Ben beetje emo, maar vooral trots en heel tevreden. Mijn dochter is gestopt met drinken, met 3 jaar en 7,5 mnd ongeveer. Het ging heel geleidelijk. Eerst vergat ze af en toe 's avonds of 's ochtends te drinken. Toen vielen die momenten er helemaal af. Toen waren de overdag momentjes ook ineens steeds schaarser, en soms nog maar om de paar dagen. Heb gelukkig nog fijne foto's kunnen maken op vakantie <3
Wow wat onwijs knap van je dat je zo lang bv hebt gegeven zo lang zou ik persoonlijk niet door willen gaan, maar echt respect ik snap dat je emo bent, maar je hebt het echt super gedaan!
Wauw, wat mooi! Ik moet echt nog niet denken aan stoppen. Maar kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat hij zo lang nog door zal gaan. We zullen het zien! Geniet van de mooie herinneringen!
Dank jullie wel! Het schijnt een beetje gemiddeld te zijn voor zelf-stoppers: tussen 3 en 4. Ik ben wel blij - hoewel ik echt ook tranen heb gelaten! - want ik vond een kind aan de borst op de kleuterschool niet zo'n fijn idee. Hoewel dat zich vast ook wel weer geregeld zou hebben trouwens.
Ach..wat een moment he! Heel dubbel: het is mooi zo, maar de wetenschap dat het nooit meer terug komt is ook best moeilijk...De volgende stap in het "wat worden ze al groot-proces".. Bitter Sweet zoals ze zeggen Super dat ze zo lang bij je heeft gedronken, ik had het ook graag gewild maar zoon was met 2,5 jaar al klaar. Helaas!
Aaahhh lieve Moniponi mooi moment vastgelegd! Super dat je haar zo lang hebt kunnen voeden... en fijn (maar altijd emo) dat ze ook dit zelf heeft geregeld. We gaan een volgende fase in met onze dames ook weer vol mooie en speciale momenten... xxx
Waw da's lang! Gefeliciteerd! Mooi meisje ook! Wat ik me altijd afvraag: maak je er zo geen erg mama-afhankelijk kindje van door zo lang bv te geven? Ik ben zelf namelijk net als jullie allemaal ook helemaal verslingerd aan onze intieme momentjes samen, het is idd heerlijk om bv te geven, dus ik zou indien mogelijk ook zo lang mogelijk willen doorgaan, maar mijn meisje is bijzonder aanhankelijk en heeft een serieuze mama-fixatie, waardoor ik bang ben dat ze niet zelfstandig genoeg wordt. Is deze vrees terecht???
Om maar meteen antwoord te geven op je vraag: nee, daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Die vrees is niet terecht, integendeel. Borstvoeding geven is een van de meest natuurlijke manieren om tegemoet te komen aan het natuurlijke hechtingsproces. Je creert zo juist een zelfzeker en zelfstandig kind. Dat creer je ook als je geen BV geeft, maar lichaamscontact en veel knuffelen en liefde is gewoon nodig juist om een kind goed te laten hechten zodat hij zijn eigen persoon kan worden. En die momenten zitten al in de BV, dat maakt het zo handig. Mamafixatie is heel normaal in bepaalde leeftijdsfases, dat hoort bij de ontwikkeling en zie je ook bij kinderen die geen BV krijgen. Hieraan toegeven zodat ze goed door die fases komen is het beste, en met bv doe je dat optimaal. Geniet er dus lekker van, zoveel en zo vaak jullie beiden willen! Wat je ook wel ziet is dat kinderen die geen BV krijgen bijv. meer fixeren op hun speen of knuffel. Dat is ook een manier om aan hun behoefte aan troost en vertrouwdheid te voldoen. Natuurlijk is dit nooit een vervanging van echte ouderliefde, maar wat ik zie bij mijn dochter is dat ze veel verknochter is aan haar speen dan toen ze nog BV kreeg. Toen wilde ze als ze verdrietig was of bijv. was gevallen even aan de borst, nu wil ze haar tut en knuffeldoekje. Mijn dochter stopte met 15 maanden zelf. Ze had buikgriep, wilde alleen de borst en toen ze beter was hoefde ze het niet meer. In een keer was ze er klaar mee. Ik had het er ook moeilijk mee maar was toch blij dat ze zelf was gestopt en dat het voor haar zo duidelijk klaar was.
moniponi, geweldig dat ze zo lang heeft gedronken en dat jullie beiden er zo lang van hebben mogen genieten. Het zal vast dubbel voelen, dit afscheid.
Dank allemaal, lief!! Mijn meisje is ook erg mama-aanhankelijk. Maar ja, waar dat van komt? Ze zit niet super in haar velletje de laatste tijd, dat vind ik wel jammer , denk dan wel eens dat het door het "loskomen" van de borst is, maar ja, ze doet het zelf he!
Daar hoef je inderdaad echt niet bang voor te zijn. Het is gewoon de natuurlijke manier van je kind voeden. Waar het vrouwelijk lichaam voor gemaakt is. Mijn zoontje is net zo "zelfstandig" als kinderen van zijn leeftijd die flesvoeding krijgen. Alleen delen wij nog die geweldige momenten samen, zo lang als hij daar zelf behoefte aan heeft.
Mooie foto! Zo jammer dat ik die niet heb van mijn kinderen (ze willen nu ECHT niet meer aan de borst!)
Wat fijn dat jullie samen zo lang hebben kunnen genieten! Ondanks dat ik zelf niets met bv heb vind ik het een prachtige foto!