Wij gaan deze week een bedje aanschaffen en ik zit met wat vragen omtrent het matrasje en beddengoed. Ten eerste het matrasje. Ik lees af en toe over matrasjes die zogenaamd 'wiegendood-proof' zouden zijn omdat ze lucht doorlaten. Is er echt veel verschil in matrasjes? Ik vind het persoonlijk nogal onzinnig om honderden euro's uit te geven aan een matrasje als het in werkelijkheid niet echt verschil maakt. Heeft iemand ervaring, aanraders of tips? Dan het beddengoed. Ik moet van de kraamzorg hoeslakentjes, dekentjes en overlakentjes hebben. Plus molton luiers, ik gok dat ze daarmee gewoon molton onderleggers bedoelen die over het matrasje en onder het hoeslakentje gaan? Ook vraag ik me af waarom een overlakentje? Ik heb nog nooit een deken gebruikt, Tegenwoordig heb je dekbedden. Dus ik weet helemaal niets van het bed opmaken met een deken Zelf wil ik eigenlijk liever een slaapzakje gebruiken. Ik was zelf een enorm beweeglijk kind en mijn moeder kreeg destijds de tip een slaapzakje te gebruiken tegen het vele draaien. Dat werkte erg goed en om die reden, plus dat ik het veiliger vind omdat er minder gevaar is tot onderschuiven, wil ik het zelf ook graag gebruiken. Nou stond ik laatst in een winkel en toen zei de verkoopster dat ik met een slaapzakje ook nog een deken moet gebruiken Of dat je dan een vierseizoenen slaapzak moet nemen waar je mouwen aan kunt ritsen. Ze liet er eentje zien en dat was net een skipak, ik kreeg het al benauwd als ik er naar keek. Ik was niet van plan mijn kindje in de winter naast het open raam te leggen ofzo. Een normale slaapzak (gewoon een zomer en een winter variant) met een dikkere pyama eronder op koude dagen moet dan toch voldoende zijn? Wie heeft er ervaring met slaapzakjes en kan me meer vertellen?
Wij hebben een normale matras (ikea 60 euro) aangeschaft. Dat die duurdere matrassen wiegendoodproof zijn is geloof ik nooit aangetoond. Voor 60 euro kopen we desnoods straks bij nummer 2 een nieuwe matras, is het geld niet. Met moltonluiers bedoelen ze idd moltononderleggers. Zijn het goedkoopst bij de wibra. Heb er een stapeltje gehaald want hier doen ze ze ook om de kruik en onder de hydrofiel op het aankleedkussen. Dekbed mag niet. Is te warm en ademt niet. Dus los lakentje met katoenen dekentje of een dekbedhoesje met een katoenen dekentje erin. Slaapzak is pas voor als je kindje echt gaat woelen en onder de dekens terecht kan komen. Verder nog geen ervaring met slaapzakjes.
Oke, puntsgewijs dan : Matrasje: Ik denk dat je doelt op zo'n aerosleep-matrasje. Dit is een soort van extra matrasje dat je over het gewone matrasje heen doet, en wat dan inderdaad het risico op wiegendood zou verkleinen, omdat evt vocht daarin wegloopt. Vooral bij buikslapertjes zou dit erg handig zijn. Ik heb dit niet aangeschaft, heb gewoon voor een goede kwaliteit matras gekozen (Comtex koudschuim), aangezien ik het een beetje overdreven vind. Mocht mijn kindje uiteindelijk een buikslapertje blijken dan kan ik het altijd nog aanschaffen, maar zeker de eerste periode lijkt me dat onnodig. Voor de aerosleep zijn volgens mij ook weer alleen speciale lakentjes geschikt, vandaar dat ik hier niet voor heb gekozen. Het kwam op mij een beetje bang-makerig-jij-wilt-toch-ook-alleen-het-beste-voor-je-kindje over Maar er zijn ook mensen die er bij zweren (zie het grootste aanraders-topic), dus het is persoonlijk denk ik. Beddengoed: Je mag je kindje niet onder een dekbed leggen, ivm verstikkingsgevaar. Een onderlakentje lijkt mij voornamelijk vooral voor het comfort van je kindje, rechtstreeks onder een dekentje liggen (die vaak wat "hariger" zijn ) lijkt me minder lekker liggen, of misschien eerder irriteren? Maar of dat de officiƫle reden is..? slaapzakje: Volgens mij wordt bij een pasgeboren baby een slaapzakje afgeraden, tenzij de opening zo klein is dat je kindje hierin niet naar beneden kan glijden? Hele kleine kindjes zijn ook wat minder beweeglijk, waardoor een slaapzakje wat minder noodzakelijk is, lijkt me eerder handig als het kindje gaat omrollen e.d.
Ik heb een normaal matras met aerosleep er op en ben daar zeer tevreden over. Ik vind het het geld dubbel en dwars waard. Vooral omdat het heel hygiƫnisch is, als je kindje spuugt zakt het gelijk weg, zodat je kindje er niet in ligt. Aerosleep kan je op 60 graden wassen, ideaal. Buiten dat kan je baby doorademen als hij/zij op haar buik gaat liggen, dat was voor mij een heel geruststellend idee. Of je er geld voor (over) hebt, dat is heel persoonlijk natuurlijk, maar het is voor mij nooit een issue geweest. In het begin raden ze een laken en deken aan, als je baby begint te woelen, dan kan je een slaapzakje gebruiken. Als je echt graag een slaapzakje wilt, kan je altijd kijken naar de puck-a-bag. Dit is geschikt voor hele kleine baby's.
Hey hey, matrasje: wij hebben een wel wat duurder 4 seizoenen matrasje genomen en ook een aerosleep maar geen speciaal onderlakentje. Dekentje en lakentje. Ook slaapt onze kleine vanaf week 1 in een slaapzakje omdat hij altijd naar boven kroop...
Aerosleep: heb ik nooit aangeschaft, omdat nooit is aangetoond dat het werkelijk de kans op wiegendood of verstikking te verlagen. Het ging me niet om het geld, maar ik vond het geldklopperij. Een gewoon matrasje dus. Als kleine baby sliepen m'n kindjes in een kruippakje o.i.d. onder een laken en een dekentje. Toen ze wat groter werden, in een slaapzak. In de winter gebruikte ik wel die hele dikke, met afritsbare mouwen. Daarin hadden ze dan vaak een romper aan, verder niks. Bij die winterslaapzak gebruikte ik overigens geen dekentje, dat werd wel erg warm (slaapkamer was 's winters iets van 16 graden). Ik gebruikte overigens gewone slaapzakjes van Hema en Prenatal, volgens mij was het goedkoper om een losse dikke en een losse dunne te kopen, dan zo'n 4-seizoenengeval. En je hebt er minimaal 3 nodig (als er wordt gespuugd, of een spuitluier, dan heb je toch tijd nodig om te wassen). Ik liet ze ook wel slapen in een gewone pyjama en een dunnere slaapzak. Dan gebruikte ik vaak wel een lakentje en een dun dekentje. Maar was niet echt nodig, denk ik. Meer voor het idee om ze lekker stevig in te stoppen. En nu zijn wel al weer een maandje of zo helemaal van de slaapzakjes af. Dochter slaapt in een pyjama (of alleen een romper, als het erg warm is, in de zomer wordt haar slaapkamer zeker 26-27 graden) en dan een laken en eventueel een dekentje.
Tja, das een mening hĆØ en daar is al een keer een discussie over geweest. Het is maar net wat je zelf wilt en je fijn bij voelt. Ik heb het geld er wel voor over en het is ideaal in gebruik.
wij hebben wel aerosleep bovenleggers (over een gewoon matrasje). Los ervan dat het kindje kan doorademen, vangt dat spul alle vocht op. Je hebt dus geen molton onderleggers, zeilen ed nodig, en in de zomer ligt het heel koel, omdat de aerosleep koud blijft. je kunt hem ook wassen op 60graden. Dekbed: is niet toegestaan tot ong 2 jaar Slaapzak: een pasgeboren baby vindt het fijn om strak ingestopt te worden. slaapzakken worden meestal niet meteen gebruikt, maar pas later. Daarnaast vind ik alleen een slaapzak in de winter persoonlijk te koud, tenzij je zo'n skipak koopt idd. Overlakentje: ideaal voor de hete zomer: geen dekens/ slaapzakken oid. kindje in een romper en onder een koele laken laten slapen
Wiegendood is het overlijden van een kindje op onverklaarbare wijze. Dus dat heeft vaak niks met het matras of wat dan ook te maken. Als dat zo zou zijn dan was het welk matras probleem nodig allang op gelost. Je doeld op aerosleep denk ik zo. Aerosleep is een soort vn molton en zeiltje ineen. Het beschermt je gehele matras tegen vlekken en door lekken. Een gewoon bedzeiltje ademt niet dus mag alleen onder de billen en sommige kraambureau's haalt ze zowieso uit het bedje. Een aerosleep blijft ook koeler. Als een kindje op zijn buikje slaapt krijgen ze het minder warm omdat de lucht er door kan blijven circuleren. Je kan de aerosleep ook lekker op 60 graden wassen in de wasmachine dus alle spuug en huisstofmijt was je er op die temperaturen weer uit.
dan zal ik ook nog ff vertellen hoe wij het doen/ deden: matras: bij de Ikea gekocht, super fijn matrasje k vouw een hydrofiele luier in een punt en leg die onder haar hoofd, voor als ze spuugt (wel heel goed instoppen aan de zijkant!!) dekbed mag idd niet wij hebben bij de baby-dump een vierseizoenen deken gekocht, heel handig! in de winter zijn het 2 deken die je aan elkaar kunt maken met klittenband en zomers heb je gewoon 1 deken slaapzak; wij gebruiken wel al vanaf week 2 een slaapzak omdat ons meisje anders de hele ledikant door "kruipt" ze trappelt zo hard met haar voetjes dat ze zichzelf helemaal omhoog werkt! we hebben haar al een paar keer boven in de ledikant gevonden dus nu gaat ze standaard in de slaapzak en die stoppen we dan aan de onderkant onder het matras! en lakens gebruiken we alleen als het heel warm is en dan nog alleen vanaf de heupjes en heeeel strak ingestopt (ben heel bang dat ze er aan gaat trekken ofzo en erin verstrikt raakt!)
Laatste ontwikkeling is dat de aerosleep in combinatie met een kruik brandplekken kunnen geven omdat ze de warmte geleiden. Volgens de kraamzorg hier wordt hij daarom afgeraden.
hier ook ikea matras, met hema hoeslakens en moltons. prima hoor. idd in het begin een hydrofiel onder zijn koppie leggen en klaar ben je. 's zomers alleen een lakentje over hem heen, 's winters ook nog de deken. van 6w tot 3 maanden heeft hij hier in de puckababy geslapen. daarna een gewone slaapzak, al heb ik redelijk snel het skipak van puckababy gehaald. Kan zijn dat je baby niet onder een open raam in de winter legt, maar als je kindje boven de deken uitkruipt is het 's nachts echt wel fris hoor. skipakslaapzak is dan ideaal, is ook 4 seizoenen, je hebt de hele dikke binnenkant met een dunnere buitenkant er over voor echt in de winter, de dunnere buitenkant kan verder in de lente / zomer worden gebruikt, de mouwen kan je er ook nog afritsen.
Ik heb eerst maar het beddengoed gekocht wat de kraamzorg verplicht stelt. Dat zijn moltons (ik heb die in hoeslaken-vorm gekocht dat heb ik voor ons eigen bed ook, losse leek me heel onhandig), hoeslakens van katoen en een katoen en een fleece dekentje. Lakens moeten nog die waren er niet in gewoon wit, ik wil geen nijntjes of hondjes Als de baby er dan is en er moet toch iets anders dan kunnen we het nog halen, maar zo komt er dan geen gezeur met de kraamzorg. Dat een dekbed niet gebruikt mag worden wist ik hoor! Daarom zei ik dat ik geen verstand heb van dekens omdat volwassenen tegenwoordig altijd dekbedden gebruiken. Ik vraag me overigens wel af waarom een deken in een overtrek wel mag, maar een dekbed in een overtrek niet. Voor zover ik weet zijn dekbedden namelijk wel ademend (mijn man ligt er graag met zijn hoofd onder) en dikke fleecedekens juist niet. Maar dat zal allemaal wel, ik doe gewoon wat voorgeschreven wordt dan kan het niet mis gaan lijkt me zo
Dat klopt dus niet. Een aerosleep kan tot 3 kruiken vocht absorberen zonder dat het kindje daar iets van voelt. Vocht wat erin trekt wordt meteen geabsorbeerd dus kan niet bij het kindje in de buurt komen. Heb zelf de test mee gedaan en daarbij werd een flink glas kokend water langs mijn armen geleegd maar zelfs met druk op de aerosleep werden mijn armen niet nat of warm. Maar omdat stichting wiegendood zoals over bijna alles erg sceptisch is en het niet heeft geprobeerd staan zei er wat negeatiever tegenover, kraambureau's volgen de regeltjes van oa die stichting. Gelukkig zijn er al een hoop kraambureau's over en wordt het steeds meer ok.
Een dekbed is te warm voor zo'n kindje en te zwaar. Een dekbed kun je niet strak instoppen waardoor de kans groot is dat het kindje er onder terecht komt. Dekbedden zijn meestal synthetisch dus niet ademend genoeg voor een baby. Synthetisch wordt snel warm waardoor er warmte stuwing kan ontstaan. Een baby is niet in staat om zelf even het dekbed terug te slaan als ze het te warm krijgen. De dekens die je hebt gekocht zijn van fleece katoen dus die zijn zeker wel ademend en niet te warm.
Ik was ook van plan een slaapzak te kopen, maar de kraamzorg die de intake kwam doen heeft het afgeraden. Ze zei dat het pas verstandig was vanaf een maand of 5-6. (omdat ze er toch nog regelmatig met het hoofdje in schijnen te verdwijnen enzo)
dan vertellen ze allemaal weer wat anders want onze kraamzorg zei dus dat het wel mocht! natuurlijk wel 1 die goed past en waar ze dus niet met haar hoofd in kan komen.. en ik vraag me af welk risico groter is, met haar hoofd in de slaapzak komen of (zoals die van ons) klem tussen de spijlen of tegen het hoofdeinde aan van het bedje omdat ze het hele bedje doorkomt als ze niet in de slaapzak ligt!
Wij hebben een matrasje van ikea (spelevink voor 60 euro). Prima ding, bevalt goed..! De hoes kan eraf en in de wasmachine. handig dus! Aerosleeps tegen wiegendood is niet bewezen, dus hebben wij niet gekocht. Wij hadden een duodeken met een overtrekje (geen lakentjes) en een molton en een onderlakentje. Een slaapzakje zijn we laten gaan gebruiken. We hebben er eerst nog wel een dekentje op overtrekje/lakentje bij gebruikt. Maar dat hoeft niet, je kunt genoeg slaapzakken krijgen in verschillende diktes. Wij hebben in het begin een wiegje gebruikt (wieg en matras geleend van kennissen). Er ging een hydrofiel onde rhet hoofdje egen het spugen. Later in het ledikantje in een 3 hoek gevouwen en later zelfs enkel neegelegd en met de punt boven en aan de zijkanten van het matras geslagen. Nu helemaal niets meer, sinds kort. Gewoon iets vaker vershonen (buikslaper vanaf het begin..) Probeer in de winkel niet alles te geloven wat er gezegd wordt, maar probeer zelf ook na te denken. Er zijn vele dingen op de markt die echt niet allemaal nodig zijn. Koop alleen welke jij belangrijk vind! Of van te voren al uitzoeken wat je nodig hebt of wilt hebben.