Hoi dames, Tot mijn schrik heb ik gister te horen gekregen dat ik (naast mijn andere complicaties) ook nog zwangerschapsdiabetes heb. Ik heb een pennetje gekregen waar ik nu een week mijn bloedsuikers mee moet prikken en volgende week (of over twee weken, dat hangt er vanaf) krijg ik te horen of en hoeveel insuline ik moet gaan spuiten. Misschien kan ik het de laatste weken redden met een dieet. Duim duim.. Nog andere dames hier met zwangerschapsdiabetes? Hoe ervaren jullie dat? En heeft iemand nog tips voor lekkere maaltijden/tussendoortjes zonder (of met weinig) koolhydraten? Groeten van Vlinderbloem
Ik heb met mijn dochter ook diabetes gehad. Kreeg een dieet aangemeten op dinsdag en woensdag braken mijn vliezen. Ze is uiteindelijk op vrijdag geboren met 33 weken. Het is niet zo dat je geen suiker mag, maar met mate, daarom is het belangrijk dat je een dietist om hulp vraagt. Zij stelt dan een plan op. Zie dat je nog 8 weken moet. Dat worden suikervrije chocoladeletters Maar die zijn overgens erg lekker. Heb ik 2 jr geleden ook gehad. Na je bevalling mag je meteen weer suiker.
Hoi Twinkeltje, Kwam de vroeggeboorte van je dochter ook echt door de diabetes of had dat een andere reden? Ik heb gisteren de hele dag onder de 6 geprikt en toen ik naar bed ging had ik zelfs 4.9! Dit sterkt mijn vertrouwen dat ik het misschien inderdaad toch met een dieet kan redden, zonder insuline dus! Die suikervrije producten voor diabetici, mag je die gewoon dan? Gisteren heeft mijn vriend even gekeken en daar zit inderdaad geen suiker in, maar dan weer wel koolhydraten.
hallo, ik heb bij de eerste zwangerschap ook zwangerschapsdiabetes gehad vanaf 20 wkn. heb het met een dieet onder controle gehouden. mijn dochterje werd geboren met 41 weken en 4320 gram ik heb toen via een dieetiste een boekje gekregen, he ff voor jou gegoogled of ik iets ergelijks kon vinden. http://64.233.183.104/search?q=cache:Gs ... =clnk&cd=7
Ik zie dat je nu weer zwanger bent, ga je het dan waarschijnlijk weer krijgen? Ik hoop van niet voor je!
he vlinderbloem, ben bang dat ik het deze keer ook krijg maar durf nog niet zo op de zaken vooruit te lopen omdat ik al vanaf het begin bloedverlies heb en heb maandag (7wkn) de eerste echo dan weet ik of ik blij kan zijn of niet. fijn dat je iets aan de info hebt.
Hey, De reden van prematuurgeboorte is niet bekend. Waarschijnlijk kon ik het niet meer dragen. Ik ben namelijk niet zo groot en ze was toch 5 pond. Ben nu weer 28 weken zwanger, maar tot nu toe geen diabetes. Ik hou wel rekening met mijn voeding, dus geen suiker meer in de thee etc.
hoi vlinderbloem ik heb ook zwangerschapssuiker en zit ook tegen het insuline prikken aan . ik heb wel een aantal tips voor je moet je maar zeggen of je dat wil ? loop je ook bij een dietiste ? ik baal er flink van van de suiker omdat het bij mij erg tegen valt ik doe zo me best kwa eten en prik nog steeds 1x op een dag te hoog ! en mijn kindje ligt nu 2 weken voor op de groei vande week bij de gyn was 30+3w en de beeb was 32+4 dus ben benieuw hoe dat ontwikkeld ? groetjes maika
Bij mij is na het bloedprikken met ong 21 weken een verhoogde suiker geconstateerd. Ik heb toen een dagcurve moeten laten maken. Ook daarbij was er een waarde te hoog. Dus op naar de dietiste. daar heb ik samen mn voeding mee doorgenomen en kwamen erachter dat die eigenlijk goed is. Dus na twee weken heb ik weer een dagcurve moeten prikken en ook daarbij was er een waarde te hoog. Nu moet ik vanmiddag naar de gyn, maar weet niet wat ik moet vewachten. Kunnen jullie mij dat vertellen?
Nyncke, ik weet het eigenlijk niet zo goed, aangezien bij mij alle waardes te hoog waren.. Ik zou zeggen: ze zetten je op een dieet, maar als je al goed eet lijkt me dat ook niet zinvol.. Geen idee dus! Misschien toch iets van insuline? Maar ik weet eigenlijk ook niet of je daarvoor wel naar de gyn gaat. Sorry, ik hoop dat iemand anders je beter kan helpen. Update van mijn kant: het gaat hier met het dieet heel erg goed! Ik zit gemiddeld op 5.4 ofzo. Ik vind het nu wel zwaar met al dat lekkers in de winkels, en ik denk dat ik het met kerst ook nog wel moeilijk ga krijgen. Wat ik nu wel doe: elke avond een piepklein stukje suikervrije chocolade. Dan houd ik het wel beter vol. Ik ben niet bij een dietiste geweest, ik heb me er zelf helemaal in verdiept en een dieet samengesteld waarop ik het dus gewoon goed doe. Ik heb een bloedonderzoek gehad om mijn HbA1C te bepalen en ik zat op 5.6, dus keurig! Het kindje zit voorlopig nog precies op schema, is dus niet te groot ofzo. Het gaat dus goed!
Ik heb ook last van zwangerschapssuiker, kan het gelukkig ook aardig onder controle houden met een dieet, dus ik hoef waarschijnlijk geen insuline te spuiten (als het zo blijft.) @ Nyncke, ik denk dat de Gyn. je doorverwijst naar een diabetes verpleegkundige, die zal bepalen of je insuline moet spuiten of niet, verder zal je waarschijnlijk extra echo's krijgen om te kijken of je baby niet te hard groeit.
Ook ik heb bij mijn vorige zwangerschap een te hoog suikerspiegel gehad. Moest ook vaak prikken en me elke week melden bij de diabetesverpleegkundige in het ziekenhuis. Ook via het ziekenhuis bij een dietiste gelopen. Dat heeft wel redelijk geholpen, mijn voeding werd aangepast. Mijn zoon is wel 5 weken te vroeg geboren, woog 5,5, pond. Nu 25 weken zwanger en nog geen last van te hoog suikergehalte. Maar heb nu vanaf het begin mijn voeding goed aangepast, en gelijk via Beweging 3.0 een afspraak gemaakt met een dietiste. Zij heeft gewoon een heel voedingsschema voor me gemaakt. Het is best moeilijk om je daar heel strikt aan te houden, en ik moet eerlijk zeggen dat ik af en toe best zondig. Maar anders duren die 40 weken wel heeeeel lang Over 3 weken moet ik ook weer een dagcurve prikken, om te zien hoe het er met het suikergehalte voor staat, ben benieuwd.... Succes!
wat zijn jullie waardes laag zeg, heb net te horen gekregen van mijn verloskundige dat ik zwangerschapssuiker heb ze hebben een meeting gedaan van 12,9 ! ik maak me echt zorgen, wacht nu op een telefoontje van mijn vk en ik moet nu volgens hen bij een gynecoloog onder controle worden genomen .... ik weet me eff geen raad meer ps. heb afgelopen vrijdag een dagcurve gehad. 1e meeting nuchter was 6,7 en de 2e en 3e bijna 13 !
Valentijn, mijn meting was bij de glucosetest 14, dus dat zegt nog niet alles, maar die dagcurve is inderdaad wel hoog. was dat met gewoon eten of ook met glucose?
Vlinderbloem, dat was gewoon met ontbijten heb vandaag een afspraak met een arts....ben zo benieuwd wat hij zegt
Nou ben dus maandag naar de gyn geweest. Tijdens de echo lag het kindje mooi op schema en zij vond de suiker niet extreem hoog. Ik moest deze week weer een dagcurve laten prikken. Dat heb ik gister gedaan. En vandaag weer terug komen bij de gyn. Alle waardes waren nog netjes zei zij. Dus ik mag weer terug onder controle van de vk, maar moet mn suiker wel goed in de gaten houden. Iedereen bij wie wel veel te hoge hoge suiker is geconstateerd heel veel succes ermee.