Ben ooit eens met een vriendengroep in de ardennen wezen kanoën, zonder zwem/reddingsvesten maar dan spreek je over zo'n 16 jaar geleden. Het merendeel waren ondiepe wateren, maar het laatste stuk kwamen we op een grote, brede rivier uit. Ik vond het helemaal niks (ben niet zo'n held op het water) en echt onbegrijpelijk dat een reddingsvest niet verplicht was. Ik hoop dat dit nu overal verplicht gaat worden en een vragenlijst over zwemdiploma's lijkt mij ook niet overbodig.
W Wij hebben dit met schoolkamp gedaan en de kajak waar ik in zat ging met een noodvaart tegen een boom aan en schoof zo op z'n kop eronder met mij erin. Ik heb geluk gehad dat ik dat heb overleefd Wij hadden geen zwemvest, geen helm en geen training/uitleg gehad. En ik heb geen zwemdiploma (niet op gecheckt). De kracht van het water heb ik toen wel gevoeld en ik ben nog altijd bang van dit soort dingen. Dit was 27 jaar geleden, ik was toen 16, maar vergeet het nooit meer.
Vreselijk zeg.. zulke dingen vergeet je nooit meer. En daar in de ardennen heb je ook stroompjes waar je best hard kunt gaan natuurlijk dus een helm zou ook gewoon verplicht moeten zijn.