Waardes bij zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Lindawen79, 19 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lindawen79

Lindawen79 Bekend lid

9 apr 2019
    896
    628
    93
    Vrouw
    afgelopen week te horen gekregen dat ik zwangerschapsdiabetes heb.
    Weinig uitleg gehad behalve uitgebreid telefoontje met de diëtiste. Daar kan ik best mee vooruit.
    De diabetesverpleegkundige was nogal snel met... we hebben een starterspakket besteld. Krijg je thuis. Stuur je een mail met 2 filmpjes. Wijst zich vanzelf. Dinsdag bellen we hoe het gaat. Nou ja, het duurde iets langer.. maar het is me sowieso een beetje overkomen geloof ik.
    Door de coronamaatregelen gaat alles telefonisch. Uiteraard prima.. Maar ik heb na de uitleg met filmpjes nog niet duidelijk wat de waardes bijv moeten zijn. De vpk zei 4x prikken. Bedacht dat dat dan nuchter en na iedere maaltijd zou zijn. Het zou in het boekje staan maar daar staan 7 tijdstippen.. Kreeg gisteravond pas het pakket dus ben vanochtend begonnen.
    Hopelijk is de andere vpk die dinsdag belt goed te bevragen :cool:
    Iemand die wat licht kan schijnen op de waardes die het moeten zijn? Ik zie bij ziekenhuizen op internet nogal wat verschillen

2. Loesje1988

Loesje1988 Fanatiek lid

24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Ik heb morgen mijn laatste dag thuis prikken. Ik moest dit 4 dagen doen en 4x per dag.

nuchter < 6,0 mmol/l
    1,5 uur na ontbijt, lunch en diner < 7,5 mmol/l

Dit hebben ze mij doorgegeven

1e x nuchter
    2e x 1.5uur na het ontbijt
    3e x 1.5 uur na de lunch
    4e x 1.5uur na het avond eten.

Voor mijzelf houd ik nog bij wat ik dan eet,zodat ik kan zien welke rol dit speelt qua waardes.
    Ook eet ik express wat gevarieerder ,dus ene dag kwark als ontbijt, andere dag broodjes met kipfilet of een krentenbol met boter. De lunch wissel ik nu ook wat meer af, dus dan een broodje ei, andere keer geroosterd bruin brood met champignons en vanmiddag een bordje brinta met een beetje vlokken.
    En het avond eten eet ik dan ook ene keer aardappels, of pasta en gisteren een maaltijd met een stuk minder koolhydraten.

Lindawen79 vindt dit leuk.
  3. Lammetje91

Lammetje91 Bekend lid

12 dec 2016
    938
    578
    93
    Ik moest bij mijn vorige zwangerschap elke dag prikken en de dagcurves elke week doorsturen. Bij mij waren de waardes nuchter altijd onder de 5, dus ik weet niet mag. Ik moest 2 uur na het ontbijt, middageten en avondeten prikken. Waarde moest dan onder de 6,7 zijn.

4. Lindawen79

Lindawen79 Bekend lid

9 apr 2019
    896
    628
    93
    Vrouw
    Dank jullie wel! Ik ga morgen al mijn vragen afvuren aan de telefoon ;)

5. LadyBird90

LadyBird90 Bekend lid

10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Hier moest het 5x per dag, ook nog voor slapen. Nuchter moest ‘ie onder de 5.2 zijn, alle andere onder de 7.0 (bij anderhalf uur na de maaltijd). Goed dat je nog even gaat navragen, want het verschilt inderdaad blijkbaar nogal per ziekenhuis. Succes!

6. indy90

indy90 Fanatiek lid

21 jan 2017
    3.915
    3.603
    113
    Inderdaad wel even een eetdagboek bij houden. Dan is het heel makkelijk om inzicht te krijgen in waar je op reageert.

7. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Grappig indd dat het zo verschilt :roflmao:

Hier nuchter onder 5.3 en een uur na de maaltijd onder 7.8.

Handig om bij te houden wat je hebt gegeten, zodat je herkent waarop je suiker erg stijgt. Ik schrijf het in het dagboekje in het bijzonderheden vakje. Bij mij reageert het suiker erg op (wit-achtig) brood, een ijsje na het warme eten ging wel goed:p

Qua prikken, ik wissel de ring en middelvinger van de handen af, eveneens rechter of linker kant van vinger.
    Met een zakdoekje de eerste bloeddrup weg en dan op het meetstripje. Oh en kijk naar het instellen van de diepte van het prikje he. Brrr, het liefst een zo klein mogelijk prikje.

Het is een gedoe, maar voor het goede doel! Succes!

8. Lindawen79

Lindawen79 Bekend lid

9 apr 2019
    896
    628
    93
    Vrouw
    Vanochtend de diabetesverpleegkundige gesproken. Dit was iemand anders dan vrijdag. Er had schijnbaar nog een filmpje met instructies bij moeten zitten.

Prikmomentwn waren goed, moesten alleen een uur na de maaltijd i.p.v. 1,5 uur.
    Wel apart dat die waardes inderdaad vest verschillen.
    Nuchter moet ik onder de 5,3 zitten
    Een uur na de maaltijd onder de 7,8

Voor nu waren ze best netjes. Had 2,5 dag geprikt.. mag vanaf vandaag om de dag.
    Volgende week opnieuw de evaluatie.

Loesje1988 vindt dit leuk.
  9. Loesje1988

Loesje1988 Fanatiek lid

24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Vandaag heb ik mijn waardes en mijn voedingsschema doorgegeven aan mijn vk. De 2hoogste uitschieters was 7.1 en 1 keer na een bbq chicken pizza 7.2 na 1.5uur, dus onder de norm, beide maaltijden heb ik bewust gegeten,want ik weet dat mijn lichaam hier op reageert, deze bevatten veel suikers en koolhydraten.
    De andere waardes na eten waren allemaal onder de 6.
    Toch begon ze over een diëtiste, om de waardes goed te houden. Hier heb ik toch vriendelijk voor bedankt,omdat de waardes er ver eronder zitten op die 2 uitschieters na, die ik bewust heb gegeten,terwijl ik deze normaal niet tot nauwelijks eet.. En heb ook gewoon gesnoept zoals ik normaal ook doe. Ook weet ik zelf veel over voeding, ben op eigen kracht 20kl afgevallen alleen al door mijn voeding aan te passen en veel cardio. Ook heb ik mijn koksdiploma, dus wij eten al bv spelt pasta ipv normale pasta, bruin brood ipv wit ect, of welk fruit teveel suikers bevatten.
    Moet nu over 2 weken, elke 2 weken een dagje prikken.

Deel Deze Pagina