Even een vraag.. Ons zoontje is nu 2 en een half. Thuis gaat spelen super, totdat er iemand komt. Hij verzameld alles, en loopt vervolgens met zijn puzzel, auto,s, kleurboek, blokjes en van alles onder zijn arm want niemand mag iets pakken. Op het moment dat hij gaat spelen dan legt hij het naast zich neer, maar zodra een ander kindje in de de buurt komt dan pakt hij alles snel weer en gaat vervolgens staan wachten totdat het kindje weggaat. Want ow wee! Nu heb ik hem net naar de PSZ gebracht en daar begon hij al gelijk. Bob de Bouwer, een tractor en een puzzel en zo ging hij mij uitzwaaien. Is dit echt normaal gedrag? Hij doet het niet alleen thuis, als we bij mijn zus zijn dan verzamelt hij gewoon speelgoed van zijn neefje en gaat vervolgens spelen, ons neefje hoeft dan maar te kijken of hij raust alles weer bij elkaar in zijn armen. Uiteraard corrigeer ik hier hem in, want echt gepaard gaat met enorm krijsen en geschreeuw. Ik zeg duidelijk dat hij niet met alles tegelijk kan spelen, en zodra hij ergens klaar mee is en wegloopt dat een ander het dan mag pakken. Eenvoorbeeld: Hij speelt met een auto, hij is klaar met de auto en gaat met een puzzel spelen. Neefje loopt naar de auto en hij springt meteen op en pakt de auto af, en gaat daarmee bij zijn puzzel zitten. En dat gaat door tot hij een hele verzameling heeft. Wie herkent dit? En hoe gaan jullie hiermee om?
hahah, ook wel weer heel grappig hoe je het omschrijft Mij persoonlijk lijkt het heel normaal peutergedrag. Ze hebben nu de leeftijd dat alles van MIJ MIJ MIJ is en kunnen nu heel moeilijk speelgoed delen. Jouw zoontje doet dit op zn eigen " verzamel" manier lijkt me. Zal vanzelf overgaan naarmate de tijd vordert Mijn zoon geeft alles af voordat iemand het ook maar af kan pakken.. hierin zal hij moeten leren om een evt duw of afpakken te trotseren. Dit leren ze heel goed op de psz.. succes ermee!!
die 'verzameldrift' zoals jij het noemt is normaal hoor, echt de leeftijd. Tis wel goed om het te blijven benoemen en als hij bv op die auto afvliegt en ermee bij de puzzel te gaan zitten. Dat je naar hem toeloopt, op ooghoogte gaat zitten en duidelijk uitlegt: we leggen de auto nu terug, jij was klaar met de auto en bent nu aan het puzzelen. Pietje mag nu met de auto. Je moet het niet gaan bestraffen, want hij doet niet echt iets fout natuurlijk, maar wel proberen uit te leggen hoe je het wel wil zien.
Hahaha, ik vind het ook een grappig stukje en ik denk ook dat het normaal peutergedrag is. Hier een peutertje wat erg van slag raakt als iemand met iets speelt wat van hem is. Hij pakt het alleen niet af, die confrontatie durft hij nog niet aan te gaan. Met als gevolg dat hij dus behoorlijk overstuur raakt. Ik denk dat wat je doet goed is, maar soms moet je peutertjes het ook maar even uit laten zoeken, zonder je er gelijk in te mengen. Vaak is het ook een kwestie van een kindje tegenkomen die wel de durf heeft om het weer terug te pakken.
haha mijn zoontje wordt bijna 2 en ik herken het ook wel. Wel in iets mindere mate trouwens hoor. Hij loopt altijd met vanalles onder zn arm. Helemaal niet handig, hij kan amper nog bewegen haha. Soms stopt ie zelfs blokjes in zn romper en zn broekzak! hihi Maar hij kan dus ook gerust met een puzzeltje, pakje zakdoekjes, tekening en lepeltje (Ik noem maar iets willekeurigs wat ie graag meeneemt) onder zn arm en in zn hand dan nog iets anders. Soms geef ik hem een tasje/zakje. haha doet ie het daar allemaal in en sjokt ie ermee rond. Vindt het wel schattig Zn broertje doet het trouwens helemaal niet. Hij heeft niet dat hij naar speelgoed snelt om het vast te hebben voor de ander het kan pakken. Maar hij vindt het niet leuk als ie iets laat vallen en zn broer pakt iets. Dan wil ie het toch wel graag terug hebben. Op het kdv doet ie dit weer helemaal niet. T hoort er idd gewoon bij, fase Ik moet er voor nu vooral om lachen
mijn jongen is n paar maanden jonger maar hij doet juist t tegenovergestelde.als een ander kind komt laat hij alles staan of pakt iets anders. of hij geeft het zomaar als een ander kind iets van hem wilt.
Lees: Tip de Muis wil niet delen haha.. Daarin neemt Tip zelfs z'n speelgoed van thuis in een tas mee, als hij bij een vriendje gaat spelen, want stél dat z'n kleine zusje er mee gaat spelen of erger nog: Het stuk maakt als hij er niet is! En dan ontdekt hij dat hij bij z'n vriendje maar liefst met de nieuwe trein van dat vriendje mag spelen! Dat zou hij zelf nóóit gedaan hebben! En hij pikt zelfs nog een stuk speelgoed mee ook, omdat hij daar eigenlijk ook thuis nog mee wil spelen.. maar oke: Hier zulk gedrag ook wel gehad, rond de 2 ook inderdaad. Ook in winkels waar speelgoed ligt. Speelt ze 5 tellen met iets, gaat met wat anders spelen, maar als dan een ander kindje met dat 1e speelgoed wil spelen, jeee! Dan was het ineens nog háár speelgoed!
HEEEEL herkenbaar Maar duidelijkheid is volgens mij de sleutel. Ik moet het soms ook wel honderd keer zeggen, maar het helpt wel. Afpakken doen we niet, en andere kinderen mogen ook ergens mee spelen. Wat ze van mij nog wel eens mag is 1 of 2 dingen weg leggen als je niet wilt dat een ander (kleiner) kindje daar mee speelt. Het is tenslotte haar speelgoed en ik kan me best voorstellen dat ze bijv. haar mooie nieuwe trein niet afgekluifd wil hebben door een baby die hier op de grond zit. Maarrrr, dan pakken we iets anders wat het kindje wel mag. Bij grotere kinderen doen we dit niet, maar bij die kleintjes soms wel. Is ook dan niet echt leeftijdsadequaat speelgoed. Haar manier is dan wel weer om vervolgens veel meer weg te leggen, maar dat doen we dan ook weer niet. Het klinkt hier heeeel vaak: samen spelen samen delen! Oja, en ik heb het ook wel vaker uitgelegd dat het kindje ook weer weg gaat, en dat ze dan geen speelgoed van haar meenemen. Alles blijft hier, het blijft ook van haar, alleen nu gaan we wel samen er mee spelen. Dat stelt haar ook wel gerust!
Fijn dat het geen vreemd gedrag is. Ik straf hem ook niet hoor, ik vertel hem wel duidelijk dat het niet goed is, en hij idd moet delen. Tuurlijk hoeft hij niet alles te delen, maar hij doet het niet alleen bij zijn eigen speelgoed, ook bij iemand anders. En zelf een rugtasje met speelgoed nemen wij ook mee als we ergens heen gaan. En dat is dan heilig maar hij pakt ook van alles van een ander en gaat met zijn speelgoed en dat van het andere kindje zitten. Dus dat maakt echt geen verschil. Wel als hij zijn speelgoed laat liggn en vervolgens met een trein gaat spelen en het andere kindje pakt het dan dan zeggen we ook, dat hij met het speelgoed van dat kindje speelt dus het kindje ook met zijn speelgoed mag spelen. De ene keer accepteert hij het dan en de andere keer is het drama. HEt zal veel geduld vragen, maar vond het toch een soortemet bijzonder gedrag omdat ik dit van andere kindjes niet ken. Wel vertelde ze op de PSZ dat dit vaak bij een eerste kind veel extremer is dan bij het volgende kind. Die is immers gewent dat een ander ook met speelgoed speelt van hem of haar.
Dat merk ik hier heel duidelijk. Eva had echt moeite met speelgoed delen, bij Lisa onderhandelen we wat (ze ruilen vaak) en dan vindt ze het prima. Al begint ze nu wel duidelijker een eigen wil te krijgen daarin, maar dat heeft niets te maken met het moeilijk vinden om te delen, maar dan wil ze het gewoon niet, lekker dwars doen Hier is het motto: samen spelen, samen delen. Zit er echt ingeramd, thuis en op het kdv. Al kan het soms natuurlijk nog wel eens moeilijk zijn. Bij Eva hebben we het destijds uitgelegd hoe het werkt en ze mocht ook wat dingen apart leggen als ze echt niet wilde dat kinderen daarmee gingen spelen.