kant & klare maaltijden, wel of niet goed voor kind? - eet dilemma.

Discussie in 'Voeding' gestart door Nosam, 10 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    #1 Nosam, 10 jul 2014
    Laatst bewerkt: 10 jul 2014
    elke dag weer heb ik een maaltijd dilemma.
    ik moet 4 avonden in de week 's avonds alleen
    eten met mijn zoontje van bijna 2.

waarvan 2 avonden ik pas om kwart voor 6 thuis ben.

ik weet gewoon echt niet meer wat te halen of te maken.
    grootste euvel, mijn zoontje eet niet. wat ik hem ook voorzet
    hij eet het gewoon niet, prima, dan niet, ik ga de strijd
    niet meer aan. dat maakt het alleen maar erger.

alleen wil ik hem dus wel elke avond wat aanbieden, je weet maar nooit.

om 6 uur heb ik niet zo heel veel zin om meer te koken voor ons tweetjes en de 2 dagen dat ik niet werk kook ik dan voor mezelf eigenlijk want zoontje eet toch niet, maar daar is de lol ook wel van af.

kant en klare maaltijden, welke zijn goed, ook voor kids.
    misschien stamppot van de groenteboer? iets van de AH?

ik wil van het 'wat nu weer te eten'-dilemma af. en ik ben geen keukenprinses. ;)

P.s. mijn man is ook een hele slechte eter, die lust ook bijna niets
    dus dan is de lol er écht snel af om iets lekkers te maken.

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Mja als je voor je zelf kookt kook dan extra en gooi het in de vriezer. Als je dat dan op werkdagen. Eruit haalt dan heb je vers eten en nog goedkoper ook

3. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Ben vaak ook zo inspiratieloos om wat te verzinnen om te koken.. :/

4. tuc

tuc Niet meer actief

Wat edelweiss zegt..kant en klaar staat vaak gelijk aan megaveel zout..wat slecht is voor je kindje.
    Ik zou idd de dag van te voren koken en in de koelkast of vriezer. En hou het gezellig aan tafel, eet met hem en geef het goede voorbeeld;)

5. tuc

tuc Niet meer actief

Wat voor groenten vind je lekker...zal ik wat ideetjes opschrijven die hier in de smaak vallen en anders zijn dan agv.

6. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Ja dat laatste loopt nog wel eens mis, dan krijgt hij een potje en eet ik salade ofzo. Dat wil ik niet meer.

Wat ik lekker vind qua groente?
    Eigenlijk alles wel. :) Ben ook dol op sla, spinazie, worteltjes etc. Eigenlijk lust ik heel veel. Alleen ben niet zo'n keukenheld. ;)

Zoontje en man zijn mega slechte eters (zoontje heeft het dus niet van een vreemde) beide lusten niks. willen ook niks proeven. :(

7. tuc

tuc Niet meer actief

O lastig ja want ook papa moet het goede voorbeeld geven..eerst die even opvoeden:D maar wat vaak goed werkt is ovenschotels..bloemkool of andere groente in een overschaal met aardappelen, wat room erdoor en een laagje kaas. En wij proberen met simpele groenten vaak net een andere combi te maken zodat het steeds wat anders is.

vandaag kook ik wat sperziebonen en die roerbak ik daarna met stukjes stukjes gele, rode en groene paprika, knoflook, lenteuitje, cherrytomaatjes, kerriepoeder en wat spekreepjes. En dan met rijst.
    Toch gewone sperziebonen maar net even anders.

8. sab1988

sab1988 Niet meer actief

Ik Zelf kan een gezonde maaltijd in 15min klaarhebben. Dat is wel te doen toch op werkdagen?
    Het wordt dan als ik geen zin heb om te koken snel gewokte groente (zo een vers pakje uit de koeling) rijst (builtje 10 min koken) of mie erbij en nog iets van vlees erbij eventueel 😊
    Snel makkelijk lekker

9. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Wat mij helpt tegen het inspiratieloos zijn, wij eten op vaste dagen in de week hetzelfde soort gerecht. En dan bedoel ik:

maandag; hollandse pot
    dinsdag; pasta
    woensdag; hollandse pot
    donderdag; oosters
    vrijdag; makkelijk (meestal friet halen)
    zaterdag; kan van alles zijn
    zondag; vleesgerecht (rollade op brood / shoarma / hamburgers)

Zodoende hoef je niet op alle dagen alle mogelijke gerechten na te lopen, maar op maandag bijvoorbeeld alleen over welke groente en vlees je bij de aardappelen maakt. Op donderdag bedenk ik alleen eten we rijst of mie en met welke roerbakgroente en/of saus ;). En als je inderdaad wat grotere porties maakt en daarna invriest ben je lekker snel klaar als je thuis komt van je werk:D

10. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Daar baal ik ook enorm van van Papa, hij moet inderdaad
    het goede voorbeeld geven, maar dat dat hij dus echt niet.
    Vroeger toen hij zelf die leeftijd had van ons zoontje was hij
    net zo erg. At ook nooit volgens schoonmoeder.

Dus hij heeft het zeker niet van een vreemde.
    Hij eet nu al een jaar heel slecht. Alleen macaroni krijgt hij nog
    naar binnen ;)

Ik schrijf je tips hierboven even op! Daar kan ik vast wat mee.
    Super! :)

11. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    thanks sab! die schrijf ik ook op :) alle tips zijn welkom :D
    ben gewoon compleet inspiratieloos door mijn niet etende man & zoon ;)

12. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Dankje! Dat is inderdaad wel heel slim bekeken :D

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.468
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat betreft voedingsstoffen en vitamines zijn kant en klare maaltijden prima. Maar voor de smaakontwikkeling vraag ik het me ernstig af.
    Ikzelf maakte eens in de zoveel tijd een hele vriezerlade vol met maaltijden (klein avondje werk) en zette dan elke ochtend zo'n maaltijd in de koelkast om te ontdooien. Bij thuiskomst even opwarmen en klaar. Smaakte echt veel beter dan kant en klaar!

14. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.468
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    O, ik lees nu dat je het anders bedoelt. Ik dacht dat je vraag over (Olvarit) potjes ed ging. Sorry!

15. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    De kant en klaar maaltijden bevatten vaak erg veel zout, voor een volwassene is dit voor een keer niet heel erg, maar standaard niet goed. Voor een kindje nog minder goed ;)
    Dan kun je beter van olvarit oid een potje pakken.

Wat ik vaak doe is bijvoorbeeld in het weekend (of andere vrije dag) een grote pan pasta saus maken. Ik maak het meestal vers en dan vries ik een groot gedeelte in, in zakjes/bakjes zoveel als ik ongeveer gebruik. (Ik kook dan voor bijv 6x)
    Sochtends uit de vriezer en savonds opwarmen en past koken. Dan ben je zo klaar ;)

Als je diepvries groente pakt of evt uit blik/pot (zit vaak wel zout in) hoef je de groente alleen nog maar op te warmen.
    Aardappels kun je ook op 1 dag voor 2 keer maken. 1e dag extra veel schillen en koken, restant in de koelkast bewaren en de volgende dag even opbakken.
    Of een aardappel poffen in de magnetron, aardappel schoonmaken (niet schillen) en afhankelijk van de grote 10/15 minuten op 900 watt.

En idd rijst gerechten of roerbakken.

16. evelienharmsen

evelienharmsen Actief lid

15 jan 2013
    447
    0
    0
    NULL
    NULL
    De vriezer is ook onze beste vriend haha. Wij maken standaard te veel avondeten, vriezen een portie in en hebben dus een hele vriezer vol keuze. En als het goed is blijven bijna alle voedingsstoffen en vitamines aanwezig als je het snel invriest.
    Btw over de smaakontwikkeling, wat wordt daar precies mee bedoeld? Ons zoontje eet ook met zijn 20 maanden geen losse groenten, die moet ik echt verstoppen in de rest van het eten. Dochter eet alles, maar zoontje vertikt het soms gewoon. Zou die smaakontwikkeling niet gewoon vanzelf ooit goed komen?

17. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Wij zorgen meestal dat het eten al voorbereid is de dag ervoor, dus aardappels/groenten al geschild en ik de pan, hoef je alleen maar aan te zetten, een worstje is zo gebakken erbij.
    Ik gooi vlees ook altijd in porties in de vriezer en de kip bijvoorbeeld al gesneden. En er is genoeg voorgesneden groente te krijgen, onze groenteman heeft het ook.

Ter inspiratie:
    Neem eens de tijd om in de supermarkt te kijken wat er allemaal is aan kruidenmixen, woksauzen etc, bijv van Conimex als je van oosters houdt, of de wereldgerechten van Knorr. En een pot pastasaus of potje pesto kan ook prima. En een keer een zak/blik soep met broodjes kan ook prima. Maar ook dat kan je prima zelf maken en invriezen.
    Die laatste kan je met je zoontje twee keer van eten, kan je de helft in de vriezer mikken. Die maaltijden kosten echt weinig moeite.
    .

Voor goede tips, neem eens een duik in de supermarktbladen zoals de Allerhande, daar staan echt heel veel simpele maaltijden in, en dan net ff anders dan je zelf zou bedenken.

18. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.468
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Smaakontwikkeling: dat een kind het verschil proeft tussen een wortel en een sperzieboon. (Etc). Veel potjes zijn een mengsel van zo'n beetje hetzelfde en de ene keer wat meer van het een dan van het ander (kijk maar op potjes Olvarit, 9 van de 10 keer zit er wortel in).
    Bivendien zit alles door elkaar gehusseld als een stamppot.
    Door al op jonge leeftijd kennis te maken met veel verschillende smaken is het meer waarschijnlijk dat ze ook op latere leeftijd veel verschillende smaken zullen waarderen. Geen garantie om een makkelijke eter te krijgen, maar het draagt wel bij.

19. unknowable

unknowable Niet meer actief

Bij de slager hebben ze ook maaltijden die je alleen maar op hoeft te warmen. Elke dag vers gemaakt! :) Doen wij ook als we weinig tijd hebben, makkelijk en geweldig lekker!

20. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Verplaatst naar voeding.

Deel Deze Pagina