeiemorgen"".

Ik kolf de laatste keer om een uur of half 14 en ik ben dan 1715 thuis. Dan zitten ze behoorlijk vol en die drinkt hij dan helemaal leeg!

Thijs had vandaag niet zo'n heel veel zin in drinken... s ochtends 30cc tussen de middag wilde hij helemaal niet en smiddags 60cc, maar die heeft hij wel zo achterover weggetikt uit de fles, dus hij kan het wel!

13. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Appelsientje, fijn dat jij rust hebt gevonden en dat je zo veel mogelijk zelf voedt en dat dat allemaal zo goed loopt! Ik ben wel bij de zorgwinkel geweest, maar heb de schisisspeen toch laten liggen (ook op advies van de winkeldame aldaar). Het was zooo'n grote speen en ik heb echt het idee dat Famke juist eerder een kleinere speen nodig heeft dan zo'n hele grote. Het leek me om eerlijk te zijn een dood spoor.

Caraemma, Emma en Famke schelen maar 1 dag! Misschien heeft die volle maan wat met hun kieskeurige karakter te maken. ;)
    Zoals jij de reactie van Emma op de fles omschrijft, zo herken ik dat ook. Ook Famke zit maar wat met de speen te spelen. Mijn vriend biedt het flesje tegenwoordig aan terwijl ze op het aankleedkussen ligt. Daar vindt ze het altijd heel fijn en is erg ontspannen. Helaas heeft ze 2 dagen niets meer uit het flesje gedronken, maar wie weet komt het wel weer terug.

Jaaa, Anneliesje, ik heb het verhaal van het KDV ook gelezen en moest er bijna om huilen. Wat erg als je kleine meisje zo lang in een hoekje zit te huilen en er geen kip naar om kijkt. Dan breekt je moederhart, toch? Dus jij herkent het vele huilen wel.... Zooo moeilijk en natuurlijk helemaal in combinatie met het KDV.
    Wat erg van eergisteren, zeg! Wat zul je je rot hebben gevoeld. Heb je nog wel aan het einde van de middag gekolfd of laat je dat nu? Waarschijnlijk heeft Amber het wel ingehaald, toch? Dat van wel of niet kolven herken ik ook.
    Trouwens, wat een domme opmerking van je collega, zeg! Ten eerste zit je daar niet op te wachten, ten tweede kun je de tijd niet meer terugdraaien, zelfs al zou je dat willen en ten derde, wie ging er van te voren vanuit dat het zo zou lopen. Moet niemand dan meer BV geven? Onzin! Goed dat je zo boos bent geworden.

Liefs,
    Marla

14. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Haha, ik moet nu toch wel echt lachen. Mevrouw heeft weer iets nieuws bedacht: ze houdt nu haar mond wagenwijd open wanneer mijn vriend haar het flesje probeert te geven, zodat hij er echt niets in kan krijgen. Zo probeert ze er nu onderuit te komen. De borst is toch echt wat ze wil. (normaal zucht ik hierover, maar nu vind ik het bijzonder komisch).

15. Britt1

Britt1 Fanatiek lid

20 jun 2006
    2.046
    0
    0
    Flevoland
    Hoi allemaal,

Sven heeft ook een tijdje de fles geweigerd. Overstrekken, heel hard huilen. Vooral als hij bij iemand in de armen lag.

Mijn man of moeder is toen met hem op ons bed gaan liggen en hebben hem niet vast gehouden.
    Hij speelde dan een beetje met de fles en daarna wilde hij wel en beetje drinken.

Ook hebben we de speen van de fles zelf in een bakje met warm water laten drijven zodat deze ook lekker warm werd.

Het heeft even wat tijd en moeite gekost, maar daarna ging het weer beter.

Hoop dat het snel beter gaat.
    Heel veel succes.

Groetjes Britt

16. Caraemma

Caraemma Lid

4 jun 2008
    71
    0
    0
    Groningen
    Marla, jouw Famke is dus net zo eigenwijs als Emma, haha. We hebben het vanavond weer geprobeerd, Emma in wipstoeltje met afleiding (speeltjes boven haar hoofd), er ging zowaar 10 cc in. Ik denk alleen niet dat dat kwam doorgoede zuigtechniek maar door druppels die ze binnenkreeg terwijl ze op de speen kauwde...

Maar goed, we blijven stug proberen, heb ook besloten me er niet meer druk over te maken. Als het straks op het KDV ook echt niet lukt dan ga ik er zelf wel heen om te voeden (is gelukkig maar 10 min. fietsen).

Britt1, dankjewel voor je tips. Niet zelf vasthouden maar in een wipstoeltje laten, of in de box, dat werkt kennelijk ook voor Emma. Het gaat dan in ieder geval iets beter. De Tommee Tippee fles die wij hebben heeft een grote, brede, spoepele speen die vanzelf warm wordt door de melk die in de fles zit.

Deel Deze Pagina