Mijn moeder is van een 1-eiige tweeling En verder komen er in de familie veel tweelingen en drielingen voor
ze moeten wel bijna tegelijk springen.. anders zou je 1 kindje in je buik hebben van 9 weken bijv en een ander van 13 weken, dus dat zou niet kunnen.. dus ze springen vrijwel tegelijk
@Muppet80: Interessante info. Ben gisteren ook druk aan het zoeken geweest, en gelukkig komen aan moeders kant geen tweelingen voor.
hihi jij ziet een tweeling niet zo zitten begrijp ik.. zou mij wel leuk lijken, maar wel heel zwaar. Als ik naar mijn ouders kijk heb ik er echt heel veel respect voor. Mijn moeder kon nooit werken omdat ze zoveel kinderen had, dan werk je voor de opvang. Ik zou het liefst een eenling en een tweeling willen. Stel dat we meteen een tweeling krijgen weet ik niet of ik het ' risico' zou willen nemen op nog een tweeling of drieling. Weet je wat het lullige is, toen mijn moeder zwanger was van de 3e tweeling had de dokter gevraagd of ze het niet weg wilde laten halen.. niet normaal toch?
het zegt nog niet zoveel hoor.. bij ons komen aan beide kanten enorm veel twee eiige tweelingen voor. nu is het idd alleen van mijn moeders kant erfelijk dus dat zijn 4 of 5 tweelingen waaronder van mijn moeder, die heeft 2 tweelingen gekregen. ik ben dus erfelijk enorm 'belast" wat dat betreft, maar krijg er zelf maar eentje. 50% kans lijkt me wat veel, wat iemand zei? normaal is het ongeveer 1-2% namelijk.
ja voor iemand bij wie het niet erfelijk is vastgesteld.. als het in de familie zit is het echt wel veel zoals bij jou en mij. Heel vaak gaat het ook mis tot en met de eerste 3-4 weken van de zwangerschap waardoor je bloed verliest en daarbij het andere vruchtje maar dat het andere vruchtje wel blijft zitten. Niet veel mensen weten dat omdat het op een ongesteldheid lijkt.
ik denk dat de kans wel hoger is maar zo hoog? mijn vk had het over enkele procenten meer kans. als je 50% kans zou hebben zou dat net hoog zijn als op een eenling.. moet zeggen dat ik zelf wel opgelucht was dat het er eentje is, de echoscopiste had nog extra goed gezocht. mijn oma was teleurgesteld wat je zegt over een vruchtje dat afsterft klopt idd, ik denk dat het wel goed is dat mensen dat dan niet weten, levert misschien alleen maar spanning op.
terwijl ik aan het zoeken ben voor de juiste percentages (als die er zijn) vond ik dit artikel: http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... p_tweeling
hmmm, heb je nog meer kans/ had ik nog meer kans ik was ook percentages aan het zoeken maar kon het niet vinden..zou je trouwens graag een tweeling willen?
Kan ja, maar er kunnen er ook 2 links of 2 rechts springen. Alle opties zijn dus mogelijk. En een tweeling krijgen is erg leuk hoor! (tenminste het zwanger zijn van een tweeling wel )
Twee-eiige tweelingen In sommige families komen meerdere twee-eiige tweelingen voor, waaruit is gebleken dat het krijgen van een twee-eiige tweeling erfelijk kan zijn. Zo hebben zussen en dochters van vrouwen met een twee-eiige tweeling bijvoorbeeld een twee keer zo grote kans om zelf ook een tweeling te krijgen. Het idee dat de kans op het krijgen van een tweeling een generatie zou overslaan, is echter een fabeltje. Doordat het krijgen van een twee-eiige tweeling het gevolg is van een dubbele eisprong bij de moeder, speelt een eventuele erfelijkheid van de vader hierbij geen rol. Wel kan de vader zijn erfelijkelijkheid doorgeven aan zijn dochter en op die manier een tweelingopa worden. -- De kans op een spontane tweelingzwangerschap neemt toe met de leeftijd van de zwangere; zo is de kans op het krijgen van een tweeling voor een 25-jarige vrouw ongeveer 1 op 90.. -- dit gaat dus over een vrouw bij wie het niet in de genen zit.. is het dan bij iemand bij wie het wel in de genen zit 1 op 45? Wie weet dat? Of is het dan 2 op 90? haha sorry hoor maar ben niet zo wiskundig ingesteld.
1 op 45 en 2 op 90 is evengrote kans. nu snap ik wat je bedoelde, het is dus niet dat je 50% kans hebt op een tweeling, maar ipv 1 op 85 (1 a 2%) dus 1 op 45 (2-4%) dus de kans op een tweeling is sterk verhoogd, maar nog steeds veel kleiner dan op een eenling. (4% tegen 96%)
zou het wel leuk vinden, maar eerst 1 kindje om te wennen en te leren lijkt me wel het fijnst en dan nog twee kleintjes erbij.. ik weet niet of wij, als we meteen 2 krijgen nog wel verder gaan voor meer. Ik heb mijn ouders als voorbeeld, maar, met alle respect, is me dat toch te gek. Ze hebben ons heel goed opgevoed enzo, maar als ik kijk wat voor geregel en gestress het soms is, met allemaal grote tweeling wagens en alles dubbel etc en dubbel zoveel gehuil snap ik soms niet dat mijn moeder niet gek is geworden.. (en ik en mijn vriend soms al wanneer ons neefje/nichtje een huildag heeft lol)
helemaal mee eens, het lijkt me ook flink hectisch. mijn moeder heeft ook ronduit toegegeven dat ze de verzorging van een tweeling erg zwaar heeft gevonden. ik weet nog niet hoeveel kinderen we graag zouden willen, maar de kans op een tweeling blijft toch altijd verhoogd aanwezig. we'll see...
hihi wow ja klopt.. we zijn er uit! whoohoo! Wat een teamwork! Vindt dat het lastig te vinden is allemaal hoor. Er is geen site waar alles op staat! @angelbaby; ik doe mee aan onderzoeken over tweelingen en las onlangs dat ze opzoek zijn naar vrouwen die zwanger zijn van een tweeling. Je kunt dan vragenlijsten e.d. invullen. Kijk even op: http://www.tweelingenregister.org/index ... winfo.html daar kijken ze naar de erfelijkheid van veel dingen. @marieke1983; misschien ook wel iets voor jou familie om mee te doen. zie link hierboven!
kijk dan vooral even bij het kopje Meer NTR info.. dus ookal ben je zwanger geworden van je tweeling via IVF dan kunnen ze in de komende jaren genoeg onderzoek doen naar tweeling overeenkomsten e.d. bij je twee beebjes mbt ontwikkeling etc.
haha, teamwork idd! ik zal het tegen mijn moeder en andere familieleden zeggen, misschien vinden ze dat idd wel leuk om te doen!
Aan de ene kant lijkt het me heel leuk, maar aan de andere kant ook vreselijk druk. Zoals we het nu kunnen zien, zouden we graag 2 kinderen willen, maar wel met een leeftijdsverschil van ongeveer een jaar ertussen. Zeer interessante cijfers!
Ik denk juist dat een tweeling als eerste krijgen minder druk is dan later een tweeling erbij. Als het je eerste kindjes zijn heb je ook alle tijd voor hen. Als je dan ook nog een peuter zou hebben, lijkt dat me veel zwaarder.