Heel gevoelige tepels; toch gewoon bv kunnen geven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Pickle, 9 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Het is voor mij nog lang niet zo ver, maar ik ben hier wel benieuwd naar.
    Mijn tepels zijn enorm gevoelig -altijd al geweest- en ik vind het bijzonder onprettig als ze aangeraakt worden. Als mijn kindje geboren is wil ik graag borstvoeding geven, maar ik ben een beetje bang dat dit heel pijnlijk en vervelend gaat zijn voor mij. Ik las laatst een tip om je tepels te 'harden' door er met een droge doek overheen te wrijven, maar daar moet ik niet aan denken (de rillingen lopen me over de rug als ik er alleen aan denk :))

Zijn er dames die dit ook hebben/hadden en die toch zonder al te veel problemen borstvoeding hebben kunnen geven?

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik heb zelf heel gevoelige tepels het deed al zeer als vriendlief er naar keek en een ingetrokken tepel. maar ik geef toch al 17 maanden bv. in het begin deed het bij mij zeer maar achteraf was dat een kloofje. van het gewone voeden heb ik geen last gehad.

de eerste keer aanleggen schrikje van de kracht die die kleintje hebben. maar pijn heeft het hier echt niet gedaan

3. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Kijk dat is goed om te horen. Bedankt voor je supersnelle en geruststellende bericht :)

4. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    die droge doek is achterhaald. Behandel je tepels met liefde, daar zijn ze voor gemaakt hoor!
    Ik vond het voeden in het begin ook pijnlijk. Met name het aanzuigen en tussen de voedingen door. Zowiezo is het in het begin erg zoeken, ik vind dat onder andere het mooie van borstvoeding, je leert je lijf en je baby heel goed kennen, maar het is even doorzetten.
    Je hoort heel vaak 'ik heb gevoelige tepels en daardoor is de bv niet gelukt'. Ik wil deze mensen niet voor het hoofd stoten, maar ik denk dat zere tepels er wel een beetje bij horen in het begin. Anders dan kloven, die krijg je door verkeerd aanhappen/aanleggen.
    Misschien kun je voor de bevalling een telefonisch consult hebben met een lactatiekundige. Zij kan je wellicht wat tips geven wat je moet doen als je last krijgt.

Je kunt uiteraard gewoon voeden!

Oja, haal de purelan tepelzalf in huis, deze kun je bij de apotheek bestellen.

Bij problemen kundige begeleiding vragen en niet luisteren naar je moeder/schoonmoeder enzo, das allemaal achterhaald.

Ik hoop dat je een prachtige tijd mag hebben met je baby aan de borst!

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Hier ook heel gevoelige tepels, op het laatst van mijn zwangerschap deed zelf een douchestraaltje erop al pijn. Nu voed ik alweer ruim 9 maanden, dus kan zeker hoor! Niet opruwen met een doek hoor, dat is echt een fabeltje.

6. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

heel mooi gezegd en helemaal waar!

hier heel gevoelige tepels, ik was ook heel bang dat het daarom niet zou lukken (heb er destijds dacht ik ook een topic voor gestart)
    en ja, de eerste week vond ik het echt pijnlijk. ik geef eerlijk toe, op dag 2, 3 en 4 was het het ergst, moest ik echt op mijn tanden bijten bij het aanzuigen. het is overigens alleen bij het aanzuigen, na een paar seconden is het over.
    ik heb toen zelfs gedacht aan een tepelhoedje, maar nooit aan stoppen;) maar net toen mijn vriend ze had gehaald ging het beter en hoefde ik gelukkig niet met die dingen te voeden. ik vroeg ook echt aan de kraamhulp; gaat dit over???? ze zei ja, de een heeft er iets meer last van dan de ander, maar je tepels moeten er eventjes aan wennen. een baby heeft een enorme zuigkracht! en dan minstens om de 2 uur, ook snachts, nou dat hakt er wel in!
    Ik wou absoluut dat de bv zou slagen, daarom heb ik ook doorgezet. ik had ook de handdoek in de ring kunnen gooien maar gelukkig nooit gedaan en nu met 1 jaar pas afscheid moeten nemen..

trouwens niet met de handdoek in de weer gaan hoor, dat lijkt me superslecht! de enige manier om ze te harden is te wachten tot de uk er is;)
    heel veel succes! ik vind het heel goed dat je er nu al mee bezig bent!

7. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Bedankt voor alles reacties! Fijn dat jullie je kindjes allemaal gewoon hebben kunnen voeden :) Ik dacht al dat dat met die doek het zoveelste bakerpraatje was, maar ik was het hoe dan ook niet van plan haha.
    Het zal bij mij vast ook wel lukken, met of zonder opstartpijn, dat heb ik er dan ook wel voor over ;)

8. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    hey, ikzelf heb ook zo'n gevoelig tepels... ik heb in het begin tepelhoedjes gebruikt voor de kloven. nu heb ik hele vlakke tepels en gebruik de tepelhoedjes nu nog heeel even tot de tepel wat "uitgezogen" is... daarna doe ik het zonder... het zijn ne die eerste happen die echt zeer doen en die tepelhoedjes verlichten dat heel erg. ik noet wel zeggen dat het iedere dag een beetje beter gaat!

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ook gevoelig en het voeden was in het begin best pijnlijk. Ik voel het aanhappen soms nog wel maar het valt me alles mee hoor!

10. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Ik heb normaal gesproken geen extra gevoelige tepels. Maar ik vond beide keren met name de eerste 2 weken wel aardig pijnlijk, zeg maar de kraamtijd. Het is net of zijn je tepels wat schraal. Ze moeten er gewoon aan wennen dat zo'n kleintje om de drie uur (of vaker) er aan zuigt. Tussendoor smeren met bepanthen hielp hier goed. Maar na die twee weken heb ik nergens meer last van hoor. Dus dat is tijdelijk! Als je het echt graag wil dan lukt het wel, ookal heb je gevoelige tepels.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Normaal gesproken ook erg gevoelige tepels, ik kan niet eens op de tocht zitten of het voelt al vervelend.
    Maar een kind aan de borst is en voelt toch gewoon heel anders. Ik vind het niet te vergelijken met iets anders (al moet ik nog steeds erg lachen om Daphne Deckers en haar 'knoflookpers' - dat is dan een voorbeeld van een kind dat niet goed aanhapt...)

12. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ik had ook erg gevoelige tepels, maar na de eerste opstart periode heb ik eigenlijk geen last gehad van zere tepels. En dat terwijl ik voorheen het niet eens kon hebben als de waterstraal van de douchekop direct op mijn tepels kwam.

@Dirksmama Haha een knoflookpers, dat lijkt me inderdaad niet goed.

13. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Hier ook gevoelige tepels maar echt nergens last van (gehad) !
    Wel heb ik in t begin met tepelhoedje moeten voeden omdat mijn dochter niet sterk genoeg was om de tepel te kunnen pakken, dus misschien dat dat scheelt.
    Maar heb nog nooit echt pijn gehad, geen kloven o.i.d... Enkel met spruw maar dat kan iedereen overkomen.
    Nee gevoelige tepels zegt in mijn ogen niets! :)

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ook hier behoorlijk gevoelige tepels, al zeg ik het zelf. Met tijden kan ik zelfs niet met mn borsten onder de stralen van de douche staan, gewoon omdat dat super zeer doet. Vriendlief mag er sowieso niet aankomen, haha, dus ja. Maar voeden, dat doet mij absoluut geen zeer (uitzondering daar gelaten, plus dat ik in het begin toch best even moest wennen en het soms even pijnlijk kon zijn).

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Geen gevoelige tepels, wel vlakke en de eerste maanden op m'n tanden gebeten!

Zoontje had nogal een "beet"!:$

Maar dat went en na verloop van tijd voel je er niks meer van hoor!;)

16. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

ik heb ingetrokken tepels en ik heb heel even bv gegeven (daarna gekolfd en in een flesje gegeven, en daarna flesvoeding)

maar ik weet dat ik echt kon huilen (serieus) van de pijn dat het bij mij deed, en het waren geen kloofjes (nog 2x door de zuster naar laten kijken) en ze hapte ook goed aan, al lukte dit niet echt helemaal volges mij door mijn ingetrokken tepels

zelfs met tepelhoedje deed het echt ontzettend veel zeer, ik snap dat het best zeer kon doen, maar dit vond ik geen normale pijn om het vol te houden, vandaar (en nog door veel meer redenen) ben ik uiteindelijk gaan kolven en het in een flesje gegeven.

al had ik achteraf gezien liever een lactatiekundige ingeschakeld want heb er nog altijd spijt van dat ik het niet langer heb volgehouden dus als er ooit een 2e mag kome, ga ik er voor de volle 100% voor.

daarvoor had ik ook niet graag dat iemand aan mijn tepels zat, maar echt gevoelig ofso waren ze niet heel erg denk ik.

ik denk dat je het gewoon moet proberen en dan zien hoe het gaat :) suc6!

Deel Deze Pagina