Baardagaam (of ander reptiel) als huisdier?

Discussion in 'De lounge' started by 2littlemonkeys, Mar 6, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

Feb 27, 2015
    4,563
    2,765
    113
    Female
    Noord Nederland
    Ik twijfel al een hele lange tijd om een baardagaam als huisdier te nemen. Eerder was die een leguaan, maar na lang onderzoek tot de conclusie gekomen dat ze lang niet zo vriendelijk zijn als dat men doet lijken (helaas). Het is dus niet voor 1 van de jongens, ondanks dat ze het vast heel leuk vinden, maar echt voor mijzelf.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen van anderen. Hoeveel werk heb je ervan? Hoe is het om 1 als huisdier te hebben? Kun je ze beter op een rustige plek hebben staan of maakt dit niet zoveel uit als het terrarium goed is ingericht? En... ruiken ze?
    Ik heb al zoveel gelezen en bekeken online, maar dat is toch altijd anders dan ervaringen van anderen. Ik ben benieuwd :D

2. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

Jul 23, 2008
    3,640
    322
    83
    Wij hebben 3 soorten reptielen. Ieder soort een eigen terrarium.
    2 luipaardgekko's, deze zitten samen. Een stekelstaartvaraan en een blauwtongskink.
    Qua verzorging vind ik ze niet heel moeilijk, zolang je de goede lampen en voedingssuplementen hebt. Ik heb voor elk soort een eigen bakje om de voedsel dieren te bepoederen, omdat elk soort weer andere behoeftes heeft.
    Eten geven wisselt een beetje qua dag, en ook de leeftijd. De geckos en stekelstaartvaraan zijn nog geen jaar dus die eten meer/vaker.
    Water elke dag even verversen, ontlasting eruit halen ook ongeveer elke dag, maar is zo gedaan.
    Ruiken doe ik ze totaal niet.
    Waar je rekening mee moet houden dat reptielen geen knuffel dieren zijn, maar kijk dieren. En ja je kan ze hanteren, maar niet elk dier wil dit.
    Terrarium staat hier gewoon in de woonkamer (kast) ik heb niet het idee dat ze er last van hebben. Laten zich veel zien en reageren niet bang oid als er drukte is.

2littlemonkeys likes this.
  3. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,541
    3,057
    113
    Wij hadden een tijdje een baardagaam.
    Onze jongste vond het écht heel leuk, die plukte paardenbloemen en zodra hij het terrarium open deed, kwam ze er uit en ging ze op zijn schouder zitten.

Maar, het is niet echt een "knuffeldier".
    Leuk om naar te kijken maar dat is het.
    Elke dag maakte we het hokje schoon (ontlasting) en eten geven.
    Die sprinkhanen vond ik maar niks en krekels maken herrie.

Zorg wel dat je de goede lampen hebt en lees je goed in :)

4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,945
    14,996
    113
    Mijn ex had twee baardagamen, ik vond ze wel ruiken maar allicht is dat ook een stukje onderhoud. Niet heel extreem ofzo maar wel "aanwezig".

Ze aten zowel sprinkhanen als krekels, maar van krekels had hij heeeeel snel spijt. Die zijn razend slim en een aantal wisten toch te ontsnappen en toen zat hij met krekels in huis "tsssjirp tsssjirp tsssjirp". Ze waren handtam, maar mijn hart hebben ze nooit gewonnen. Voelen koud aan en schijten gerust bovenop je. Of ik heb gewoon een verkeerd voorbeeld als ervaring.

Ik ben meer een honden/katten persoon de wat meer aanhankelijkere en knuffelbare opties. Baaragamen zijn, wat @nanni1996 ook aangeeft, in mijn optiek meer kijk dieren. Mooi en rustgevend om te zien, gebeurd alleennniet echt veel, voornamelijk eten en soezelen.

Terrarium was vrij fors, ik zou zelf eerder een aquarium van dat formaat neer hebben gezet. Ook mooi en kalmerend effect maar wat meer dynamiek met wat verschillende soorten vissen van verschillende kleuren, klein schooltje tetra's bijv erbij.

5. 2littlemonkeys

Feb 27, 2015
    4,563
    2,765
    113
    Female
    Noord Nederland
    Bedankt voor de reacties!
    Een poes hebben we wel en een hond gehad. Beide leuk hoor en hond twijfel ik soms nog over, maar is wel erg veel werk.

Ik lees nog even verder! Er is nog wel twijfel hoor over het aanschaffen van een baardagaam.

6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,945
    14,996
    113
    Dan zou ik in elk geval op een rijtje zetten waarom je er graag een zou willen dus wat je er zo mooi/bijzonder/leuk aan vindt dat je het een toevoeging vindt aan je gezin/huisdieren. Ze gaan namelijk best wel even mee en ik weet niet of je er ook zo makkelijk iemand anders blij mee kan maken (en het dier zelf) als blijkt dat t niks is.

Allicht een afspraak maken bij een reptielenhuis? Daar eens in t echt gaan kijken of bij familie/kennissen die er een hebben.

Hier komt er bijv geen aquarium ookal vind ik t helemaal gaaf omdat we een kat hebben die er geheid bovenop gaat liggen en dwars door de kap gaat met zijn gewicht. Plus een dochter die tegen de ruit gaat tikken en dat vind ik zielig voor de vissen. Misschien later alsnog. Heb meerdere aquaria gehad overigens.

7. 2littlemonkeys

Feb 27, 2015
    4,563
    2,765
    113
    Female
    Noord Nederland
    @Vero0504 hele goede tip! Dank je! Oppas zouden we wel hebben. Maar verder moet ik even goed gaan nakijken/nadenken hoe en wat :D

8. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

Jul 10, 2008
    1,619
    1,332
    113
    Westland
    Wij hebben al veel reptielen gehad (en nog steeds). We hadden 3 baardagamen, nu nog eentje over, oude bejaarde tante.
    Baardagamen zijn naar mijn idee de "makkelijkste" reptielen. Kunnen goed tegen een stootje. Mijn dochter heeft nog een luipaardgekko op haar kamer, die vind ik wat kwetsbaarder. Op dit moment hebben we ook nog een koningspython. Ook leuk :).

Ik vind ze niet erg ruiken, de katten zijn erger. Reptielen kosten ook niet perse veel werk, beetje afhankelijk wat je kiest.
    Zet ze niet te laag neer als je ze een beetje handtam wilt hebben. Alle vijanden komen van boven namelijk....

Baardagamen en slang zijn meerdere malen meegeweest naar school en kinderdagverblijf. Zo handtam zijn ze (en heb er niet eens belachelijk veel tijd in gestoken). Meer vragen? Pb-tje mag ook!

9. dreames

dreames VIP lid

Dec 9, 2007
    7,812
    4,050
    113
    Wij hebben een hele tijd ene baardagaam gehad. Hele vriendelijke en makkelijke reptielen. Kunnen inderdaad tegen een stootje en zijn goed vast te houden.

Ze aten levend voer (sprinkhanen enzo) dus handig is om te kijken of je dat in de buurt kan halen (je kan het ook online bestellen).

Mochten jullie op vakantie gaan denk dan na over de verzorging. Een heel terrarium verhuis je niet makkelijk en veel opvangplekken zijn er hier in de omgeving niet.

In begin waren ze leuk en interessant maar na een tijd eigenlijk voornamelijk nog voor de visite. Echt kroeldieren zijn het natuurlijk niet. Toen de laatste overleed na terug te zijn gekomen van de vakantie opvang hebben we dan ook besloten geen nieuwe te nemen.

Share This Page