Volgens mij missen we 't punt van het onderzoek 'n beetje... Er is onderzocht dat leerkrachten kinderen met bepaalde namen bij voorbaat kansloos of kansrijk vinden en ws. daar naar handelen, vanuit een (onbewust) vooroordeel. Zegt dat wat over jou als naamgever? Of zegt dat wat over de buitenstaander? Als jij 'n Didier hebt gebaard zegt nog niet dat je 'n kakker bent en als jij 'n Jayden hebt gebaard zegt niet dat je uit 'n achterbuurt komt wegrennen (en als is dat wél zo, dan nog zeggen beide zaken níets over je manier van opvoeden), maar 'men' heeft nou eenmaal bepaalde linken met bepaalde namen. Dat zegt niets over jou als persoon, als moeder, maar wél heel veel over het gros van de mensen die een kind dezelfde naam meegeven én over de omstanders die er (wellicht niet zo bedoeld) over oordelen... En zeg nou eerlijk, ken je zelf helemaal geen namen die je zo 'asociaal' of 'kak' of 'nietzeggend' vindt dat je er gelijk een beeld bij hebt? Ik vind het dus juist góed dat er zulke onderzoeken gedaan worden, omdat er onderzocht is hoe men reageert op bepaalde namen. Dat kan nut hebben om tot een bewustwordingsproces te komen. Als ik als leerkracht zou lezen dat mijn beroepsgroep zo oordeelt, zou ik in 't vervolg wel tien keer achter m'n oren krabben voordat ik automatisch van een laag niveau uit zou gaan bij 'n Djustin of 'n Wesley!
Mijkeltje, wat jij schrijft had ik ook geschreven kunnen hebben. De wetenschappers beweren namelijk niet dat mensen met die naam kansloos zijn, maar dat daar door veel leerkrachten een stempel op wordt gedrukt. Dát kan wel degelijk effect hebben. Als jouw zoontje constant wordt behandeld als asociaal of je dochter als heel dom, dan is de kans wel groter dat ze daar naar gaan handelen. Puur omdat zij door de buitenwereld in dat hoekje worden geduwd. Ik vind zulk onderzoek juist goed, omdat het mensen bewust maakt welke vooroordelen je hebt, of deze bewust zijn of onbewust.♠
@elke: haha, jij ook hier roderick kan inderdaad een witteboordcrimineel zijn, maar vaak zijn ze, zoals je zelf al zegt, dan weer crimi in bv t bankwezen, en op een of andere kansvolle (slimme) manier op die hoge plek waarvan ze misbruik maken gekomen. meer een geval van tekort aan geweten denk ik dan. @mijkeltje: helemaal mee eens, het onderzoek gaat dieper en verder dan alleen de ouders. overigens vind ik WEL dat de naam die ouders een kind meegeven iets over de ouders zeggen! ten eerste uiteraard smaak, maar je kan er meer uit herleiden: bv, een diederik-roderick-olivier is 99% een jongen uit een (wannabe?) ' gegoed ' milieu terwijl een destiney-shjaniyah-kelsie in elk geval voorkomt uit ouders die weinig affiniteit of talent met taal hebben... anyway, het is interessante materie vind ik. juist omdat vele vooroordelen ONBEWUST zijn (dus ook mensen die zeggen niet in hokje te denken hebben ze! its in the mind! ) is zon onderzoek leerzaam en bewustmakend.
Dat plaatje van Beavis and Butthead er naast is geniaal! Mijn broertje heet Kevin. Die is niet kansloos. Maar wel altijd erg hyperactief geweest en absoluut geen heilige. Hmm, bizar onderzoek.
Nee, maar 't onderzoek gaat ook niet over je broertje natuurlijk. Het gaat, nogmaals, over hoe ánderen tegen zo'n naam aankijken. In Duitsland (waar het onderzoek gedaan is) zouden veel leraren dus geneigd zijn jouw broertje wél als 'kansloos' te zien, enkel vanwege zijn naam, ongeacht of hij wel of niet 'kansloos' is. Het gaat om het vooroordeel, niet om de persoon met die naam of de naam zelf. Bizar zou ik 't dus niet willen noemen, juist, zoals ik al zei, postitief. Je kunt alleen een vooroordeel veranderen, door bewust te zijn van 't feit dat je 't hebt en als zo'n onderzoek daaraan bijdraagt. Er zijn idd ook genoeg onderzoeken gedaan naar welk type namen er bij wélke 'lagen' in de bevolking geliefd zijn en ja, daar zit verschil in. Ook dát zijn gewoon feiten... Het is inderdaad interessante materie.
Tja... Bij mij om de hoek zit een vmbo-school. Ooit zat ik in de bus naast een docente van die school en kon ik een blik werpen op een namenlijst van één van haar klassen. Priscilla, Soraya, Porsia, Britney... En ik zal eerlijk zijn, mijn eerste gedachte was ook: 'Hm, die meiden worden vast geen captains of industry later.' Maar hey, ik heet zelf Anita, en met mij is het ook best goedgekomen.
Ik heb zelf op het vroegere VBO gezeten en daar zaten helemaal geen kinderen met dat soort namen...Dus ja het verschilt zo erg
Blijkbaar een topic waar ze in meerdere landen mee bezig zijn. Vorige week stond was dit te vinden op een nieuwssite in BE deredactie.be: Geef uw kind niet zomaar een naam En ik moet helaas ook toegeven dat er soms een vooroordeel is bij sommige namen *schaam*
Ik had zoiets al gelezen in het column van Daphne Dekkers in de vrouw, zij had gelezen dat leraren en managers mensen die een naam hebben die eindigen op een Y (zoals Jordy, Mandy) lager ingeschat worden dan mensen die een naam hebben die eindigen op een E (Charlotte e.d.). Vind het wel een interessant onderzoek, het is toch een manier van hoe de hersenen werken en dus een vooroordeel creëren. Zelf denk ik ook bij bepaalde namen van: "hmmm ja...." En inderdaad bij andere namen stel ik me eerder een hoog opgeleid persoon voor, of waarvan de ouders een succesvolle carriere hebben... En nee aan de naam ligt het natuurlijk niet of je een succesvolle carierre tegemoed gaat.
Dat doe je dus wel Wellicht niet bewust en wellicht niet wat betreft namen, maar er zijn ze-ker zaken waarbij je (onbewust) in "hokjes" denkt.
@belle: @merijn: ja das juist zo grappig, op onbewust gedrag heb je geen invloed! trouwens, over bewust en onbewust gesproken, kennen jullie het johari-venster? superinteressant vind ik! het gaat over wat jij bewust EN onbewust aan anderen laat zien, en wat niet, en wat anderen van jou zien dat je zelf niet ziet!!!! http://www.authentis.be/UserFiles/File/Perception%20Johari%20NL.pdf?PHPSESSID=b36e534c7a674e41118fb3abb226efa2 (meer iets voor een ander topic misschien..)
'k Heb 't er ooit over gehad bij 'n communicatietraining, maar 't is nogal weggezakt... Wel informatief, als ik wat wakkerder ben zal ik 't eens doorlezen...
Vooroordeel of niet, het komt niet uit de lucht vallen, zoiets is toch op een of andere manier ontstaan. En ja, dan zal ik maar eerlijk zijn, ik heb wel gelijk een beeld bij bepaalde namen, gewoon omdat het 9 op de 10 keer ook klopt, maar dan bedoel ik vooral qua uiterlijk (kleding, kapsel en afkomst). Ik vind het wel erg jammer dat die kinderen gelijk als kansloos of juist als veel belovend worden gezien, want zoiets heb ik dan weer niet. Qua opvoeding, gedragsproblemen en intelligentie koppel ik dat niet aan die namen. Al denk ik wel dat die Florisjes, Fleurtjes etc. eerder een goede baan krijgen, doordat pap's vaak een goede baan heeft, geld voor een goede opleiding en connecties die daaraan bijdragen.
Ik heb wel eens een paper geschreven over de invloed van de aantrekkelijkheid van een (basisschool)leerling op de verwachting van de docent. En he verrassend, als een kind als "knap" (een beetje een rare term mbt een kind ) wordt gezien, is de verwachting ook hoger gespannen. Uiteindelijk resulteert dit echter (gelukkig) niet in hogere cijfers. Al zijn er wel veel onderzoeken die menen dat knappe mensen succesvoller zijn.
maar toch denk ik ook nog steeds dat het per land verschilt. mij naam ( mandy) is gekozen omdat het een australische naam is en mijn moeder daar vandaan komt. verder ben ik eigen baas en doe het goed. woon in de beste wijk van den haag en praktisch aan het strand. zoiets komt niet zomaar uit de lucht vallen, daar moet je wat voor doen natuurlijk. ben trots op me naam maar toch nog steeds voel ik me aangevallen haha, maar dat is juist omdat ik het van de naam Mandy dus juist niet verwachtte en dat bedoel ik helemaal niet arrogant ofzo hoor.
Grappig vind ik dat Fleur vaak als "kak"-naam gezien wordt, terwijl ik dat dus helemaal niet vind. Mijn zusje heet namelijk Fleur en zowel zij als mijn ouders (nou ja, vader en stiefmoeder) zijn helemaal niet kak. Mijn vader is belastingdeurwaarder en mijn stiefmoeder boekhoudster. Mijn zusje is aan het afstuderen (ok, ze is wel slim, doet universiteit enzo), maar is echt zo'n spijkerbroek-met-gympen type. Grote kans natuurlijk dat als mijn zusje geen Fleur had geheten dat ik het ook een kak- c.q. hockeynaam had gevonden. Ik heet zelf overigens Tosca en dat wordt schijnbaar nogal vaak gezien als een honden-naam. Hoe vaak ik niet gehoord heb: Hey, ik ken een hond en die heet ook Tosca..." *zucht* Maar goed, da's weer een heel ander onderwerp, haha.
Ik heb met multi problem gezinnen gewerkt en ik ben een hoop Kevins, Wesleys, Priscilla's en Jenaya's tegengekomen Geen Valentijn, Olivier of Annabel te bekennen Dus tja, ik snap het vooroordeel wel een beetje. Hoewel ik het niet goedkeur. Juist door het vooroordeel worden veel kinderen 'verkeerd' behandeld waardoor je juist negatief gedrag stimuleert lijkt me. Dan krijg je een hoog 'zie je wel' gehalte.
Haha Mandy, ja, ik denk ook dat het per land verschilt hoor. Ik had een Mandy in de klas die op haar zestiende zwanger was, altijd inkijk had tot haar navel, geblondeerd was etc. Maar ik heb ook een hele leuke, aardige Mandy met genoeg hersens als collega gehad (haha, toen woonde ik nog in Den Haag, toevallig...maar zij woonde daar niet, dus dat zul jij wel niet zijn ). Ik heb trouwens niet echt een bepaald beeld bij 'een' Mandy. @Mermaid, het zusje van onze hond heette ook Tosca , maar ik ken ook wel menselijke Tosca's hoor!
Haha ken ook een mensen-Tosca en een honden-Tosca. Ik heb het met de naam Ricardo, verschrikkelijk. Had het er laatst over met een kennisje die op het bijzonder onderwijs lesgeeft en die heeft al een heleboel Ricardo'tjes voorbij zien komen. Haar vriend is gymleraar en zijn Ricardo's waren ook stuk voor stuk rotventjes... Met de naam Mandy heb ik dat weer helemaal niet. Wel met b.v. Destiny