Wie heeft hier ervaring mee? Ik hoorde dat ze dit willen gaan doorvoeren bij de school van onze voorkeur. Ik kan me alleen niks voorstellen bij les op de Ipad voor die kleintjes. In de kleuterklassen spelen ze toch vooral nog?
Een I-PAD is geweldig. Onze kleuter speelt er thuis vooral op, en leert er ontzettend veel van. Letters, doolhoven, cijfers, etc.
Schaffen ze op die school dan iPad 's aan ? Ik zou er geen bezwaar tegen hebben ik neem aan dat dat maar 1 keer per week gebruikt word net als computer les.
Nou, nee hoor. De vernieuwingsscholen zetten in op digitalisering. Kinderen groeien op met ICT en er zijn scholen die hun aanbod daar op aansluiten. Top! Er zijn ontzettend veel goede App's en binnen nu en vijf jaar zullen veel meer scholen met tablets werken. Soms bekostigt de school het via fondsen maar het kan ook best zijn dat ouders het betalen. Zie het als een investering in de toekomst. Prachtig!
Bij ons staan er drie computers in de kleuterklas, waarop ze ook daadwerkelijk hele leuke oefeningen doen en zo spelenderwijs ook om leren gaan met de moderne tijd van tegenwoordig. Ik zou alleen maar een voorstander zijn als er dan ook of in plaats daarvan een aantal Ipads aangeschaft zouden worden. De kinderen zien tegenwoordig niets anders en waarom dan niet al van kleins af aan wennen.
Hier ook 2 pc's in de klas waar vooral educatieve spellen op worden gespeeld. Neem aan dat dat met iPads niet anders zal zijn E ze nemen bij ons ook de kleutercitos af op de pc. Geen enkel probleem voor die guppen
Mijn dochtertje is al wezen wennen op haar nieuwe school (stap over vanwege verhuizing) en daar waren ze ook met de Ipad op de kleuterschool bezig geweest. Op haar huidige school mag ze soms ook wat op de computer doen, op die andere school doen ze heel veel met computers. Ik vind het wel best, dat is de tijd.
Er is veel educatieve software op de computer en ook voor tablets. Ken je "electro junior" van vroegah nog? Daar heb je nu een app van, om maar een voorbeeld te noemen. Voor groep 3 is er een app van Veilig Leren Lezen, waarbij ze met letters uit de 'letterdoos' woordjes moeten leggen. (Ik doe er expres even linkjes bij naar de niet-digitale varianten. Misschien dat je sommige dingen nog kent uit je eigen jeugd / schooltijd. Verder kun je ook denken aan apps waarbij ze op een plaatje bijvoorbeeld de visjes moeten tellen en dan het juiste cijfer erbij moeten zoeken. Of een opdracht "Wijs de driehoek aan" of "Zoek de letter b". Vaak is het allemaal lekker spelenderwijs, dus de kinderen zijn echt aan het doen wat ze 'horen' te doen: namen leren door te spelen. Het fijne aan leren met computers / tablets is dat een kind gelijk feed-back krijgt of het goed of fout is. En dus ook meteen kan verbeteren als het niet goed ging. Bijna net alsof de juf of meester er naast zit. En dit soort digitaal lesmateriaal maakt het makkelijker om ieder kind op zijn eigen niveau te laten werken. (Veel softwarepakketten passen zich automatisch aan.)
Fijn al die positieve reacties. Wij hebben zelf ook een ipad en mijn zoon is er onwijs handig mee. Je hebt inderdaad hele leuke apps. Ik dacht meer aan de verslaving. Thuis mag hij er best een uurtje op maar als ze er op school ook nog op gaan. Al zal dat dus niet de hele dag zijn maar voor bepaalde doeleinden. Het is inderdaad de toekomst. Dus kunnen ze er maar beter vroeg mee overweg kunnen.
Mja op school wil de rest van de klas ook.... E zolang niet elke leerling er eentje heeft zal de verslaving wel meevallen toch? Hier met de pc mag je bijv ook geen 3 dagen achter elkaar
Tja... Ergens denk ik: als mensen bang zijn voor verslaving, betekent dit blijkbaar dat het een prettige manier van leren is, die kinderen motiveert. Met zo'n verslaving zal het echt wel meevallen. Hoe meer het gebruikt wordt, hoe gewoner het wordt. (en hoe minder interessant.)
Iedere school is anders. Onze zoon leert ook lezen en rekenen op school, en verder speelt hij ook veel. Op school gebruikt hij soms een iPad, en soms ook een computer. Maar hij doet ook heel veel met blokken bouwen, en gym, en buiten spelen. En wat betreft verslaving moeten we ook niet krampachtig doen. Sommige kinderen willen met iedere pen of potlood die ze zien letters maken. Zijn ze dan verslaafd aan schrijven?
Lijkt mij een geweldige verslaving: leren. Niet zo bang zijn joh voor een device; het wordt het nieuwe leren. Mijn zoon zal op de middelbare geen boek meer vasthouden, dat geloof ik echt.
Overigens wat betreft alleen spelen in de kleuterklas... Daar leren ze superveel van! En ze doen ook veel voorbereidend lezen/schrijven in groep 2. Ze begonnen in groep 2 meteen met de eigen naam schrijven en ze hakken en plakken en rijmen er op los. Leren tellen, herkennen van cijfers en begrippen en het verschil tussen optellen en aftrekken, groeperen van getallen etc Maar in groep 1 hadden ze al naamkaartjes en herkenden ze dus hun eigen naam al. Ook op het planbord moeten ze hun eigen naam "lezen". Het is wel niet echt lezen.. Maar wel een eerste kennismaking.
Op de school waar mijn zoontje straks heen gaat, krijgen de kinderen met de nieuwbouw ook ieder een iPad.het lesmateriaal is in groep 1 en 2 toch al veel spelenderwijs leren...dus zal met de iPad ook wel kunnen.er is een programma van maan roos vis dat mijn neefjes spelen op de iPad.dnk dat het zulke oefeningen worden...
Ik zie het nu al op de school waar ik lesgeef, veel op pc of laptop en ook wij als docenten moeten de pc gebruiken!