zelfstandig ondernemer; verlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door nic1, 22 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nic1

nic1 Lid

20 jul 2008
    72
    0
    0
    docent muziek
    Rijswijk
    Hallo,

Met hoeveel weken zwangerschapsverlof moet ik in ieder geval rekening houden? Heb een eigen muziekschool, zonder personeel. Kan geen vervanging regelen. Maar ik moet het komende schooljaar weer gaan plannen. Zijn 4 weken genoeg? Of heb ik er minstens 6 nodig? Heb geen flauw idee hoe ik me dan zal voelen.

2. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Nou,pfft lastig. Niemand kan natuurlijk voorspellen hoe jij je gaat voelen.
    Ondanks dat je zelfstandige bent, en alles lichamelijk goed gaat (van zwangerchapsvergiftiging en hoge bloeddruk, bekkeninstabiliteit etc nog niet gesproken dus) zou ik toch de (standaard) tijd nemen om naar je bevalling toe te werken, dat is 4 weken voor en na de bevalling, om aan elkaar te wennen en een band op te bouwen, nog eens 12 weken. Samen 16 weken en dat is nog echt niet veel hoor.....
    Telt natuurlijk ook hoeveel je werkt en hoe stressvol of belastend het is.. maar mijn mening is wel, hoe leuk je werk ook is, dat je vooraf die 4 weken wel minimaal nodig hebt om ´je nestje te bouwen´ en echt tot rust te komen.
    En wat als je kindje besluit zomaar 3 weken eerder te komen, of 2 weken later.. of met een keizersnede waarvan jezowiezo 6 weken nodig hebt om te herstellen, voordat je uberhaupt auto mag rijden.. een beetje marge moet je zowiezo echt wel inbouwen dus.

Een bevalling en de eerste weken is echt zwaar hoor! Niet alleen lichamelijk maar ook emotioneel.... Mijn meisje heeft tot 3 maanden bijvoorbeeld 7 keer per dag voeding gehad. Dat was om de 2,5 a 3 uur. Hoe wil je dat combineren met werk?

Maar toch. ik heb de standaard 16 weken verlof gehad, en nog 4 weken vakantie. 2 weken vakantie voor de bevalling, 4 weken zwangerschapsverlof, de kleine werd 5 dagen te laat geboren, toen nog 12 weken bevallingsverlof en 1,5 week vakantie. En ik vond het nog vrij kort. Pak wat je pakken kan, dit kleine kindje krijg je maar één keer. Geniet van elkaar en leer elkaar kennen, werken kan je je hele leven nog.... en dat zeg ik als mama die met veel plezier na 3,5 maand eerst 3,5 dag, en dadelijk na 7 maanden weer 4 dagen gaat werken hoor.

En trouwens, je krijgt als zelfstandige nu toch ook een kleine vergoeding?
    Vervanging echt geen optie..?

Deel Deze Pagina