Hoi Meiden, Ik heb net heerlijk veel groeten gegeten uit de oven met tomaten saus en twee stokjes kaneel......Ik lees net dat het schadelijk kan zijn voor de ongeboren vrucht . Ik ben nu bijna 7 weken zwanger en heb in januari een miskraam gehad. Ik maak me nu wel een beetje zorgen. Weet iemand van jullie hoeveel kaneel er van een stokje afkomt? en hoeveel schadelijk is? Het gerecht heeft ongeveer 1,5 uur in de oven gestaan. Graag jullie advies.
óp de site van voedingscentrum staat dat normaal gebruik geen kwaad kan dus als je niet 5x per dag de cinnamonchallenge doet kun je het gewoon gebruiken
Je moet echt hele busjes kaneel wegwerken per dag om het schadelijk te kunnen laten zijn. Valt echt wel mee met wat je nu hebt gegeten!!!!!
Relaxed! Met de kruiden en specerijen geldt dat je echt heel wat moet wegknagen voor het misschien schadelijk is. Toevallig tijdens mijn zwangerschap toen zelfde angst gehad. Bleek dat ik 2 potjes basilicum in een keer moest eten. Alsof je dat doet. Normaal gebruik kan geen kwaad.
Hoi Meiden! Bedankt voor jullie reacties voel me nu een stuk beter! Fijn om te weten dat normaal gebruik geen kwaad kan, dat scheelt een hoop onrust .
Kaneelstokjes en gemalen kaneelpoeder bevatten tussen de 1,5 - 2 mg Coumarine per gram. Het is niet duidelijk of en bij welke hoeveelheden Coumarine de gezondheid schaadt. Bij ratten en muizen blijkt Coumarine als zuivere stof tumoren (kankergezwellen) te veroorzaken in lever, nieren en longen. Deze dieren zetten Coumarine om in een giftige stof. Bij mensen wordt Coumarine normaal gesproken slechts voor een heel klein deel in deze giftige stof omgezet. Waarschijnlijk kan het lichaam deze hoeveelheid zelf verwijderen. eneesmiddelen met afgeleide stoffen van Coumarine kunnen schadelijk zijn voor ongeboren babys. Coumarine in kaneel heeft deze werking in veel mindere mate. Normaal kaneelgebruik tot gemiddeld 2 mg Coumarine per dag, heeft voor zover bekend geen nadelige effecten.
Hoi Rose, Bedankt voor de informatie, deze is erg nuttig. bedankt hiervoor! Ik zal me geen zorgen maken.