hallo ik heb een vraagje: ik heb vandaag ontdekt dat ik onverwacht zwanger ben van een tweede kindje, nu ga ik volgende week beginnen met een nieuwe baan in de kinderopvang! Ik weet dat het niet handig is of valt, maar het kindje houden we, en de baan wil ik ook graag behouden daarom wil ik het over 2 weken eerlijk vertellen aan mijn leidinggevende, stel dat ze mij hierom de laan uitstuurt is er dan een soort uitkering die ik eventueel aan kan vragen, want solliciteren als je zwanger ben raad het uwv af (weet ik uit eigen ervaring) en mag zij mij om deze reden ook de laan uitsturen?! het lijkt mij van niet,want dat is discriminatie als ik verder mijn werk goed doe.... hoor graag van jullie! Groetjes
Beste Brinatjuh, Ik begrijp dat jij wilt weten of je zwangerschap een reden kan zijn voor ontslag. Ook wil je weten als je geen werk meer hebt of je dan een uitkering kan krijgen. Zwangerschap is geen reden voor ontslag. Echter als je in je proeftijd bent, kan de werkgever je zonder opgaaf van redenen en zonder opzegtermijn ontslaan. Als je een tijdelijk contract hebt en het contract loopt af tijdens de zwangerschap dan hoeft de werkgever het contract niet te verlengen. Als je in de proeftijd wordt ontslagen of het tijdelijk contract wordt niet verlengd dan kan je een WW-uitkering aanvragen. De voorwaarden voor een WW-uitkering vind je hier. Als je niet in aanmerking komt voor een WW-uitkering kan je een aanvraag doen voor een bijstandsuitkering bij de sociale dienst van je gemeente. Ik wens je een goede zwangerschap. Met vriendelijke groet, Brigitte UWV Webcare Team
nog een keer een vraag; stel dat ik dinsdag te horen dat ik niet welkom ben vanwege mijn zwangerschap,dan ga ik een ww uitkering aanvragen,maar wanneer moet ik een wazo-uitkering aanvragen?! en hoe gaat dat dan in zijn werk!? groetjes!
Beste Brinatjuh, Als je een WW-uitkering hebt dan vraag je zelf via UWV Telefoon Werknemers (0900-9294) de WAZO-uitkering aan. Je ontvangt dan een aanvraagformulier. Verstuur de aanvraag uiterlijk 2 weken voordat het verlof moet ingaan en stuur de zwangerschapsverklaring van verloskundige of arts mee. Als je een werkgever hebt dan vraagt hij de WAZO-uitkering bij het UWV aan. Actuele informatie hierover vind je hier. Met vriendelijke groet, Brigitte UWV Webcare Team