Hoi Dames, Wij hebben 3 kindjes via icsi traject en nu hebben we nog een aantal cryos. Mijn man wilt heel graag een 4e kindje, ik zit alleen enorm te twijfelen. Hoe is de overgang van 3 naar 4 kindjes? Grotere auto moet er komen. Hebben ze allemaal een eigen slaapkamer nodig? (Met name als ze pubers worden) Ik zie nog veel beren op de weg, terwijl mijn man er heel gemakkelijk in staat. dus ik ben wat opzoek naar verhalen hoe jullie het ervaren
Wij hebben er 4. De jongste wordt over ruim een maand 2 jaar. Nog een baby'tje erbij betekent natuurlijk weer wat meer gebonden zijn aan huis, qua slaapjes en voedingen. Al kan het één en ander in principe ook onderweg/van huis gedaan worden. Met oudere kinderen moet je wel wat meer van hier naar daar. School, zwemles, speelafspraakjes. Dat maakt het druk. En dan moet de kleinste nog mee. Ik vond het met de komst van de 4e meer druk met de oudste twee dan met de jongste. Pubers heb ik nog niet. De tweede en derde delen momenteel een kamer. Ze zijn (bijna) 7 en 4,5 jaar, dus voor nu is dat prima. En wie weet waar we over een aantal jaar wonen en of daar dan wel een extra kamer is. Je hebt gewoon nog een kind om aandacht aan te geven en soms is dat lastig. Als je moet werken, het huishouden moet doen en er ook 4 kinderen graag even tijd met jou willen. Uiteindelijk vind je daar dan je weg ook wel weer in. Ik ben heel blij met onze 4e en natuurlijk ook met onze andere 3. Ze zijn alle vier heel verschillend en toch zie je gelijkenissen tussen ze. We hebben inderdaad een grotere auto moeten kopen en op termijn passen ze daar ook niet meer allemaal in, want de achterbank is echt een kinderbank, maar dat zien we dan wel weer.
dankjewel voor je berichtje! fijn om dit te lezen hoe jij/jullie erin staan! Het geen wat me ook nog wat tegen houd is dat ze volgend jaar alle 3 op school zitten. Dan zou het wat rustiger worden Maar met een 4e zijn we weer terug bij af. ik moet nog even aan het idee gaan wennen om voor een 4e te gaan
Hier 4 kinderen. De oudste 2 zijn al wat ouder. Ik vond de overgang niet heel heftig. Ja grotere auto. Die hebben we moeten kopen. Verder hadden we nog een kamertje over. Ik vond nr 3 lastiger, omdat ik toen de voor de andere 2 naar school moest fietsen. Nu gaan de de oudste 2 zelf en de 3e is nog geen 4. Het is wel lastiger om je aandacht te verdelen, vooral in het begin. Nu gaat dit beter, omdat ze al 7 mnd is en ook lekker alleen kan rommelen. Ik herken ook zeker dat ik drukker ben met de oudste 2 dan met de jongste 2. Ik ben enorm blij met onze 4 kinderen. Een 5e zou leuk zijn, maar daar denkt mijn man anders over.
Wij gaan niet meer voor een 4e. Vond het traject heftig met kinderen erbij. En merk ook dat het gewoon lastig is: de oudste heeft echt zn eigen leven. Afspreken met vrienden en sporten. Dat combineren met nog een broertje die tussen de middag 4 uur slaapt is lastig. Ik kan bij de oudste ook gewoon niet helpen op school; zit met de jongste.... Als nr 3 ook naar school gaat kan ik iig voor nr2 en nr3 wat meer betekenen. Qua auto... wij hebben een 7 zitter (ook zodat we vriendje kunnen meenemen)maar onze oudste past echt niet meer op t achterste bankje. Is echt een kinderbankje. Ook zitten we met de kinderen qua interesses: ze schelen onderling zo'n 4 jaar allemaal. De oudste heeft veel moeten inleveren wat dat betreft, ook hij moest weer terug naar af door t ritme van de kleintjes. De 1 zit in t kleuterbad te spetteren en hij gaat van de wildste glijbanen. Dus als gezin splitsen we ook wel op. Eigen kamer vind ik een must. De 1 en 2 slapen nu nog samen maar we hebben nog wel een zolder. Dus nr 1 gaat echt wel een eigen.plek krijgen.
Ja als er iets meer leeftijds verschil tussen zit is ook wel fijn. Ik vond de afgelopen jaren best pittig omdat we ze dicht op elkaar hadden. Maar ze spelen zo leuk samen nu, dat was het wel waard. en opzich als we nu voor een 4e gaan, zit de 3e ook net op school. Dus dat is wel fijner! Alleen qua sporten en afspreken word het chaos
Ja ik kan me hier ook helemaal in vinden wat je zegt. Ook qua tijd voor de andere, de oudste heeft idd zich al zoveel moeten aanpassen en heeft de meeste aandacht eigenlijk nodig. Vaak kan ik hem dat niet geven dus voel me dan wel schuldig!
Leuk 4 . Hier kwam de 4e er ‘gewoon bij’, maar dat kwam ook omdat de 3e nog net geen 2 was, dus ik zat er nog in. Eigen kamer, als ze klein zijn niet per se, wij hebben tot de oudste 11 was maar 3 slaapkamers gehad, dus ze moesten tot die tijd delen, maar nu de oudste 15 en 17 zijn, zeker wel. Nu heb ik ook tussen de meiden ruim 5 jaar zitten en de jongens schelen ruim 9 jaar, dus qua samen op een kamer slapen is dat niet relaxed. De een heeft een bedtijd van half 8 tot 7 en de ander het liefst van 12 tot 12 . Wij proberen wel regelmatig individueel aandacht te hebben voor een kind, en voor ons is 4 dan wel echt de max. Maar dat ligt voor iedereen anders. De een heeft z’n handen al vol aan 1 kind en de ander draait z’n hand er niet voor om om er voor 6 of meer te zorgen. Dat moet je (en je partner natuurlijk) echt voor jezelf bepalen. Succes met het maken van de beslissing!