Tandenpoetsen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door megamuts, 13 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. megamuts

megamuts Actief lid

24 mrt 2007
    255
    0
    0
    Mijn zoontje van 2,5 laat ik altijd eerst zelf poetsen en dan ik, maar nu mag ik het niet meer doen. Ik ga het ook niet onder dwang doen ben bang dat ik hem pijn doe en dan mag ik helemaal niet meer poetsen.
    Hebben jullie tips?
    IK heb electrisch met een muziekje andere tandenpasta vanalles geprobeerd

2. lindavg

lindavg Fanatiek lid

25 feb 2007
    1.458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    En als je het samen doet.
    Dat gebeurt hier op moment, ben nu al wel weer zover dat ik eerst ff mag en daarna samen nog even.
    Dus allebei de borstel vast houden.
    Het poetst alleen niet zo fijn.

Ik vertel er ook vaak bij dat we wel goed moeten poetsen omdat ze anders zere tandjes kan krijgen, hier werkt dat wel iig.

3. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Hier was het ook drama... Alleen ik heb het toen wel onder dwang gedaan, het moet toch echt gebeuren. Sindsdien als hij niet de tanden wilt laten poetsen hoef ik maar te waarschuwen. Maar moet zeggen dat het nog maar zelden voorkomt en hij nu netjes de tanden elke keer laat poetsen.

4. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

17 mrt 2006
    4.738
    0
    36
    Hier is t over t algemeen goed maar zeker ook dagen dat hij het niet leuk vind , ik probeer het dan eerst positief , samen doen , deem eerst , mama eerst dan damian.. soms werkt dat gewoon niet, en doe ik het inderdaad ook even onder dwang , is ook zo gebeurd natuurlijk. Wat hier in zon geval ook nog wel helpt is hem afleiden.. als jij dit voor mama even vasthoud kan mama even tandjes poetsen.
    Succes.

5. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    hier is het ook een drama, ze gilt de hele buurt bij elkaar.
    voor heen ging het zonder probleem .
    denk zelf dat het komt dat haar achterste kiezen door komen en misschien doet dat wel zeer als ik er over heen poetst.

6. Lara78

Lara78 Actief lid

1 jan 2008
    272
    0
    0
    Ik maak er een spelletje van. Ik zeg dat ik nog 'rozijntjes of koekjes' (of wat ze die dag ook heeft gegeten) zie zitten en dat ik die weg moet poetsen. En dat doe ik dan op een grappige manier 'ooh kijk daar zit nog wat en ooooh ja hoor, ik zie nog een rozijntje' enz...

En we zingen tot slot nog een liedje tijdens het poetsen en dat helpt ook wel. Deze bijvoorbeeld (op melodie 'vader Jacob'):

tandjes poetsen
    tandjes poetsen
    heel mooi schoon
    heel mooi schoon
    samen tandjes poetsen
    samen tandjes poetsen
    heel mooi schoon
    heel mooi schoon

7. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Tanden poetsen moet dus eventueel met houdgreep. Nu gaat het eigenlijk al een tijd heel goed. Tijdje terug zei ze zelf dat het pijn deed (ze kreeg toen ze laatste kiezen), maar met heel voorzichtig poetsen ging het toch goed. Tussen de 14 mnd en 23 maanden was het elke avond strijd en gilde ze alles bij elkaar. van de een op de andere dag was het over en nu is het weer gezellig!

8. saartje27

saartje27 Fanatiek lid

13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Hier nog zo'n draakje met het tandenpoetsen. Hij mag het eerst altijd zelf doen. Maar hij bijt de borstels stuk ipv poetsen.
    Hij mag dus eerst met een goedkoop borsteltje poetsen en daarna poets ik het na met een goed borstel.
    Hij stribbelt ook vaak tegen, 7 van de 10 keer moet ik zijn armen ook vast houden wil ik zijn tandjes een beetje goed kunnen poetsen.

9. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Sommige dingen kunnen in overleg, andere dingen moeten..

Tandenpoetsen is een "moetje" en daarover geen gezeur. Ik liet/laat het 's avonds ook nooit zelf doen, dan doe ik (of mijn man) het gewoon en geen gezeur daarover. Wij zijn hier erg duidelijk in en hebben eigenlijk nooit gezeur gehad? 's Ochtends mogen ze het zelf doen en doe ik het nog even na. Gewoon vaste prik, ze weten het gewoon...Zouden ze daar een probleem van maken, dan is het zelluf doen heel snel over en doe ik het gewoon, basta!

Als ik dan zie dat een kind weigerd de tanden te laten poetsen, gaan mijn wenkbrauwen altijd wel even omhoog hoor..Met dat soort dingen is mamma's (pappa's) wil een wet en hebben ze gewoon te luisteren. Eèn voordeel van het boos worden van je kind.....meestal uit zich dat in krijzen en daarbij staat het mondje toch over het algemeen wijdopen;)

10. Tink

Tink Niet meer actief

Hier ook, tanden poetsen MOET gewoon, punt. Daar valt niet over te onderhandelen met deze mama ;). Ze hebben allemaal wel zo'n protestperiode gehad maar als je gewoon volhoudt gaat dat ook weer over.

11. JinxieWeasel

JinxieWeasel Actief lid

16 okt 2008
    414
    0
    0
    Dit vind ik heel interressant om te lezen. Hier ook elke dag drama namelijk. Ik blijf volhouden, omdat ik vind dat het moet! Alleen lijkt het net dat het steeds maar erger wordt. Hier gaat het inderdaad gepaard met "de houtgreep", omdat er anders echt niet gepoetst wordt. Als ze het zelf doet, likt ze de tandpasta eraf, kauwt wat op de borstel, en dat is het.

Maar ik word er dus wel een beetje moedeloos van. Ik vraag me af hoe lang dit gaat duren. Tante betje is namelijk al bijna 2 en dan zou ze toch onderhand eens moeten begrijpen dat het erbij hoort, en dat het toch gebeurt. Het zou alleen een heel stuk makkelijker gaan als ze gewoon haar mondje opendoet, en mij laat poetsen.

Zijn er hier nog meer van die enorme volhouders, waar het uiteindelijk nog wel eens ooit over ging, en dat ze wel goed poetsen????

Ik hoop het wel, anders word ik nog moedelozer;)

12. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Hier is het tandjes poetsen al vanaf het begin een drama en het gebeurd dus 4x daags onder dwang.
    In het begin deed ik het wel heel positief maar nu gaat ze gewoon in de houtgreep en mag ze zelf even na poetsen als ik klaar ben.

13. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Ik had het zo geschreven kunnen hebben.
    Hier nog steeds soms een strijd maar daar loop ik niet warm of koud voor; tandenpoetsen gaat gewoon gebeuren. Als het goedschiks gaat graag en als hij moeilijk doet dan onder dwang.

14. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Is er een speciale reden dat je 4x per dag poetst?

15. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Zij gebruikt preventief antibiotica en de tandarts raad aan om na iedere keer toedienen de tandjes te poetsen omdat de suikers in de antibiotica bij langdurig en veel gebruik invloed kunnen hebben op de tandjes.

16. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Aha, ik snap het. Ik kon me al niet voorstellen dat, als het al zo'n drama is, je voor de lol 4x per dag poetst;) Antibiotica kan inderdaad nogal nadelig zijn voor het gebit. Paar weekjes terug was er nog een vrouw op tv, die in haar jeugd erg veel antibiotica had moeten gebruiken en waarvan het gebit heeeel slecht was. Wss had die niet zo'n oplettende tandarts en moeder die extra maatregelen neemt vwb de extra poetsbeurten op een dag...

17. jammetje

jammetje Actief lid

5 mei 2010
    216
    0
    0
    hier vaak ook een ramp als de borstel in zijn mond zit, houdt hij zijn kaken op elkaar. Kan dan geen ene kant op met die borstel.
    Ik poets zijn tanden altijd beneden, dus nu zit hij op het aanrecht naast de gootsteen, hij speelt heerlijk met een bekertje water en ik poets zijn tanden. Wil meneer nog niet dan gaat het hier ook onder dwang. moet toch gebeuren.

Deel Deze Pagina