kant & klare maaltijden, wel of niet goed voor kind? - eet dilemma.

Discussie in 'Voeding' gestart door Nosam, 10 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ik ook eet 3 keer per week alleen met twee kids.
    Voor baby heb ik mijn hele vriezer vol met zelfgemaakte hapjes. Sta 1x in de twee weken een halve dag in de keuken en ga dan helemaal los met hapjes maken :D. Hij heeft dus altijd wat te eten.

Voor mijn dochter en mij is het die drie dagen gewoon iets makkelijks. Gebakken aardappels, stukje vlees of vis en groente. Dat zet je echt binnen een kwartier op tafel. Soms maak ik een dag van tevoren soep en eten we daar een lekker stokbroodje bij.

2. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Tomatensoep maak ik ook regelmatig. Alleen eet zoontje dat ook niet. Hij eet dus alleen Macaroni met Pastasaus daar smult hij echt van dus dat wat over is gaat sowieso vaak de vriezer in. Hij eet 2 dagen in de week macaroni, soms 3 (dan krijgt hij tenminste iets binnen)

Maaltijden die gemaakt zijn die in de vriezer kunnen, moeten die dan direct na het koken erin? Of eerst laten afkoelen? Dat vraag ik me al een tijdje af. :)

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Voor het behoud van vitamines en het vermijden van bacteriën is het beter om zo snel mogelijk af te koelen en in te vriezen. Vanuit ecologische overwegingen is het beter eerst zo te laten afkoelen, want je diepvriezer verbruikt veel meer energie als het iets van heet naar diepgevroren moet koelen, dan wanneer je het van koud naar diepgevroren moet. Bovendien stijgt de temperatuur in je diepvries tijdelijk wanneer je er iets warms inzet, waardoor dat dan weer nadelig is voor alle andere voedingswaren in de diepvriezer.

4. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Dankje voor je antwoord.

Maar ik zag nog iemand voorbij komen die zei kant en klare maaltijden van de slager / groenteboer.

Die zijn echt vers? En niet veel zout zoals andere kant en klare maaltijden?

Dat is misschien ook nog een optie voor de écht drukke dagen.

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat hangt natuurlijk van de slager in kwestie af :)

Maak anders een keer spek met eieren, of gooi vis en een zakje wokgroenten in de wok, of koop een gebraden kip met appelmoes en een boterham, of gewoon soep met stokbrood. Dat zijn onze weinig-tijd-opties.

6. unknowable

unknowable Niet meer actief

Hier gaan we naar de Keurslager. Ze worden elke dag vers gemaakt, dus neem aan dat er niet zo veel zout in zit. Dat proef ik ook niet.

Vanavond weer zo'n avond dat ik alleen eet, zo maar even langs de slager :) Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

7. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Als je echt geen puf hebt en je kind bijna niets eet zou ik twee van die dagen hem een potje geven. Hier zit alles in wat ie npdig heeft en als ie dat wel eet... nouja dan eet ie in ieder geval gezond.

ik zelf maak vaak op mn vrije dagen:
    Grote pan macaroni
    grote pan stamppot
    grote aardappelschotel met vlees of vis erin verwerkt
    lasagne
    Soepen

dit vries ik in en haal ik voordat ik ga werken uit de vriezrr. Savonds even opwarmen en klaar.

wat ook makkelijk en toch gezond is zijn soepen
    cpurgettesoep (zacht van smaak en lusten kinderen vaak)
    2courgette
    1ui
    bouilionblokje
    liter wateolijfolie
    eventueel kerriepoeder peper en zout

uitje fruiten in wat olie. Dan de courgette in blokjes gesneden erbik en even 10min bakke. Boilionblokje en water erbik en even 20min laten peuttelen. Dan met staafmixer erdoor en klaar. Kun je ook heel.makkelijk invriezen. Wil je de soep wat dikker dan doe je er twee geschilde aardappels door tegelijk met de bouilion zodat ie meekookt.

deze soep kun je met veel groente maken bijvporbeeld:
    Prei
    wortel
    broccoli
    bloemkool
    pompoem
    en dan op dezelfse manier klaar maken als de courgettesoep.
    stukje brood erbij en klaar :)

8. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    De soepjes klinken ook wel erg lekker!

Vandaag met dit warme weer wil ik dit gaan maken:

[FONT=&quot]Ingrediënten[/FONT]

[FONT=&quot]250 gram[/FONT][FONT=&quot] fusillipasta[/FONT]
    [FONT=&quot]300 gram[/FONT][FONT=&quot] kipfilet[/FONT]
    [FONT=&quot]kipkruiden[/FONT]
    [FONT=&quot]3 eetlepels olijfolie[/FONT]
    [FONT=&quot]zout[/FONT]
    [FONT=&quot]peper[/FONT]
    [FONT=&quot]4 eetlepels pesto (rood of groen)[/FONT]
    [FONT=&quot]1 eetlepels citroensap[/FONT]
    [FONT=&quot]1 teen knoflook[/FONT]
    [FONT=&quot]250 gram[/FONT][FONT=&quot] cherrytomaatjes[/FONT]
    [FONT=&quot]4 lenteuitjes[/FONT]
    [FONT=&quot]50 gram[/FONT][FONT=&quot] pijnboompitten[/FONT]
    [FONT=&quot]100 gram[/FONT][FONT=&quot] geraspte kaas[/FONT]
    [FONT=&quot]2 eetlepels basilicum[/FONT]
    [FONT=&quot]

[/FONT]
    [FONT=&quot]Bereidingswijze[/FONT]

[FONT=&quot]Kook de pasta volgens gebruiksaanwijzing. Snijd de kipfilet in kleine stukjes en kruid dit met de kipkruiden. Bak ze in 1 eetl. olijfolie. Roer de pesto door de andere 2 eetlepels olijfolie. Doe hier de uitgeperste teen knoflook en de citroensap erbij. Roer het pestomengsel door de afgegoten pasta. Snijd de tomaatjes in 4 partjes en de lenteui in ringetjes. Rooster de pijnboompitten. En roer als laatste de geraspte kaas, de pijnboompitten en de kip door de pasta. Lekker met vers stokbrood of ciabatta.[/FONT]

Nou weet ik, man gaat dit niet eten en zoontje waarschijnlijk ook niet. Maar ik heb daar wel even zin in. Of moet ik dan toch wat anders gaan maken wat ze wel lusten.. arghhh..

9. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Je moet niet bij voorbaat de moed opgeven en dan maar alleen dingen maken die ze wel eten!
    Je man moet zich er ook maar overheen zetten en alles gewoon eten, wil je je kind een gezond eetpatroon aanleren...

Mijn ouders (opa en oma) zijn ook altijd geneigd te koken wat onze dochter goed eet, maar wij zijn van mening (en zeker nu ze bijna 4 is) dat ze gewoon kan en moet eten wat de pot schaft. Dit doen we eigenlijk altijd al wel...

Onze dochter eet over het algemeen goed, met natuurlijk mindere fases. Nooit iets vervangends gegeven en altijd het goede voorbeeld geven. Gewoon lekker koken wat je zelf lekker vindt en ze hebben het maar te pikken! Anders jammer...

10. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Gewoon lekker koken wat jij lekker vind.
    Je man opvoeden dat hij ook gewoon eet! Kom op zeg.. het is in het belang van jullie kind en zijn eigen gezondheid. Weet hij trouwens wel dat als je volwassen bent geworden dat je smaakpapillen dan anders zijn en je heel veel wel weer lust wat je vroeger als kind niet lustte? Grote kans dat hij meer lust dan hij nu denkt.

Ik zou je zoon de keuze laten. Nooit iets opdringen. Aanbieden en zelf gaan eten en gewoon kijken wat hij in een half uur eet. Dan is het eetmoment weer voorbij. Eventueel om de dag iets wat hij wel eet geven.

Laat je zoon ook eens meehelpen met koken, geef hem onder het koken wat te proeven en wie weet eet hij dan wel zijn avondeten mee. Bij kinderen helpt het vaak als je ze mee laat doen, verteld over wat je doet .. dan is het iets wat zij hebben gemaakt, en dat is altijd lekker :) Misschien ook laten kiezen uit twee recepten?

11. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Ik heb als bijbaantje vroeger in een fabriek gewerkt waar dit soort kant en klare maaltijden gemaakt worden en daardoor zou ik het niet eens zelf eten, laat staan aan mijn kinderen voorschotelen.

12. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Manlief is echt net een klein kind soms.
    Zoontje ga ik zeker niet pushen om te eten. Ik schotel
    het voor en dan zie ik het wel. Daar ben ik nu wel overheen
    gestapt ;)

Maar manlief.. Pfff, regelmatig discussies over het eten.
    En ik ben zelf erg wankel de laatste tijd, eet slecht, moe,
    slap etc. Ik wil weer gezond eten. En lekker eten..

Maar, ik zet mezelf dan regelmatig op de 2e plek en maak
    iets wat man wel eet, en wat ik dan weer niks aan vind.
    Manlief moet wel goed eten. Draait veel werkuren en dergelijke.
    Kan natuurlijk ook moeilijk 7 dagen in de week dingen maak
    wat hij absoluut niet wil, dan gaat hij er ook aan onderdoor.

13. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Ja, daar zou ik geen medelijden mee hebben...
    Als hij niet eens de moeite neemt om te proeven dan is het zijn eigen probleem. Het is gewoon belangrijk om goed te eten, voor je kind en voor jezelf...
    Wat vindt hij dan lekker om te eten?

14. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Nou, als je man ECHT honger heeft, eet hij wel hoor. Sorry, maar ik zou niet toegeven aan dit kinderachtige gedoe ;)

En dat van je zoontje. Misschien verandert zijn eetgedrag wel als hij papa en jou gezellig ziet eten?

15. adi

adi Niet meer actief

Dit inderdaad, je man is een volwassen persoon. Dat je dan 1 of 2 dingen echt niet lust, ok. Maar 'niks lusten' is gewoon verwend, kinderachtig gedrag van iemand die geen kans heeft genomen om zijn smaak te ontwikkelen. Waar is ie op groot geworden?

Zo eentje heb ik ook (gehad). Toen we gingen samenwonen lustte mijn man ook 'niks'. Zijn moeder maakte heel lief altijd datgene klaar wat haar zoons wel aten: pasta, hamburgers, friet, pizza.
    Bij mij dus niet... Binnen 3 maanden leerde meneer dat het echte eten veel lekkerder smaakt dan al dat troep, en inmiddels eet en kookt hij alles.
    Zijn jongere broer had hetzelfde probleem toen ie het huis uitging, maar zijn vriendin liet het ook niet erbij zitten. Hij eet inmiddels ook alles behalve vis.
    Schoonmoeder zag gelukkig in wat ze fout deed, en de derde zoon is op zijn 16de thuis heropgevoed qua eetgedrag.

16. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Pfoe, wat lastig zeg van die moeilijke eters! Een kind kan je het niet eens kwalijk nemen, maar een papa die zit te miezemuizen aan tafel vind ik sneu. Lust papa helemaal niks? Wat eet hij buiten de deur dan; vette hap?

Goed voorbeeld doet goed volgen, dat is echt zo. Dus: niet apart eten (jij sla en zoonlief een potje -hij is 2!!!-), maar laten zien dat eten leuk, gezellig en gezond is. Neem hem mee naar de winkel en de markt en koop en kook samen! Laat je kind de paprika en tomaten en champignons snijden die je in je pastasaus doet!
    En papa moet niet over het eten zeuren als zoon erbij is, klaar!

Geen tijd is geen excuus, want je kan snel een lekkere maaltijd maken. Als het gaat om aardappeltjes, groente en vlees, zou je de aardappels en groente vast kunnen schoonmaken en in een pan onder water zetten.

Rijst/pasta en een stukje vlees bakken kost niet meer dan een kwartier.

Weet je wat snel is? Couscous. Zak roerbakgroente, gehakt rullen, couscous wellen (paar minuten en klaar!). Salade of rauwkost erbij en je hebt een gezonde complete maaltijd!

En je zou in het weekend pastasaus of een pan nasi of chili kunnen maken, iets wat je makkelijk opwarmt!

Succes!

17. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Helemaal dit. Eet hij echt helemaal niks, of vindt hij bepaalde groenten wel lekker/te eten/hoeft hij niet van te spugen? Dan kun je wellicht daarop verder borduren..

18. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou wat zoon en man betreft doorzetten nu. Zoon zal makkelijker zijn..die geeft na een korte tijd wel op. Maar nu gewone nieuwe gezonde maaltijden maken en dat bij jullie alledrie voorzetten. Eten ze niet, dan niet!

En kijk naar shakes haar tips voor snel eten!

19. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Heb alles even teruggelezen. Bedankt voor alle tips! Ik ben er ook al heel lang helemaal klaar mee hoor met manlief z'n eetgedrag haha. Heb laatst die pastasalade gemaakt. Zoontje heeft niks geproefd, manlief wel, op aandringen van mij. Hij vond het niet lekker. Maar heeft het wel opgegeten.

Wij eten bijna nooit samen. Dus zoonlief ziet vaak mij als voorbeeld. Op maandag, dinsdag en zondag eten we met z'n drieën, manlief is laat thuis de rest van de dagen. En eet dan wat ik heb gemaakt, of niks.

Ben geen keukenprinses, en vaak 'geen zin' om te koken, maar ik doe wel steeds meer m'n best. Al wordt ik niet erg gemotiveerd natuurlijk door kind en manlief ;) Dat werkt ook niet echt mee.

Vind het aan tafel zitten ook minder leuk als zoonlief niks eet. Hoe heerlijk ik dan ook aan het eten ben, het helpt hem niet om het te proeven hihi, maar ik ga m'n best doen. En ga zeker jullie tips opvolgen! :D

Het is hier namelijk nog steeds erg vaak patat, pizza of shoarma. En dan krijgt zoontje een potje.. Maar is dat nou zo heel erg? 2 keer in de week een potje?

Gisteren trouwens weer macaroni gemaakt (zoals altijd 1 keer per week) en dan smult zoonlief z'n hele bordje leeg. Maar ja, papa eet dat ook. :p

20. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ah. Maar doe je dan bijvoorbeeld wel lekker veel groenten door de saus? Daar zou je ook een beetje mee kunnen smokkelen he, pureer je wat tomaten, paprika, champignons enzo mee met de saus. Hebben ze mooi weer wat gezonds binnen (en maakt de saus ook smakelijker vaak!)
    Of je maakt hartige taart, spinazietaart bijvoorbeeld. Is niet moeilijk, kun je zo googlen.
    Dat soort dingetjes eten kinderen vaak wel.
    Pastasalade vind ik ook een goed idee trouwens, kun je heel veel kanten mee op. Succes!

Deel Deze Pagina