Tot hoeveel maanden is de kans op afplatting van het hoofdje van baby het grootst? Ons kindje van 6 maanden lijkt nu een beetje een voorkeurshouding te krijgen, kan dat nog veel kwaad nu?
Volgens mij niet, meende dat afplatting alleen in de eerst 3 a 4 maanden kan onstaan, maar dat weet ik niet zeker..
dat krijgen ze voornamelijk in het begin als ze net geboren zijn omdat de schedel nog zo zacht is, de kans dat ze nu een afgeplat hoofdje zou krijgen omdat ze nu een voorkeurshouding zou ontwikkelen is nagenoeg klein hoor. dus ik zou me er niet al te veel zorgen over maken, gewoon zelf even in de gaten houden of desnoods even navragen op het cb, maar je kunt er nu toch niets meer aan doen want de kinderen kunnne zich op deze leeftijd zelf omdraaien etc en je kunt ze niet vastbinden, dus zal echt wel meevallen denk ik.
Voor de afplatting van het hoofdje maakt het denk ik niet zoveel meer uit nu. Maar voor de ontwikkeling van je kindje is het denk ik nog steeds wel beter om afwisselend naar beide kanten te liggen met het hoofd. Ben geen deskundige, maar ik stel me zo voor dat als ik zelf altijd naar één kant zou liggen met mijn hoofd, ik een behoorlijk stijve nek zou krijgen
Ons nichtje van ruim 4 maand heeft ook een afgeplat hoofdje, ze moet heel snel al een helmpje ophebben. Lijkt me zo zielig. Maar het kan dus al heel vroeg, zij kreeg het al een beetje toen ze nog geen twee maand was.
Hebben ze het met 2 maanden niet meer kunnen corrigeren dan? Hoe lang dragen de kinderen eigenlijk zo'n helmpje? Ik heb trouwens altijd begrepen dat zo'n helmpje niet MOET maar dat het meer cosmetisch is.
juist als ze jong zijn krijgen ze gauw een afgeplat hoofdje als ze een erge voorkeurshouding hebben. en juist als ze jong zijn en het begin is al te zien is het juist zorg om daar op in te springen door er met alle mogelijke manier voor te zorgen dat het kind op de andere kant (of beide kanten) gaat slapen tegen de tijd dat ze 6 mnd zijn geweest hoef je daar niet zo bang voor te zijn en daar gaat het ts om.
@MerleQ: nee, dat helmpje krijgen ze wel echt om de schedel te corrigeren, omdat er door een afgeplat/scheef schedeltje allerlei ontwikkelingen verkeerd kunnen gaan lopen, zoals motorische dingen, maar ook op leergebied. Het preciese weet ik er niet van, maar het is dus niet cosmetisch, (nouja, dat is natuurlijk wel mooi meegenomen dan). TS: Het schedeltje zal op deze leeftijd wel niet zo hard meer afplatten, maar een voorkeurshouding duidt wat mij betreft in ieder geval op het feit dat het het kindje niet voldoende lukt om het koppie te draaien, dus ik zou dan altijd ff naar een osteopaat gaan om het weer los/recht te laten zetten...
Ik zou toch nog wel een beetje oppassen, mijn dochter heeft tot 6 maanden in zo'n zijslaap-kussen gelegen, dag en nacht en vanaf 6 maanden hebben we haar bedje steeds omgedraaid... toch was er vorige keer (met 8 maanden) op het CB voor het eerst een hele kleine afwijking te zien!