Ervaringen met vitamine D

Discussion in 'De lounge' started by Bri, Jun 8, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bri

Bri Niet meer actief

Al jaren voel ik mij moe, lusteloos en vaak depressief. En onlangs is er eindelijk, voor het eerst, iets in mijn bloed aangetroffen wat hieraan kan bijdragen: een vitamine D tekort. Ik had een waarde van 24.

Nu moet ik 6 weken lang eens per week 0,5 ml nemen van 50.000 IE/ml. Heb ik gisteravond gedaan. En ik voel me vandaag toch beroerd.... Doodmoe, beetje duizelig, spierpijn. Eigenlijk alles waar ik al die jaren vaak last van heb gehad, maar dan in verergerde vorm. Nou heb ik in de bijsluiter gelezen dat dit bijwerkingen kunnen zijn bij een te hoge dosering.

Herkent iemand dit? Is dit een reden om na het weekend toch nog even met de huisarts te bellen? Of moet mijn lijf wennen en gaat het vanzelf wel weer weg?

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

nee ik herken het niet..

hier rond dezelfde waarde als jou en ik pakte wekelijks 1ml van 50.000 ( en dat 10 weken lang 1ml a 50.000 eenheden) en totaal geen klachten, en overige familieleden van mij ook niet..

maar wat bedoelen ze met ''te hoge dosering?''

ik denk dat ze bedoelen dat als je bijv een vitD waarde van 150 hebt wat aan de hoge kant is en dan nog wekelijks 50.000 eenheden slikt en je vitamine D waarde op zich te hoog is dat je dan die klachten zou kunnen krijgen.. maar niet bij een waarde van 24 lijkt me

Maar heb je niet gewoon de griep? hier ons hele gezin weer door getroffen, heerst nu heel erg en ook duizelig, spierpijn, moe, hoofdpijn, etc

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Weet je zeker dat het van de vitamine komt..
    Niet van iets verkeerds gegeten of misschien een hulpstuk waar je niet goed tegen kunt.

Had het er toevallig vandeweek met de buuf over...
    Ten eerste was ik verbaasd waarvoor vitD allemaal nodig is...
    Maar bovenal merkte ze op dat het behoorlijk lang duurt voordat je de effecten van de extra vitamine merkt.zelfs bij injecties merk je het pas ruime tijd later.

4. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Ik herken het ook niet, overgens bij jouw waarde kan je makkelijk voor een aantal weken 1 ml nemen ipv 0.5ml (dezelfde waarde en gebruik dus 1ml)

en nee hier totaal geen bijwerkingen denk dus dat het toeval is.

5. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

Nov 2, 2008
    1,853
    127
    63
    In een huis
    Toevallig heb ik ook pas mijn bloed laten afnemen.
    En bleek ook een vitamine d tekort.
    Heb een flesje gekregen en dan 1 x in de week om in te nemen.
    Ik ben nu 2 weken verder maar voel me nog lusteloos en moe.
    Dus ik voel zeker nog geen verschil.

6. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

Nov 12, 2007
    1,068
    1
    38
    Het kan komen van een magnesium tekort ( de bijwerkingen).

Heel veel mensen hebben een magnesium tekort. En nu is het zo dat er voor de opname van vitamine d magnesium nodig is. Als je al een tekort hebt wordt dat tekort dus nog veel groter. En dan krijg je klachten die dus te wijten zijn aan het magnesium tekort. Tevens wordt de vitamine d dan niet goed opgenomen, dus magnesium is sowieso wel aan te raden.

Je kunt dus proberen om een magnesium supplement te nemen. Neem dan wel een goed opneembare vorm, anders wordt het gewoon bijna niet opgenomen. Als er bijvoorbeeld alleen magnesium op een verpakking staat, dan is dit meestal magnesiumoxide. En deze wordt bijna niet opgenomen.

Je moet andere vormen hebben. Bijvoorbeeld magnesiumtauraat of magnesium citraat. Deze zijn bij de tuinen of een andere natuurwinkel wel te krijgen. Neem dan gerust een aantal tabletten op een dag. Een teveel magnesium veroorzaakt diarree, dus je merkt snel genoeg of je teveel in neemt.

Een andere oplossing voor dit probleem zou kunnen zijn dat de 1 ml niet in een keer inneemt, maar bijvoorbeeld twee keer per week 0,5 ml. Dan spreid je de dosis een beetje en heb je er misschien minder last van.

En je kunt even kijken op het vitamine d forum. Gewoon googelen op vitamine d forum en je komt wel op dat forum terecht. Zij kunnen je daar ook wel helpen.

Je hebt met deze lage waarde wel echt een opstart dosis nodig( die je nu hebt), je krijgt van deze dosis geen teveel in het bloed.

Veel succes

7. Cupcake

Cupcake Bekend lid

Aug 27, 2009
    555
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik moet 3 maanden lang vitamine d slikken. Weer bloedrikken en dan weer hoogstwaarschijnlijk 3 maanden slikken.
    En dan waren mijn vitamine d tekort echt minimaal en heb ik volgens mij de laagste dosering.
    Maar omdat het best lang duurt voor het opgenomen word en je er echt wat van merk lijkt het mij dat er wat anders is.

Ik heb er niet echt last van. Nu pas na 2,5 maand voel ik verschil. Nog wel moe en lusteloos zo af en toe en ja depressie word op een andere manier aangepakt.

Neem er vanavond 1 in en kijk hoe je je morgen voelt. En nog steeds dezelfde klachten maandag de Ha bellen..

8. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

maar in 1 pilletje zitten maar 400 eenheden, in een half spuitje wat TS per week slikt 25.000 eenheden, dat zijn 62 pilletjes :p

Je waarde is dus eerder omhoog gekrikt met zo'n spuitje dan met een pilletje.

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

10. Bri

Bri Niet meer actief

Allen: dank voor de reacties. Ik kijk het nog even aan, als ik za weer last heb (dag na m'n wekelijkse dosis) bel ik daarna de dokter. Anders ga ik er maar van uit dat het toeval was...

11. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Het kan zijn dat je lichaam weer een nieuw evenwicht aan het zoeken is en dat je je daarom nu eerst slechter voelt. Dat moet wel snel beter worden, anders idd even aan de bel trekken bij de arts.

12. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    Ik moest in 1 keer 100.000 eenheden slikken en nu dagelijks 1200 maar ik had nergens last van. Las wel op het forum van vit d dat er mensen zijn die heftig reageren op zo'n dosis.. Sneup anders daar even rond

13. MommyA

MommyA Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,016
    0
    36
    Wat ik erg vreemd vind is dat je bij een waarde van 24 maar liefst 6 weken de spuitjes van 50.000 eenheden moet nemen. Want een vriendin van me heeft een waarde van 21 en zij 'mocht' niet eens aan die 50.000 eenheden. Mijn waarde daarentegen was de helft van de jouwe en ik moest voor 3 weken aan die spuitjes. Heel apart.

14. MommyA

MommyA Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,016
    0
    36
    Verder schijnt het even te duren voor je je weer beter gaat voelen. Duurde bij mij ook weken en toen ik ervoor belde zei de assistente dat dat normaal is.

15. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    dat is echt per arts verschillend, mijn HA geeft het ook niet, volgens hem kan je als je boven de 20 zit geen klachten van een D te kort hebben, dussssss...... eindeloze discussie. doen we dus niet meer maar gelijk hop naar de internist ermee, die geeft dus wel dat drankje.

16. Peetj

Peetj Bekend lid

May 28, 2013
    753
    0
    0
    Hier ook een vitd-er ;)
    Kijk idd ff naar de magnesium.
    Een teveel wordt helaas opgeslagen en is niet de bedoeling. Blijf niet te lang doorlopen, liever een keer te veel dan te weinig bellen

17. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Mijn vriendin had ook regelmatig vit D tekort. Maar ik hoorde haar over een shot halen bij de HA zelf, en dat moest ze dan 1x in de maand komen doen, en dat dan 3 maanden lang.

Zij merkte gelijk al wat zei ze. Maar wat ze precies met een shot bedoelde, geen idee. :(

18. Bri

Bri Niet meer actief

Waar kan ik dat forum vinden?

19. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn huisarts gaf ook aan dat de meningen over vitamine D en de behandeling van een 'tekort' nogal verdeeld zijn. Maar omdat ik aangaf veel klachten te ondervinden, die deels verklaard kunnen worden door een vit. D tekort mag ik die spuitjes nemen.
    Het idee is dat ik na deze kuur 's zomers hooguit de tabletjes neem, en dan in het donkere seizoen (okt-mrt, zo'n beetje) weer een hogere dosis. Dit omdat ik eigenlijk ieder najaar+winter de neiging heb depressief te worden.

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Bri; is dit de eerste keer dat jij en/of de ha aan een D-tekort dacht?
    Is er verder nog bloed getest?

Tegelijkertijd met mijn D-tekort bleek ik tevens een trage schildklier te hebben, zijn nagenoeg dezelfde symptomen.

Is je B12 goed? Komt ook vaak voor icm een D-tekort.

Als je denkt dat je lever die shotjes niet aan kan, kan je ook besluiten 1x per dag 2000-2500IU te nemen of om de dag 5000.
    Ik had na 2 maanden mijn waarde met 2400IU (2000 in een supplement, 400 uit mijn multi) per dag opgekrikt van 30 naar 90.
    Het beste is om bij een zonkracht vanaf 6 (zoals zaterdag) een kwartiertje met ontbloot hoofd en ontblootte armen en benen in de zon te zitten. Vóór tienen, dan maak je 10.000IU aan.

Consumeer je trouwens veel calcium?

Share This Page