Mijn dochter is 4 en word begin juli 5 jaar. Ze is denk ruim een jaar zindelijk. Ging altijd prima, ook de begintijd dat ze op school zat. Maar nu is het al heel lang zo dat steeds haar broekje nat is, en dus ook haar legging/maillot. Ik vind het zo vies, soms moet ze wel 2 tot 3x op een dag een schone onderbroek aan, sowieso tussen de middag. Vind het vies als ze met een nat broekje blijft lopen en het stinkt ook gewoon. Ik wist heel lang niet of ze het nou echt niet op kon houden, of dat ze gewoon steeds te laat is. Maar krijg steeds meer het vermoeden dat ze te laat naar de wc gaat. Ik weet niet meer hoe ik het nu aan moet pakken, ben al zo vaak aan het mopperen erover, maar vind dat ook niet leuk. Negeren kan ik niet. Ik was het nu zo zat dat ik dr maar n luierbroekje aangedaan heb, die draagt ze sowieso nog s'nachts. Maar ze schijnt het totaal niet erg te vinden. Ik denk niet dat dit de juiste aanpak is, maar weet het ook niet meer? Wel belooft ze iedere dag dat ze het weer gaat proberen, maar tot nog toe zonder resultaat! Hebben jullie tips/adviezen??!
Ja daar dacht ik een tijdje terug ook aan, urine bij huisarts gebracht maar was schoon! Ook nog op kweek gezet, maar was niks aan de hand.
Tja, belonen! Extra mooie onderbroekjes beloven als ze ze een halve dag drooghoudt, een leukuitje (dat alleen maar kan met droge broek, bijv binnenspeeltuin oid?), of naar een dansvoorstelling, iets dat een beetje gerelateerd is. Of duidelijk maken dat het veel tijd scheelt als ze zich niet hoeft om te kleden. En natuurlijk veel prijzen! Bijv elk uur "controleren", en als het droog is haar de hemel in prijzen, en bedanken: "wat fijn dat ik nou minder hoef te wassen" etc. Je kunt haar misschien ook oeoa manier betrekken bij het wassen, zodat ze de coonsequenties beseft.
ik zou aboluut geen luierbroekje aan doen, want als ze het wel makkelijk vindt ben je straks terug bij af en heb je een onzindelijk kind. Ik zou haar gewoon gaan sturen eventueel gekoppeld aan een stickerkalender ofzo. En dat ook met de juf afspreken, want daar gaat het ook steeds mis.
Bij J heeft het 2 jaar! geduurd voor ie weer helemaal droog was. Kwam omdat ie zichzelf de tijd niet gunde. Hadden alles geprobeerd, het beste is negeren en accepteren.
Gewoon regelmatig naar de wc sturen en ook vragen of de juf dat doet. Helpt over het algemeen het beste om het weer normaal te krijgen dat ze dat gevoel weer leert herkennen. En niet makkelijk maken door een luierbroekje aan te doen natuurlijk.