Mijn zoontje wordt 20 juni 2 jaar en hij wil nog niet praten. Hij lult de oren van je hoofd, maar geen verstaanbare woorden. Enkel ja, nee, bal Voor de rest is appel - ap en ijs - ei Ook papa en mama gebruikt hij niet echt. Hij kan het wel zeggen maar gebruikt het niet. Moet ik mij zorgen maken of is het heel verschillend bij kinderen. De een is snel en de ander langzaam. Hij gaat trouwens in september pas naar de peuterspeelzaal. Kan dus wel zijn omdat hij weinig contact heeft met leeftijdsgenoortjes hij hierin achter loopt en het straks heel snel gaat. Moet ik mij zorgen maken of is dit herkenbaar voor meedere ouders
zijn echt mega veel topics hierover!! En idd elk kind ontwikkeld zich in zn eigen tempo. Zolang ie wel contact zoekt en hij begrijpt je ( begrijpt de dingen die je zegt, vraagt etc ) dan is er niks aan de hand hoor Heb een ( zwaar ) autistische zoon. Die is 2 jaar en 2 maanden en zegt geen enkel woord. Begrijpt me ook niet en maakt ook geen contact. Dus dat is reden tot bezorgdheid Maar we hebben goede hoop dat ie een vorm van communiceren gaat leren. We zijn er vroeg bij
Mijn dochtertje is nu net twee geworden en praat inmiddels de oren van mijn hoofd had.. oftewel probeert met woorden ipv wijzen en uh uh dingen aan me duidelijk te maken. Dat gaat vrij goed maar... dat was 2-3 maanden geleden wel anders. Het is verschrikkelijk hard gegaan in een paar maanden tijd. En nee met 2 jaar is het nog niet raar dat ze niet praten. 10-15 losse woordjes waaronder gerichte geluiden (boe voor koe) en papa en mama is - geloof ik - de richtlijn met 2 jaar.
Kleine Vriend kent heel veel woordjes maar de uitspraak is soms nog iets anders. Zowel boek als broek zijn boek bijv., en schaap is paap, slapen is papen, mes is pes etc.
Mijn oudste ging ineens veel praten, tot 20 maanden geen woord en met 2 jaar begon ze ineens, en dan gelijk zinnetjes. Mijn dochter brabbelde ook niet als baby, dat is met mijn 2e wel anders. Komt wel goed hoor
Fijn, dan wacht ik gewoon even rustig af. Hij maakt wel contact en het lijkt dat we elkaar ook begrijpen, dus wellicht heeft hij het nog niet nodig omdat ik hem toch wel begrijp
Ach, dat verschilt gewoon zo per kind! Toen mijn dochter anderhalf was, zei ze wat losse woordjes. Maar bijvoorbeeld opa en oma kon ze nog niet zeggen (wel 'oooo!' en later 'oooomm!'..) en we hoorden overal om ons heen kindjes van haar leeftijd en jonger die dat soort woorden al zeiden. Toen ze een jaar en tien maanden was, is ze van de ene op de andere dag in zinnen gaan praten. En dan geen zinnetjes van twee of drie woorden, nee, meteen zinnen van zes woorden. Tja, het kan raar lopen..
Het verschilt enorm per kind. Mijn dochtertje was een snelle prater, met een maand of 20 sprak ze al zinnen van 10 woorden en werkwoorden in de juiste tijd etc. Maar goed, dat was erg snel. Mijn zoontje begon ook pas rond zijn tweede te praten hoor. Opeens zong hij complete liedjes en dat doet hij nog, dat blijft allemaal goed hangen, maar verder zegt hij nog steeds stukken minder dan zijn zus allemaal deed op die leeftijd. Ach ja, zal vast goedkomen, hij begrijpt alles prima, ik was ook geen snelle prater, is ook goed gekomen.
Ons zoontje word in july 2 en zegt eigenlijk ook nog niks. Alleen " heit", "mem", "auto". Verder wijst hij aan wat hij wil en zegt uuh uhh. Hij brabbelt ons de oren van het hoofd en begrijpt al heel veel. Het zal vanzelf wel komen. Ieder kindje ontwikkelt anders. Onze dochter daarintegen zei met 9 maanden al heit en mem en nog veel meer. Eigenlijk zitten we al 11 maanden te wachten ....
Mijn zoon (eind juni 2 jaar) zegt: papa, mama, pop, poeh (winnie de pooh), poes (bij ieder dier, inclusief vogels), kij (wil kijken), wil 't ie. Toet toet (auto). ktie (k3, hij heeft een grote zus). lalala voor televisie (teletubbies is favo programma). ba voor banaan. Dus ook nog niet echt veel. Dochter zei al veel meer op deze leeftijd. Maar... hij begrijpt alles. Wanneer ik vraag: wil je melk, rent hij zelf naar de koelkast om de diksap aan te wijzen (vindt hij namelijk lekkerder dan melk). Ook breng dit even naar je zus, pak maar een toetje etc doet hij foutloos.
Zolang je zoontje probeert te communiceren (meenemen aan je hand, wijzen, geluiden enz) zou ik me geen zorgen maken. En zoals hierboven geschreven, het kan ineens heel hard gaan en kletst dan de oren van je hoofd.
Onze dochter was ook niet zo snel met praten, niet dat ze niks kon zeggen, maar echt duidelijk was het niet. Maar ze gaat sinds maart naar de peuterspeelzaal, en sindsdien kan ik hele gesprekken met haar voeren en je verstaat alles wat ze zegt. Dat is zo snel gegaag, iedereen was verbaasd hoe snel ze ineens kon praten.
onze oudste leek vóór haar 2e verjaardag wat langzaam te zijn met praten, maar 1 maand na haar 2e verjaardag zei iedereen ineens: Wat praat ze al goed zeg! Ze heeft na haar verjaardag echt een sprong gemaakt..