kapla

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamavanjip, 3 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanjip

15 sep 2011
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    toen ik voor mijn neefje kapla ging kopen zag ik ineens ook gekleurde plankjes, helemaal leuk dacht ik..
    ben met iemand in discussie geraakt, die dacht dat ze juist door de blanke plankjes veel meer fantasie zouden hebben (net als bij de filosofische poppetjes zonder gezicht, waarbij de kinderen zelf een gezicht bedenken in hun fanatsie)
    ik ben juist van mening dat de gekleurde plankjes kinderen weer tot andere inzichten worden gebracht en dat ze juist met meer fanatsie andere gebouwen maken.

nu ben ik benieuwd wat jullie vinden!
    dus laat het mij weten wat vinden jullie van de gekleurde kapla plankjes?

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik denk ook dat het 2 kanten heeft.

Aan de ene kant kun je met blanco blokjes veel meer met je fantasie spelen. Je kunt een bouwwerk ook rustig rood met blauw fantaseren.

Maar kleurtjes zijn natuurlijk weer leuk, omdat het vrolijk is. Maar misschien ook weer te druk. En het beperkt een stukje van de fantasie.

Mijn jochie kan met zijn fantasie van de meest simpele dingen iets heel groots maken. Dus voor hem zou de kleur niet veel toegevoegde waarde hebben.

Maar ik denk dat beide gewoon leuk kan zijn voor kinderen, niet alles hoeft pedagogisch doordacht te zijn ;)

3. Karoke

Karoke Niet meer actief

Ik denk dat het inderdaad van kind tot kind afhangt welke ze het leukst vinden/het beste is.

Sommige kinderen (zoals ikzelf was) zullen heel erg de voorkeur hebben voor de gekleurde, zodat ze kunnen spelen met kleur en op die manier de mooiste bouwwerken kunnen maken.

Andere kinderen zullen inderdaad liever de ongekleurde hebben, zodat ze zelf alles kunnen inkleuren in gedachten.

Persoonlijk denk ik dat de fantasie al voldoende geprikkeld wordt door bouwwerken te bedenken en te maken, het al dan niet hebben van kleur is hiervoor niet echt toegevoegde waarde. Niet elk kind zal harder gaan fantaseren van niet gekleurde blokken, maar elk kind zal fantaseren bij het bouwen. ;)

Deel Deze Pagina