Mijn collega zei vorig jaar toen ze zwanger was dat ze geen kaneelthee mocht drinken. Maar nu ben ik zelf zwanger en ik lust graag kaneelthee. Mijn collega weet (nog) niet dat ik zwanger ben, dus ik kan het haar niet vragen: Maar weet iemand waarom kaneelthee niet mag?
Volgens mij mag je gewoon kaneel net als honing, alleen straks als de baby geboren is niet geloof ik met de bortsvoeding maar dat weet ik niet helemaal zeker. Pas geboren baby's mogen geen kaneel en honing dat weet ik wel.
kaneelthee mag maar niet teveel, net als andere produkten waar kaneel in zit, je mag het eten en drinken maar met mate: dit komt van gezondvgz.nl: Kaneel Kaneel bevat de smaakstof coumarine. In verschillende dierproeven is gebleken dat coumarine als zuivere stof kankerverwekkend is. Of dat ook bij de mens zo is, is (nog) niet duidelijk. Ook is onbekend of coumarine in de vorm van kaneel hetzelfde effect heeft als zuivere coumarine. Dat zou nog verder onderzocht moeten worden. Kaneel zit in onder meer: kaneelthee, appeltaart, ontbijtkoek, kruidkoek, stroopwafels, kaneelkoekjes, pepernoten en speculaas. Een normaal gebruik van deze producten is geen probleem. hier de link vd pagina: http://www.gezondvgz.nl/%7B5e470067-ebf ... 8f92b43%7D ik hoop dat je er wat aan hebt
Kindjes tot 1 jaar mogen geen honing, voor zover mij bekend is het als de moeder die bv geeft het eet geen probleem. In kaneelthee zit maar zo weinig kaneel, veel minder dan bijv. in kruidkoek dus ik zou me echt geen zorgen maken erover. Daarentegen heb ik ook een collega en die is nu zwanger, als ze zou horen dat het slecht het zou zijn zou ze zelfs niet meer aan een speculaasje ruiken... Het is maar hoe druk je je wil maken. Neem aan dat als er sterkere aanwijzingen zouden zijn dat het slecht was er wel meer onderzoek naar zou zijn gedaan (maar ja, dat zegt niet alles natuurlijk). Een direct verband tussen de gezondheid van een ongeboren kindje en het gebruik van kaneel is tot heden niet aangetoond.
Van de site van het voedingscentrum: Coumarine en zwangerschap Geneesmiddelen met afgeleide stoffen van coumarine (doorgaans anti-stollingsmiddelen) kunnen schadelijk zijn voor ongeboren babys. Coumarine in kaneel heeft deze werking echter in veel mindere mate. Het is vrijwel onmogelijk via eten zoveel coumarine binnen te krijgen dat dat schadelijk is voor de ongeboren baby. Normaal kaneelgebruik, tot gemiddeld twee milligram coumarine per dag, zal dan ook geen nadelige effecten hebben. Twee milligram coumarine zit bijvoorbeeld in: vier speculaasjes of kaneelbiscuitjes 1 stroopwafel 25 gram pepernoten of kruidnoten drie plakjes ontbijtkoek een kwart tot een half stuk appeltaart zie voor het hele artikel: http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnVei ... eel%29.htm
Dat verhaal van die kaneel valt echt wel mee hoor. Onze verloskundige zeidat je echt moeite moet doen om aan de limiet te komen. Ik wist dat in de eerste helft van m'n zwangerschap niet eens en deed regelmatig veel kaneel door bepaalde gerechten. Of ik bakte weleens een appeltaart en dan kaneel erin en nog eens flink bestrooien met kaneel. (en dan een schandalig groot stuk nemen! ) Nou moet je dat natuurlijk niet gaan doen he, maar mijn mannetje is kerngezond hoor!
Thanks voor jullie antwoorden (sorry beetje late reactie van mij). Ik drink nu iedere dag een kopje kaneelthee vind het heerlijk. Verder zal ik wel opletten als ik weer eens pannekoeken maak (met appel kaneel).