Beste verloskundige, Vorig jaar ben ik bevallen van een dochter na een zwangerschap van 22 weken. Er bleek een infectie in mijn baarmoeder te zitten waardoor de bevalling in gang is gezet. Er is mij toen verteld dat er met 18 weken een twee-wekelijkse controle wordt uitgevoerd dmv een echo en een kweekje, omdat ze niet weten of mijn baarmoedermond is gaan openstaan of dat eerst de infectie er was en dan mijn baarmoedermond open ging. Nou is mijn vraag: Waarom pas na 18 weken? Er is mij nooit uitgelegd waarom pas na 18 weken en niet eerder. Kan ik bij de gyn vragen of het ook eerder kan die controles of heeft dat geen zin? Ik hoop dat je/jullie hierop antwoord hebben voor mij! Alvast bedankt! Groetjes, Janine
Hoi Janine, Wanneer blijkt dat er inderdaad sprake is van een cervixinsufficientie, baarmoedermond die niet goed sluit, dan wordt er vaak een soort hechting doorheen gelegd, zodat ie niet open kan gaan en op die manier je je kindje weer verliest. Ik weet niet precies waarom het pas bij 18 weken wordt gecontroleerd en niet vanaf 12 weken. Wellicht hebben ze toch geen reden te vermoeden dat er eerder dan voor 18 weken iets gaat gebeuren. Ik denk dat je heel goed kan vragen aan je gyn of het niet eerder kan. Sowieso zal het niet voor 12 weken gebeuren omdat eerst maar moet blijken of het vruchtje blijft zitten omdat de kans op een miskraam voor iedereen in die tijd het grootst is. En wij houden vaak zelfs 16 weken aan. Dus wellicht is dat de reden. Vraag het maar eens na. Groetjes Brigitte