buikklachten... ongerust!

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door zwolle123, 22 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zwolle123

zwolle123 Actief lid

5 mei 2010
    155
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

ik heb een vraag. Wij zijn in februari gestopt met de pil. Ik heb de pil op advies van mijn huisarts langdurig doorgeslikt (dus zonder stopweek) ivm menstruatieklachten. Tijdens een echo een paar jaar geleden werd mij namelijk verteld dat het erop leek dat ik (lichte) endometriose zou hebben (die echo was ook ivm hevige buikklachten). We hebben een goed sexleven, maar omdat mij ook geadviseerd werd (destijds) om niet te lang te wachten met zwanger worden, hebben we wel ovulatietesten gebruikt, om `de boot niet te missen`, zeg maar... we zijn nu een aantal maanden verder en mijn klachten, zowel rond mijn eisprong, maar ook voor en tijdens mijn menstruatie, worden steeds heftiger (zowel in mijn buik als ter hoogte van mijn eierstokken), zodanig dat het mij begint te belemmeren in mijn dagelijks leven (werken, sport). Moet ik nog een tijdje afwachten om te zien we toch vanzelf zwanger kunnen worden of zal ik toch richting huisarts (en evt. verder) gaan kijken? Ik ben een beetje bang dat de klachten elke maand blijven verergeren en maak me ongerust of we wel zwanger kunnen worden....

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

de klachten hebben te maken met je endometriose en niet met het feit dat je niet zwanger kunt worden. Ik zou wel naar de huisarts gaan als ik jou was. Als je zoveel pijn hebt is een jaar afwachten voor je zwanger wordt wel lang, en misschien kom je op basis van je klachten wel eerder in aanmerking voor verder onderzoek.

Mirjam

3. zwolle123

zwolle123 Actief lid

5 mei 2010
    155
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Mirjam,

bedankt voor je snelle reactie! Ik weet alleen niet zeker of het endometriose is, de mevrouw die de echo deed (was geen arts) vertelde me dat, maar die diagnose is niet officieel gesteld. Lezend op internet zou dat best kunnen, maar goed, dat zegt niet zoveel. Dan toch nog afwachten of voor de zekerheid richting huisarts?

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

je kunt ook vanwege je pijnklachten naar de huisarts, als je niet functioneert vanwege de pijn rondom menstruatie heb je ook goede pijnstilling nodig. Bespreek dan nogmaals je zwangerschapswens en de mogelijkheid om eerder een verwijzing te krijgen. Je kunt ook een verwijzing vragen vanwege de pijn en je vraag of je inderdaad endometriose hebt. Daarvoor zul je ook bij een gynaecoloog moeten zijn.
    Succes!

Mirjam

Deel Deze Pagina